نگرانی شدید اسرائیلی‌ها از توافق احتمالی هسته ای ایران با غرب

۰۲ آبان ۱۳۸۸ | ۲۱:۱۵ کد : ۶۰۸۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل گفت: «توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران که به تهران اجازه می‌دهد بخشی از غنی سازی اورانیوم را در خاک خود انجام دهد مشروعیتی تازه به فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌دهد.»
نگرانی شدید اسرائیلی‌ها از توافق احتمالی هسته ای ایران با غرب

در حالی که چشمان غرب، روسیه و آژانس بین المللی انرژی اتمی خیره به دهان ایران برای اعلام نظرش درباره توافق‌نامه هسته‌ای است، اسرائیل هر گونه توافق غرب با ایران بر سر برنامه هسته‌ای اش را نگران کننده توصیف کرد.

ایران، امریکا، روسیه و فرانسه روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته مذاکرات فشرده‌ای را در وین مقر آژانس انرژی اتمی با حضور محمد البرادعی رئیس آژانس انجام دادند که در نهایت پیش‌نویس یک توافق نهایی برای خروج از بن‌بست مذاکرات هسته‌ای تهران با غرب تهیه شد. پس از آن مذاکرات تصمیم گرفته شد که کشورهای مذاکره کننده به پایتخت‌های خود مراجعه کرده و نظر نهایی خود را به آژانس تا پایان روز جعه ارائه دهند که در این میان ایران اعلام کرد، پاسخ نهایی خود را هفته آینده ارائه خواهد داد.

در این میان اسرائیل از پیشرفت مذاکرات ایران با غرب به شدت نگران شده است. ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل گفت: «توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران که به تهران اجازه می‌دهد بخشی از غنی سازی اورانیوم را در خاک خود انجام دهد مشروعیتی تازه به فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌دهد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک که چهره‌ای جدی و عصبی داشت در یک کنفرانس خبری در بیت المقدس گفت: «نتیجه توافق غرب با تهران این خواهد شد که ایران می‌تواند به طور قانونی به غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود برای رسیدن به اهداف صلح‌آمیزش ادامه دهد اما این تناقض بزرگی را نیز در خود دارد. حقیقت این است که ایران بدین ترتیب به هدف خود برای رسیدن به قدرت هسته‌ای خواهد رسید.»

ایلی یشائی وزیر کشور اسرائیل نیز نگرانی خود را نسبت به نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب ابراز کرد و گفت: «اسرائیل از رسیدن هر گونه توافقی میان ایران و غرب نگران است. امیدواریم رهبران دنیا چشمان خود را باز کنند و از مخاطرات موجود به راحتی نگذرند.»

شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل و بینامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم نیز در مذاکرات روز چهارشنبه 21 اکتبر خود با سوزان رایس سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در قدس نیز مراتب نگرانی خود را از توافقات احتمالی میان ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران ابراز داشتند.

مطبوعات اسرائیل نیز از احتمال توافق ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای‌اش به شدت ابراز نگرانی کردند و نوشتند در آن صورت بحران نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران برای اسرائیل همیشه پابرجا خواهد ماند و در آن صورت انگشت اتهام به سمت اسرائیل نشانه خواهد رفت و خواهند گفت این اسرائیل است که به دنبال سلاح هسته‌ای است.

زيپى ليونى وزير امور خارجه سابق اسرائیل در کابينه ايهود اولمرت نیز در واکنش به توافق احتمالى ايران با غرب بر سر مسئله هسته‌اى ابراز نگرانى کرد و گفت: «کشورهاى جهان بدانند که نبايد به برنامه هسته‌اى ايران اجازه فعاليت داد. توافق غنى‌سازى اورانيوم در ايران، طوفانى از معضلات را در برابر اسرائيل قرار خواهد داد. ترس ما از اينجا ناشى مى‌شود که ايران همچنان در اين مسئله وقت‌کشى کند و در اين زمان فعاليت‌هاى هسته‌اى خود را گسترش ‌دهد.»
ليونى که در کنفرانس سالانه روساى نهادهاى يهودى در امريکا سخنرانی می‌کرد، همچنین گفت: «مقامات اسرائيل بايد کل کشورهاى دنيا را با خود هماهنگ کنند تا مسئله ايران تنها معضلى براى اسرائيل نباشد، بلکه تمام اين کشورها بفهمند که موضوع هسته‌اى ايران اين کشورها را نيز با معضلات زيادى روبه‌رو خواهد کرد.»
وى همچنين مدعى شد که ايران بايد بداند که تمام گزينه‌ها در هر زمانى روى ميز طرف اسرائيلى قرار دارد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :