بانوى اول ترکيه

۱۲ آذر ۱۳۸۶ | ۰۰:۲۷ کد : ۶۰۴ اخبار اصلی
خيرالنساء گل اين روزها يکى از خبرسازترين زنان ترکيه است
بانوى اول ترکيه

خیرالنساء گل این روزها یکی از خبرسازترین زنان ترکیه است. نوع پوشش وی به عنوان بانوی اول ترکیه باعث شده است تا وی به تیتر اول روزنامه های این کشور تبدیل شود.

 

خیر النساء گل همسر عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه همانند همسرش در شهر قیصریه متولد شده است. وی در یک مراسم عروسی با عبدالله گل آشنا شد و در سال 1980 با یکدیگر ازدواج کردند و اکنون یک دختر و دو پسر دارند.

 

هر چند خیر النساء گل برای مردم ترکیه به واسطه همسرش شناخته شده است اما در سال 1988 به خاطر داشتن حجاب اسلامی خبر ساز شد. وی در این سال در رشته زبان عربی از دانشکده ادبیات دانشگاه آنکارا پذیرفته شد اما بعد از آن به دلیل داشتن پوشش اسلامی از ورود وی به دانشگا جلوگیری شد. پس از آن به عنوان یک شهروند ترک شکایت خود را به دادگاه حقوق بشر اروپا ارائه کرد اما پس از آنکه عبدالله گل به عنوان وزیر امور خارجه ترکیه معرفی شد وی در سال 1994 از شکایت خود صرف نظر کرد.

 

وی در یکی از مصاحبه های خود در خصوص شکایتش اعلام کرده بود که وی برای ایجاد جار و جنجال به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت نکرده است بلکه تنها برای به دست آوردن اعتماد و احترام این شکایت را به دادگاه ارجاء داده است. وی همچنین اظهار داشت که متاسفانه این درخواست من از دیدگاه سیاسی مورد بررسی قرار گرفت.

 

خیر النساء گل همچنین اعلام کرد که روزی که این مشکل برطرف شود از حق خود برای ورود به دانشگاه استفاده خواهد کرد و اظهار داشت که به جز دعوت نشدن به ضیافت هایی که در کاخ چانکایا برگزار می شود به به خاطر پوشش اسلامی اش تا به حال مشکل دیگری را تجربه نکرده است.

 

خیر النساء گل اعلام کرد که از کشورهای زیادی دیدن کرده است و در همه این کشورها برای وی احترام زیادی قائل بوده اند و هیچ مشکلی به خاطر نوع پوششش نداشته است. چه در غرب و چه در شرق. همچنین مهمان هایی که از کشورهای خارجی به کشور ما آمدند من را همین گونه که هستم پذیرفته اند.

 

امروز با انتخاب عبدالله گل به عنوان رییس جمهور ترکیه به نظر می رسد که خانم خیر النساء حجاب را به عنوان یکی از سمبل های ترکیه سکولار به تمام دنیا معرفی خواهد کرد. به نظر وی مسئله حجاب وی یک مسئله شخصی است و نه سیاسی.

 

وی همچنین معتقد است که مسئله حجاب یک مشکل قدیمی است که امروز نیز بسیاری با آن مواجه هستند. وی امیدوار است تا روزی این مشکل برطرف شود تا بتواند به تحصیلاتش در دانشگاه ادامه دهد.

 

خیرالنساء گل تا به امروز به عنوان همسر وزیر امور خارجه ترکیه بیشتر وقت خود را صرف امور خیریه کرده است و در عین حال که برای همسران دیپلمات های کشورهای خارجی مهمانی هایی برپا می کرد و این فرصت را داشت تا سنت حجاب اسلامی را به زنان دنیا معرفی کند.

 

وی اکنون به عنوان بانوی اول ترکیه به مدت 7 سال مهمان کاخ چانکایا خواهد بود اما این را نیز باید یادآوری کرد که وی اولین زنی نیست که با حجاب اسلامی  مهمان این کاخ است که پیش از این لطیفه خانم همسر آتاتورک نیز با همین حجاب مهمان کاخ چانکایا بود.


( ۱ )

نظر شما :