هدف امریکا توقف کامل غنی‌سازی است

۰۶ آبان ۱۳۸۸ | ۱۸:۳۱ کد : ۶۱۲۷ آمریکا
جونز اشاره کرد که اگر این توافقنامه به نتیجه برسد، می‌تواند ظرفیت ایران را برای رسیدن به سلاح هسته‌ای کاهش می‌دهد، اما شکی نیست که توقف غنی سازی اورانیوم ایران همچنان هدف اصلی ماست.
هدف امریکا توقف کامل غنی‌سازی است

دیپلماسی ایرانی: یکی از مشاوران ارشد باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که امریکا خود را آماده می‌کند که اگر ایران به تعهدات خود در ارتباط با برنامه هسته‌ای پایبند نباشد پاسخی برای آن داشته باشد.

جیمز جون، مشاور امنیت ملی اوباما روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران اکنون باید به تعهدات خود پایبند باشد. جونز هشدار داد که هیچ گزینه‌ای از روی میز برداشته نشده است. وی اشاره‌ای به جزئیات پاسخ احتمالی امریکا در صورت عدم توافق با ایران نکرد.

قدرت‌های جهانی پیش از این تهدید کرده بودند که ممکن است ایران با تحریم‌های جدیدی که شامل تحریم بخش نفتی این کشور هم می‌شود مواجه شود.

جونز اعلام کرد که ما خواهیم دید که این مذاکرات به نتیجه دلخواه ما خواهد انجامید یا خیر و اگر چنین نشد، آماده خواهیم بود.

سخنان وی درست بعد از آن اعلام شد که تلویزیون رسمی ایران از سازمان ملل تقاضای تغییرات بسیار مهم در پیش‌نویس قرارداد انتقال اورانیوم از ایران را داد و اعلام کرد که تا روز پنجشنبه پاسخ رسمی خود را به این توافقنامه خواهد داد.

این ژنرال بازنشسته امریکایی گفت که ما راه بسیار درازی در پیش داریم. وی همچنین اشاره کرد که دولت امریکا با اسرائیل و اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان مشورت کرده است.

شبکه پرس تی وی پیشتر گزارش داد که تهران تمام اورانیوم خود را به خارج از کشور انتقال نخواهد داد. در این گزارش نیز به خواسته ایران برای تغییرات اشاره شده بود.

این درحالی است که مقامات ایرانی به بیان دیدگاه‌های متفاوت خود در ارتباط با این توافقنامه ادامه می‌دهند.

ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که عدم پذیرش ایران تاسف‌بار خواهد بود. او این سخنان را همراه با مخالفت خود از هرگونه تغییری در این پیش‌نویس اعلام کرد.

مقامات غربی امیدوارند که چنین توافقنامه‌ای تمامی نیاز جمهوری اسلامی را از تولید اورانیوم غنی شده با درصد بالا که آنها را برای تولید بمب هسته‌ای نگران کرده است را برطرف کند.

جونز اشاره کرد که اگر این توافقنامه به نتیجه برسد، می‌تواند ظرفیت ایران را برای رسیدن به سلاح هسته‌ای کاهش می‌دهد چراکه  ذخیره اورانیوم غنی شده ایران را پایین‌تر از حد مورد نیاز برای سلاح هسته‌ای می‌کند و رسیدن دوباره به آن حجم اورانیوم زمان‌بر خواهد بود. اما شکی نیست که توقف غنی سازی اورانیوم ایران همچنان هدف اصلی ماست.

منبع: AFP


نظر شما :