مانور نظامی امریکا و اسرائیل هم‌زمان با مذاکرات ایران و غرب به چه معنا است؟

۰۲ آبان ۱۳۸۸ | ۱۹:۱۲ کد : ۶۰۸۲ اخبار اصلی
در این برهه زمانی که امریکا و متحدان غربی‌اش مذاکرات با تهران بر سر برنامه هسته‌ای را مثبت ارزیابی می‌کنند ایران حق دارد که این پرسش را مطرح ‌کند که انجام مانوری مشترک از سوی امریکا و اسرائیل در این مقطع زمانی چه مفهومی دارد؟
مانور نظامی امریکا و اسرائیل هم‌زمان با مذاکرات ایران و غرب به چه معنا است؟

دیپلماسی ایرانی: در حالی که غرب و ایران بر سر برنامه هسته‌ای روزهای سختی را می‌گذرانند و غرب در انتظار پاسخ ایران به نتایج مذاکرات وین است، قرار است مانور نظامی مشترکی میان اسرائیل و امریکا انجام شود که می‌تواند پیام‌های منفی به ایران از سوی غرب محسوب شود. در این برهه زمانی که امریکا و متحدان غربی‌اش مذاکرات با تهران بر سر برنامه هسته‌ای را مثبت ارزیابی می‌کنند ایران حق دارد که این پرسش را مطرح ‌کند که انجام مانوری مشترک از سوی امریکا و اسرائیل در این مقطع زمانی چه مفهومی دارد؟ آیا غرب می‌خواهد ایران را بر سر برنامه هسته‌ایش تحت فشار بگذارد؟

این در حالی است که خود مقامات و کارشناسان غربی اذعان کرده‌اند که در این برهه زمانی هر گونه تهدید نظامی علیه ایران نتیجه عکس خواهد داشت و می‌تواند ایران را به شدت تحریک کند. حتی رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده امریکا گفته بود که هر گونه تهدید نظامی تاسیسات هسته‌ای ایران نه تنها به سود غرب تمام نخواهد شد بلکه تهران را تحریک می‌کند که در رسیدن به اهداف هسته‌ایش تلاش بیشتری صرف کند.

وی حتی گفته بود، حمله نظامی به ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای تهران را صرفا یک سال به عقب بیندازد.

در همین رابطه برخی از کارشناسان حتی این اتهام ایران به غرب را که انفجارهای سیستان و بلوچستان را دسیسه امریکا، بریتانیا و اسرائیل دانسته، دور از ذهن نمی‌دانند و می‌گویند، آن حادثه هم‌زمان با مذاکرات هسته‌ای ایران در وین این شائبه را به وجود آورده که غرب می‌خواهد به تهران هشدار دهد که اگر بر سر برنامه هسته‌ایش کوتاه نیاید ناآرامی‌ها و مشکلات تروریستی موجود در افغانستان و پاکستان دامنگیر تهران نیز خواهد شد. مضافا بر این که باید با چالش‌های غرب بر سر برنامه هسته‌ایش نیز دست و پنجه نرم کند.

تهران بارها اعلام کرده که هدفش از رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای صرفا مقاصد صلح‌آمیز است و به هیچ عنوان برنامه‌ای برای رسیدن به سلاح هسته‌ای ندارد.

درباره برنامه مانور مشترک امریکا و اسرائیل خبرگزاری فرانسه به نقل از ارتش اسرائيل گزارش داد که هزار سرباز اسرائیلی و هزار هم‌قطار امریکایی آنان در رزمایش موسوم به کبرا شرکت دارند.

یک افسر عالی‌رتبه اسرائيلی در رادیو اسرائیل اعلام کرد که این مانور برای ایجاد آمادگی در صورت برخورد احتمالی با حمله موشکی ایران انجام می‌شود.

اما هم‌زمان با آغاز رزمایش، ارتش اسرائيل در بیانیه‌ای اعلام کرد که مانور مشترک با ایالات متحده امریکا به معنای واکنش در برابر تغییر وضعیت و تهدیدهای جاری در منطقه علیه اسرائیل نیست و تنها برای  آماده‌سازی‌ ارتش اسرائیل انجام می‌شود. در این بیانیه تاکید شده، برنامه آماده‌سازی ارتش اسرائیل از شش ماه پیش آغاز شده است.

برپایه گزارش‌ها در رزمایش کبرا سیستم‌های دفاع ضد‌موشکی متعددی مورد آزمایش قرار می‌گیرند که باید خاک اسرائيل را در برابر موشک‌های دوربرد حفظ کنند. رزمایش مشترک اسرائيل و امریکا قرار است روز پنجم نوامبر پایان یابد.

موشک‌های شهاب ایران قادرند هر نقطه از خاک اسرائیل را هدف قرار دهند. موضوعی که باعث نگرانی شدید اسرائیلی‌ها شده است.


نظر شما :