زين العابدين بن على باز هم رئيس جمهورى تونس باقى ماند

۰۴ آبان ۱۳۸۸ | ۱۹:۴۲ کد : ۶۱۰۸ اخبار اصلی
زين العابدين بن على با ۶۲/۸۹ درصد در سمت خود ابقا شد.
زين العابدين بن على باز هم رئيس جمهورى تونس باقى ماند

زین‌العابدین بن علی رئیس جمهور تونس در انتخابات روز یکشنبه (۲۵ اکتبر / ۳ آبان) بار دیگر با به دست آوردن  62/89   درصد آراء برای پنجمین بار به سمت ریاست جمهوری این کشور ابقا شد.

بن علی در انتخابات پیشین ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۴ موفق به کسب ۴ / ۹۴ درصد آراء شده بود. براساس نتایج جدید انتخابات پارلمانی، حزب طرفدار بن علی روز یکشنبه ۷۵ درصد کرسی‌های مجلس این کشور را نیز به دست آورده است. در انتخابات پارلمانی احزاب برای به دست آوردن 214 کرسی به رقابت می‌پرداختند.

بن علی در سال ۱۹۸۷ پس از کودتايی بدون خونريزی به قدرت رسيد و طبق قانون اساسی تونس این آخرین باری است که می‌تواند به سمت ریاست جمهوری برگزیده شود.

زین العابدین بن علی یک روز قبل از برگزاری انتخابات تهدید کرده بود، در صورتی که احزاب مخالف بخواهند بدون مدرک و دلیل مستدل انتخابات را زیر سئوال ببرند، آنها را محاکمه و مجازات خواهد کرد.

بسیاری از احزاب سیاسی انتخابات سراسری تونس را تحریم کردند و با صدور بیانیه‌های مختلف بر غیر دموکراتیک بودن آن تاکید داشتند. اقدامی که با بی‌اعتنایی رئیس جمهوری فعلی مواجه شده و تمام ادعاهای آنها را نیز رد کرده است.

از جمعیت 10 میلیون نفری تونس در حدود پنج ميليون و پانصد هزار نفر از مردم تونس واجد شرايط شرکت دراين انتخابات بودند.

بنا به گزارش‌ها حدود 15/84 درصد افراد واجد شرايط در اين انتخابات شرکت کرده بودند که اکثر آنها در گفت و گو با خبرنگار آسوشيتدپرس اعلام کردند به بن على راى داده‌اند.

با وجود انتقاد گروه هاى مدافع حقوق بشر بسيارى از راى دهندگان تونسى موافق تداوم يافتن رياست جمهورى بن على هستند. بسيارى از مردم تونس خواستار ادامه همکارى ديپلماتيک و اقتصادى کشورشان با آمريکا و اروپا هستند.

بن على 73 ساله با سه فرد کمتر شناخته شده در انتخابات به رقابت پرداخت و عملا از حمايت همه اتحاديه‌هاى صنفى و حزب حاکم خود که از سال 1956 به طور پيوسته قدرت را در دست داشتند برخوردار بود.


( ۱ )

نظر شما :