سعودى‌ها هم‌پيمان اسرائيل شده‌اند

۱۴ آبان ۱۳۸۸ | ۱۳:۱۸ کد : ۶۱۴۵ اخبار اصلی
جت‌هاى جنگنده اسرائيلى اجازه يافته ‌اند تا از مرزهاى هوايى عربستان سعودى براى حمله به ...
سعودى‌ها هم‌پيمان اسرائيل شده‌اند

ديپلماسى ايرانى: ايران موافقت کرد تا بازرسان بين‌المللى هسته‌اى از سايت تازه تاسيس شده قم بازديد کنند،‌ و باراک اوباما،‌رئيس جمهور امريکا، گفت‌وگوهاى ديپلمات‌هاى امريکايى با همتايان ايرانى آنها را آغازى بنيادين خواند.

اين درحالى است که حوادث اخير و نگرانى‌ها در ارتباط با برنامه هسته‌اى ايران به روزهاى آخر خود که تجربه آن را امريکا در ارتباط با حمله به عراق در سال 2003 داشت نزديک مى‌شود. در آن زمان،‌کولين پاول‌،‌ وزير امور خارجه امريکا در پنجم فوريه همان سال در شوراى امنيت سازمان ملل مطرح کرد که شرايط در عراق به حالت انجماد درآمده است که نشان مى‌داد که عراق از قطعنامه‌هاى اين سازمان براى خلع سلاح پيروى نمى‌کند. به نظر مى‌رسد که تاريخ در حال تکرار است.

برعکس آنچه در سال 2003 در عراق اتفاق افتاد،‌ حمله به ايران در افق ديده نمى‌شود؛‌ هرچند هدف قرار دادن تاسيسات هسته‌اى ايران امروز بيش از هر زمان ديگرى با واقعيت هم‌خوانى دارد. حتى بيش از دوران رياست جمهورى جورج بوش. دليل آن بسيار ساده است: هيچ فشار و يا تحريمى ايران را وادار نمى‌کند از آنچه که حق خود مى‌داند عقب نشينى کند و خواسته‌هاى هسته‌اى خود را دست بکشد.

من پيش از اين آنچه را که پشت برنامه هسته‌اى ايران نهفته است شرح داده بودم،‌اين مساله با گذشت زمان تغيير نکرده است. اما از همه مهم‌تر اينکه دولت اوباما،‌با وجود آنکه به دنبال معانى ديپلماتيک است، اما به نظر مى‌رسد که پذيرفته است که ايرانى‌ها در موازات با آنچه که به طور عمومى ابلاغ مى‌کند برنامه‌هاى خود را نيز به صورت مخفى و موازى با آن اجرا مى‌کند. هدف از اين سياست که توسط ايرانى‌ها ابلاغ نمى‌شود،‌ دست يافتن به سلاح‌هاى هسته‌اى است. اين موقعيت توسط اسرائيل نيز تاييد مى‌شود که به شدت منتظر چراغ سبزى براى حمله به تاسيسات هسته‌اى تا بهار سال 2010 است که مذاکره با ايران بدون نتيجه به پايان مى‌رسد.

از آوريل سال جارى، ارتش اسرائيل خودش را آماده مى‌کند تا به طور گسترده به تاسيسات هسته‌اى ايران حمله هوايى کند. امريکا و اسرائيل در حال حاضر پيچيده‌ترين مانور نظامى خود را مديريت کرده‌اند و به طور مشترک سه نوع از موشک‌هاى باليستيک دفاعى خود را نيز طى اين مانور آزمايش کرده‌اند.

نيروى هوايى اسرائيل به تازگى تمرين‌هايى را مديريت مى‌کند که جت‌هاى F15 و F16 در آنها جايگاه خاصى دارند،‌هلى‌کوپترها و هواپيماهاى سوخت رسان که قابليت پرواز بيش از 870 مايل را دارند نيز در اين تمرين حضور دارند.

گزارش جديدى که در نشريه Daily Express به چاپ رسيده است،‌ گزارش مى‌دهد که جت‌هاى جنگنده اسرائيلى اجازه يافته ‌اند تا از مرزهاى هوايى عربستان سعودى براى حمله به تاسيسات هسته‌اى ايران استفاده کنند. اين مساله در پشت درهاى بسته در ملاقاتى در لندن مطرح شده است،‌جايى که سر جان اسکارلت،‌رئيس آژانس اطلاعاتى بريتانيا همراه با همتاى اسرائيلى خود مير داگان و مقامات سعودى حضور داشتند. بنا به اين گزارش، اسکارت اعلام کرده است که مرزهاى هوايى عربستان سعودى که در اختيار اسرائيل قرار دارند به دستور تل‌آوير برنامه‌هاى نظامى خود را براى حمله به ايران به اجرا درخواهد آورد. سعودى‌ها چنين ادعايى را رد کرده‌اند؛ هرچند،‌در چند هفته گذشته رسانه‌هاى سعودى نگرانى‌هاى خود را در ارتباط با برنامه هسته‌اى خود ابراز داشته‌اند. در اين نگرانى‌ها 200 کلاهک هسته‌اى اسرائيل جايى نداشت.

گزارشى که توسط کميته يهوديان امريکايى به تازگى لو رفته است گزارش مى‌دهد که براى اولين بار اکثريت يهوديان امريکايى از استفاده از نيروى نظامى براى ممانعت از گسترش سلاح‌هاى هسته‌اى در ايران موافقت کرده‌اندو 56 درصد از يهوديان امريکايى فکر مى‌کنند که امريکا بايد به ايران حمله کند. اين درحالى است که 66 درصد از همين جمعيت از حمله اسرائيل به ايران حمايت مى‌کنند.

چند درصد از امريکايى‌ها از چنين حمله‌اى حمايت مى‌کنند؟

57 درصد از راى دهندگان امريکايى گفته‌اند که اسرائيل بايد براى حمله به ايران توجيه مناسبى داشته باشد. من نمى‌خواهم وضعيت را بسيار بغرنج جلوه دهم اما به نظر مى‌رسد که اينها ديگر روى ديوار نوشته شده است.

منبع: Huffington Post


نظر شما :