عدم توافق ميان مسئولان ايرانى در برنامه هسته‌اى

۰۵ آبان ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۷ کد : ۶۱۱۸ اخبار اصلی
به نظر می‌رسد که مقامات بلندپایه ایرانی در ارتباط با پیشنهاد امریکا و سایر کشورها برای انتقال اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور با یکدیگر اتفاق نظر ندارند.
عدم توافق ميان مسئولان ايرانى در برنامه هسته‌اى

دیپلماسی ایرانی: به نظر می‌رسد که مقامات بلندپایه ایرانی در ارتباط با پیشنهاد امریکا و سایر کشورها برای انتقال اورانیوم غنی شده ایران به خارج از کشور با یکدیگر اتفاق نظر ندارند.

دیدگاه‌های واگرا در رسانه‌های این کشور کاملا به چشم می‌خورد. روز جمعه، ایران در تاریخ مشخص شده هیچ پاسخی به پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نداد.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در ارتباط با موقعیت احتمالی پذیرش این اظهار داشت که ایران می‌تواند بخشی از اورانیوم غنی شده خود را به خارج از کشور ارسال کند و در عوض از منابع خارجی سوخت تهیه کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، وی همچنین اشاره کرد که برای به دست آوردن این سوخت ممکن است که ما سوخت را از خارج بخریم و یا بخشی از اورانیوم غنی شده خود را برای تبدیل به سوخت به خارج منتقل کنیم.

اما برخی از قانون‌گذاران در مجلس و رسانه‌های همسوی دولت و مذاکره کننده سابق هسته‌ای همه علیه این توافقنامه صحبت کردند. آنها اعلام کردند که غرب سعی می‌کند که ایران را فریب دهد و اورانیوم غنی شده را از ایران انتقال دهد تا ایران نتواند برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد.

روزنامه کیهان که معمولا دیدگاه‌های تصمیم‌گیران اصلی نظام را بازتاب می‌دهد، روز دوشنبه در یکی از ستون‌های خود نوشت که پاسخ ایران این خواهد بود که حتی یک میلی گرم از اورانیوم غنی شده خود را برای تبدیل آن به اورانیوم غنی شده 20 درصد در اختیار خارجی‌ها قرار نمی دهد. این روزنامه در ادامه می‌نویسد که امریکایی‌ها، اروپایی‌ها و اسرائیلی‌ها، این گاوبازان امریکایی، روباهان پیر بریتانیایی، و این فرزند کشان صهیونیست، می‌خواهند اورانیوم ایران را بگیرند و آن را به ایران پس ندهند.

برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه خواهان یک توافق فوری با تهران شده است و اعلام کرده است که این تنها راه مقابله با حمله نظامی اسرائیل است. اسرائیل، ایران دارای بمب هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد. ما این مساله را می‌دانیم، همه ما این مساله را می‌دانیم. این خطر کردن است و به همین دلیل باید تنش‌ها را کاهش دهیم و مشکل را حل کنیم. خوشبختانه درحال پایان دادن به این رقابت هستیم.

یک احتمال وابسته به مذاکرات اخیر، نایب اول مجلس ایران که به عنوان یکی از منتقدان محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه اعلام کرد که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب، مخالف مذاکره با امریکاست.

محمدرضا باهنر اعلام کرد که در حال حاضر، رهبر و رئیس شورای امنیت ملی تاکید کرده‌اند که استراتژی سیاسی ما مذاکره با امریکا نیست. بنابراین مذاکرات مستقیم با امریکا نخواهیم داشت.

سیاست‌های کلان خارجی ایران توسط آیت‌الله خامنه‌ای که ریاست شورای شورای امنیت ملی را برعهده دارد تعیین می‌کند.

احمدی‌نژاد بارها اعلام کرده بود که آماده گفت‌وگو با امریکاست و ماه گذشته طی مذاکرات ایران با کشورهای قدرتمند جهان در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، اعلام شد که دو کشور به طور خصوصی با یکدیگر ملاقات کرده‌اند. باهنر تاکید کرد که هیچ کدام از دو دولت این مساله را تایید نکرده اند.

منبع: واشنگتن پست


نظر شما :