هيئت آمريکايى از آقاى جليلى خواست با آنها مذاکره کند

۱۵ مهر ۱۳۸۸ | ۱۹:۲۸ کد : ۵۹۳۸ سرخط اخبار
احمدی نژاد همچنین گفت: مى‌خواهيم سوخت بخريم و از هرکجاى دنيا که باشد فرقى ندارد و آمريکا هم مى‌تواند يک طرف فروشنده باشد.
هيئت آمريکايى از آقاى جليلى خواست با آنها مذاکره کند

فارس-محمود احمدی نژاد از آمادگى کشورمان براى خريد سوخت هسته‌اى مورد نياز رآکتور تهران حتى از آمريکا خبرداد.

به گزارش فارس، محمود احمدى‌نژاد رئيس‌جمهور در ادامه گفتگوى خود با خبرنگاران در حاشيه جلسه امروز هيات وزيران گفت: به نظر مى‌رسد آرام آرام اراده‌اى براى حرکت در جهت تعامل مثبت و سازنده در دنيا شکل مى‌گيرد که ايران از اين مسئله استقبال مى‌کند.
وى افزود: قبلا ما اعلام کرده‌ايم آماده گفتگو با کارشناسان کشورهاى ديگر براى خريد سوخت هسته‌اى با غناى 20 درصد براى راکتور تهران با هر کشورى که تمايل داشته باشد آن را در اختيار ما قرار دهد هستيم و اين پيشنهاد مورد استقبال قرار گرفت و کشورهاى مختلفى به صورت گروهى و جداگانه پيشنهاد دادند که کار را انجام دهند.
به گفته احمدى‌نژاد براساس برنامه‌ريزى‌هاى صورت گرفته گفتگوهاى کارشناسان هسته‌اى جمهورى اسلامى با کارشناسان کشورهاى پيشنهاد دهنده براى تامين سوخت هسته‌اى کشورمان ظرف دو هفته آينده آغاز مى‌شود.
رئيس‌جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درباره مذاکره سعيد جليلى با هيئت آمريکايى در حاشيه مذاکرات ژنو اظهار داشت: ايران براى تعامل به جز رژيم صهيونيستى با هيچ کشور ديگرى حد و مرز ندارد، فرقى نمى‌کند که با کدام کشور گفتگو کنيم.
وى افزود: در ژنو هيئت آمريکايى از آقاى جليلى خواست که با آنها مذاکره کند که اين درخواست مورد پذيرش قرار گرفت و اتفاقا مذاکرات خوبى بود و يک‌چارچوب منطقى و روشنى داشت که آن‌ چارچوب مورد قبول ماست و همان احترام و عدالت و پيگيرى بحثهايى است که در بسته پيشنهادى قيد شده که نمونه آن موضوع خلع سلاح جهانى و بهره مندى همه کشورها از فناورى هسته‌اى و فناوريهاى پيشرفته است.
احمدى نژاد تصريح کرد: گفتگوها در چارچوب مشخصى که قبلا ايران اعلام کرد صورت گرفت و يکى از مهمترين موضوعات بحث خريد سوخت هسته‌اى با غناى به اصطلاح 20 درصد بود که به نظر من هم گفتگوهاى ژنو و هم گفتگوى با هيئت آمريکايى مجموعا مذاکرات بهترى است و ما در برخى کشورها شاهد تغيير رفتار مناسب‌تر نسبت به گذشته هستيم.
"
از گفتگوهاى صورت گرفته اين برداشت را داشتيم که منطق عدالت و احترام به ديگران آرام آرام در حال پذيرش و گسترش است که مى‌تواند مبناى خوبى براى تعاملات جهانى باشد "
رئيس‌جمهور درباره پيشنهاد آمريکا و فرانسه براى تامين سوخت هسته‌اى رآکتور تهران توضيح داد: اگر آمريکائى‌ها اعلام کرده باشند مى‌خواهند سوخت هسته‌اى ما را تامين کند اشکالى ندارد و به نظر ما موضوع خوبى است زيرا مى‌خواهيم سوخت بخريم و از هرکجاى دنيا که باشد فرقى ندارد و آمريکا هم مى‌تواند يک طرف فروشنده باشد.
احمدى‌نژاد افزود: بعضى از نمايندگان کشورها گفته‌‌اند که فرانسه نيز يکى از پيشنهاددهندگان فروش سوخت است اما هنوز اين موضوع نهايى نشده و آنها پيشنهاد خود را به صورت رسمى ارائه دهند تا بررسى شود. به هر حال ما بايد در يک مکانيزم،‌ سوخت مورد نياز خود را تامين کنيم که کارشناسان ما از چند روز آينده گفتگوهاى خود را با کارشناسان طرف‌هاى مذاکره آغاز مى‌کنند و طبيعى است در اين گفتگوها آن‌چه به نفع ملت است انجام خواهيم داد.
وى درباره زمان راه‌اندازى نيروگاه اتمى بوشهر با توجه به برخى مسائل فنى موجود که محور سئوال خبرنگارى بود افزود: اين موضوع يک موضوع فنى است و کار فنى تابع شرايط خاص خود است و همکاران ما در سازمان انرژى اتمى و پيمانکار روسى همه دقت را به کار گرفته‌اند و پروژه را مورد بازرسى فنى قرار مى‌دهند که اميدواريم هرچه سريعتر شاهد راه‌اندازى اين مجموعه باشيم.
رئيس‌جمهور درباره اظهارات مديرکل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى مبنى بر لزوم اعلام راه‌اندازى تاسيسات جديد هنگام اخذ تصميم در اين زمينه،‌ اظهار داشت: اين برداشت آقاى البرادعى از يک توافق قبلى بوده که ما بعد از صدور قطعنامه‌هاى شوراى امنيت عليه کشورمان آن را به حالت تعليق درآورديم.
احمدى‌نژاد افزود: سازمان انرژى اتمى کشورمان برداشت آقاى البرادعى را قبول نداشت و مشکلى هم در کار سايت قم که در حال انجام است به وجود نياورده است.

 

اخبار قبلی

هاشمی: آلمان به ایران مدیون است
جلال طالبانی در واشنگتن
تکذیب ملاقات با مقامات امریکایی در واشنگتن
خانه تکانی متکی
باراک اوباما در عراق
پارس جنوبی، این بار در اختیار هندی ها
دستگیری دو آقازاده قاچاقچی
حمله به بیت امام مقدمه‌ای است برای حمله به خود امام
ایران را چه به طرح «ناباکو»، آنها در تأمین نیاز خودشان هم عاجزند
توقف مذاکرات پيوستن ايران به سازمان تجارت جهانى
وعده انگلیس برای بازگشایی بخش ویزای سفارت
مذاکره با امریکا به منزله ایجاد رابطه نیست
منتجب نیا: برخى به دنبال فضاى تشنج و درگيرى هستند
پناهندگی یک عضو کاروان والیبال به ایتالیا
دیدار خاتمی و مرتضی نبوی با حجاریان

 

 


نظر شما :