يک سال از آغاز رياست جمهورى باراک اوباما گذشت

۱۴ آبان ۱۳۸۸ | ۰۴:۲۰ کد : ۶۱۸۳ اخبار اصلی
اکنون یک سال از آغاز به کار شگفتی‌ساز سیاسی امریکا می‌گذرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این یک سال اوباما نه تنها امیدی برنیانگیخته بلکه بسیاری از امیدها را به ناامیدی تبدیل کرده است.
يک سال از آغاز رياست جمهورى باراک اوباما گذشت

دیپلماسی ایرانی: یک سال از انتخاب باراک اوباما برای ریاست جمهوری امریکا می‌گذرد. مردی که با شعار تغییر بر سر کار آمد و توانست با پیشنهادها و شعارهایش خیل عظیمی از مردم امریکا را با خود همراه کند. مردم امریکا به اوباما بسیار امید بسته بودند. خوش‌شانسی اوباما در این بود که انتخابات ریاست جمهوری امریکا با بحران اقتصاد جهانی آغاز شده بود و این موضوع به ضرر جمهوریخواهان تمام شد و وی توانست با شعارهای اقتصادی جذاب آرای مردم امریکا را با خود همراه کند. همین همراهی بود که باعث شد او شگفتی ساز انتخابات امریکا شود. اوباما نخستین سیاه پوستی بود که پا به کاخ سفید می‌گذاشت. مجله اشپیگل در برابر این رخداد بزرگ سیاسی نوشت، در دنیای غرب فقط و فقط در ایالات متحده این امکان وجود دارد که یک سیاه‌پوستی با سابقه اوباما که هم پدرش مسلمان بود و هم‌ تبارش آفریقایی بتواند در راس امور کشورش قرار گیرد. و گرنه چنین اتفاقی محال است در اروپا روی دهد.

اکنون یک سال از آغاز به کار این شگفتی‌ساز سیاسی امریکا می‌گذرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در این یک سال اوباما نه تنها امیدی برنیانگیخته بلکه بسیاری از امیدها را به ناامیدی تبدیل کرده است. موسسه گالوپ گزارش داد که محبوبیت اوباما در ماه گذشته میلادی در مقایسه به دیگر روسای جمهور امریکا به پایین‌ترین میزان خود در 50 سال اخیر رسیده است. در تایید این حرف می‌توان به آخرین انتخابات ایالتی در امریکا اشاره کرد که طی آن نامزدهای جمهوریخواه در ایالت‌های ویرجینیا و نیوجرسی موفق شدند رقبای دموکرات خود را شکست دهند. در ویرجینیا مک‌ دونل نامزد جمهوريخواه ايالت ويرجينياى امريکا در انتخابات ايالتى براى تعيين فرماندار اين منطقه توانست کرى ديدز رقيب دموکرات خود را شکست دهد.

در ايالت شرقى نيوجرسى امريکا که سابقه طولانى در پيروزى حزب دموکرات دارد نیز کريس کريستى نامزد جمهوريخواه توانست بر جان کورزين فرماندار کنونى و دموکرات اين منطقه پيروز شود. ایالت نیوجرسی یکی از ایالت‌هایی بود که در انتخابات ریاست جمهوری بیشترین رای را به اوباما داده بود.  

در نیویورک نیز مايکل بلومبرگ شهردار مستقل نيويورک که بیشتر به جمهوریخواهان گرایش دارد نيز براى سومين بار پياپی توانست پیروز انتخابات شود. در این انتخابات بلومبرگ که يکى از سرمايه‌گذاران مطرح امريکا به حساب مى‌آيد توانست 50 درصد آراى انتخابات را به خود اختصاص دهد.

اوباما محبوب سیاه‌پوست‌ها

درست است که اوباما ناامیدی‌های بسیاری نزد مردم امریکا به وجود آورده به گونه‌ای که بسیاری از این که به او رای داده‌اند اکنون پشیمانند و این موضوع حتی باعث نگرانی دموکرات‌ها برای آینده سیاسی‌شان شده؛ اما با این حال او هنوز محبوب دل سیاه‌پوست‌ها است.

سیاهان امریکا مغرورند که سرانجام یک سیاه‌پوست به بالاترین پست اجرایی کشورشان رسیده است. به گزارش دویچه وله، نولان رولینز از مسئولان یک سازمان حقوق بشری در ایالت نیواورلئان امریکا، در این باره می‌گوید: «وقتی از خیابان‌های نیواورلئان رد می‌شوم، می‌بینم که جوانان این ایالت تی‌شرت‌هایی با عکس اوباما به تن کرده‌اند. این پدیده‌ای تازه است. آنها نه تنها عکس اوباما را بر تی‌شرت‌های خود دارند، بلکه پرچم امریکا را نیز با علاقه بر آن افزوده‌اند.»

آندره پری رئیس دانشگاه نیواورلئان نیز معتقد است که احتیاجی نیست اوباما اقدامی برای منافع سیاهان این کشور انجام دهد چرا که هر اقدامی که او به نفع قشرهای محروم جامعه انجام می‌دهد در حقیقت قدمی است به نفع سیاهان امریکا. 

رئیس دانشگاه نیواورلئان همچنین می‌گوید: «سیاهان از اصلاحاتی که اوباما برای آموزش به راه انداخته سود می‌برند. علاوه بر آن اصلاحاتی که در سیستم بهداشت کشور در جریان است نیز به سود آنها تمام خواهد شد. احتیاجی نیست که اوباما بر تابلویی بزرگ بنویسد که این اقدامات به نفع سیاهان است، همه این نکته را می‌دانند. سیاهان علاقمندند که این اصلاحات ادامه یابد و شرایط زندگی آنها را بهبود بخشد.»

اما خود باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا هیچگاه مسئله رنگ پوست خود را مطرح نمی‌کند. او حتی در دورانی که برای پست ریاست جمهوری مبارزه می کرد، مسئله نژادی را چندان اهمیت نداد.

اوباما در جواب پرسش یک خبرنگار که از او پرسید، آیا رنگ پوستش تاثیری در پست ریاست جمهوری‌اش دارد؟ پاسخ داد: «ما خوشحالیم که از دوران دردناک جدایی نژادی فاصله بسیار گرفته‌ایم و دیگر رنگ پوست مشکلی در کشورمان محسوب نمی‌شود. در حال حاضر امریکایی‌ها می‌خواهند بدانند که کی شرایط اقتصادی رو به بهبود می‌رود؟ آیا ما می‌توانیم موقعیت‌های شغلی جدیدی در اختیار شهروندان قرار دهیم؟ آیا می‌توانیم از کشورمان علیه هجوم بیگانه دفاع کنیم؟ در حال حاضر اینها موضوع‌های اصلی کشور ما هستند».

اگرچه اوباما خود را رئیس جمهور همه مردم امریکا می‌داند، اما سیاست او برای افزایش حقوق اقلیت‌های قومی در سرزمین‌اش بسیاری را نگران کرده است.

افراد بسیار هستند که اوباما را از سیاست‌های نزدیکی به خواست سیاهان برحذر می‌دارند. منتقدان بر این نظرند که اقلیت‌ها در امریکا ۱۰ درصد مردم کشور را تشکیل می‌دهند و سیاست رئیس جمهوری که به همه مردم تعلق دارد، نمی‌تواند فقط برای خواست ۱۰ درصد از مردم باشد.      


نظر شما :