محدودیت‌های جدید برای رئیس سازمان انرژی اتمی

۱۸ آبان ۱۳۸۸ | ۱۴:۴۹ کد : ۶۱۸۴ اخبار اصلی
سازمان انرژی اتمی ایران به تازگی دستخوش تغییر و تحولاتی در ...
محدودیت‌های جدید برای رئیس سازمان انرژی اتمی

بر اساس اطلاع برخی منابع آگاه، سازمان انرژی اتمی ایران به تازگی دستخوش تغییر و تحولاتی در سطح معاونین و مسئولین بخش‌های مختلف شده است. آخرین اخبار از  تغییر رئیس سایت نطنز و مسئول بخش امنیتی سازمان انرژی اتمی حکایت می کند.  

دیپلماسی ایرانی این موضوع را با دکتر صادق ربانی، قائم مقام سابق سازمان انرژی اتمی در میان گذاشت. وی با پیگیری تغییرات درون سازمان به دیپلماسی ایرانی گفت که هیچ منبعی از درون سازمان تغییر معاونین یا مسئول بخش امنیتی این سازمان را تایید نمی‌کند اما به نظر می‌رسد که تغییراتی اعمال شده که بر اساس آن دکتر صالحی، رئیس سازمان در محدودیت قرار گرفته و از ارتباطات وی کاسته شده است.

ربانی گفت که در دولت نهم، رئیس جمهور با ابقای آقای آقازاده در سمت ریاست سازمان انرژی اتمی کنار آمد و رئیس سازمان نیز در انتخاب معاونین خود از آزادی عمل برخوردار بود و تلاش می‌کرد افراد مورد اعتماد خود را برای فعالیت در معاونت‌های مختلف گزینش کند، در حالی که بطور معمول در انتخاب معاونین وزرا یا معاونین روسای سازمان‌ها، صرفا نظر وزیر یا رئیس سازمان دخیل نیست.

به اعتقاد صادق ربانی اکنون به نظر می‌رسد یکی از دخالت‌های اعمال شده در سازمان انرژی اتمی ایران، تغییر در معاونت امنیتی این سازمان باشد، این تغییرات بطور معمول بدون اعلام رسمی و بی سر و صدا انجام می‌شود اما بر اساس رفت و آمدها و ارتباطات درون سازمان می‌توان در مورد وقوع تغییرات نظر داد.

در عین حال به دلیل نگاه فنی آقای صالحی به فعالیت سازمان، در صورت اعمال تغییر در سطح معاونت‌ها باید گفت که تغییرات بیشتر معنای فنی دارد تا سیاسی؛ اما اگر در بخش امنیتی سازمان تغییراتی داده شده باشد، نمی‌توان این تغییرات را در حوزه اختیارات رئیس سازمان و صرفا با دلایل فنی تلقی کرد، اما در سایر بخش‌ها که کارکرد فنی دارد، آقای صالحی برای تشخیص افراد مورد نیاز، صاحب نظر خواهد بود.

ایران برای پذیرش طرح آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه انتقال اورانیوم به خارج از سوی این نهاد بین المللی و کشورهای غربی تحت فشار قرار دارد و هنوز پاسخ رسمی تهران در مورد چگونگی ادامه همکاری با آژانس و کشورهای مختلف اعلام نشده است.


نظر شما :