عزت ابراهیم الدوری جبهه جدید تشکیل داد

۱۴ آبان ۱۳۸۸ | ۰۴:۱۸ کد : ۶۱۸۹ اخبار اصلی
در حالی که عراقی ها برای شرکت در انتخابات آتی در فضایی دموکراتیک دست به تشکیل ائتلاف‌های جدید زده‌اند و از سوی دیگر مذاکرات با گروه‌های شبه نظامی نیز متوقف شده، عزت ابراهیم الدوری تنها رهبر باز مانده بعثی‌ها خبر از تشکیل جبهه‌ای تازه با وعده‌هایی عجیب داده است.
عزت ابراهیم الدوری جبهه جدید تشکیل داد

دیپلماسی ایرانی: پس از انفجارهاى چهارشنبه و يکشنبه خونين در عراق رايزنى‌هاى دولت با گروه‌هاى مسلح و شبه نظامى در چارچوب طرح آشتى ملى متوقف شد.

به گزارش روزنامه الحیات، ‌وزارت گفت‌وگوى ملى عراق اعلام کرد، پرونده آشتى ملى عراق در پى وقايع امنيتى عراق بسته شد.

يک مسئول عالى‌رتبه عراقى که نخواست نامش فاش نشود به این روزنامه گفت: «تلاش‌هاى دولت برای مذاکره با گروه‌هاى شبه نظامى و شخصيت‌هاى معارض در پى انفجارها متوقف شد. مذاکرات عميقى از ابتداى سال جارى ميلادى در جريان بود که شامل گروه‌هاى شبه نظامى و معارضان روند سياسى بود. شاخه‌هاى وابسته به حزب بعث نيز به استثناى دو شاخه‌ عزت الدورى و محمد يونسى احمد، جزو اين طرح بودند. روند مذاکرات به نتايج مثبت رسيده بود؛ اما بعد از انفجارهاى چهارشنبه و يکشنبه خونين مذاکرات متوقف شد و مسئولان دولت اعضاى حزب بعث را عامل اين انفجار‌ها دانستند.»

وزارت گفت‌وگوى ملى عراق نيز نسبت به نفوذ برخى شخصيت‌هاى سياسى مخالف در سيستم‌هاى امنيتى و روند سياسى عراق با هدف تخريب روند سياسى هشدار داد.

سعد المطلبى مدير عمليات بين‌المللى در اين وزارت خانه به الحيات گفت: «دولت در زمينه مذاکره با گروه‌هاى معروف شبه نظامى اعلام آمادگى کرده است به شرطی که سلاح خود را کنار گذاشته و وارد روند سياسى عراق شوند. نگرانى‌ها از نفوذ برخى از معارضان در روند سياسى و امنيتى همچنان به قوت خود باقى است و طرح آشتى ملى به مراحل پايانى خود رسيده است و ده‌ها گروه و فراکسيون سياسى جديد در نتيجه اين طرح ايجاد شد.»

المطلبى به گروه‌هاى سياسى که سعى دارند فضاى آشتى ملى را به درگيرى‌هاى حزبى تبديل کنند، هشدار داد.

از سوى ديگر عزت الدورى رهبر حزب منحل شده بعث عراق در پيامى که در سايت اينترنتى وابسته به حزب بعث منتشر شد، بر عدم مذاکره با امريکايى‌ها تا زمانى که تصميم به خروج از عراق نگرفته‌اند، تاکيد کرد. الدورى همچنين از تشکيل جبهه‌ موسوم به جبهه "جهاد، آزادى و رهايى ملى" با مشارکت پنج گروه خبر داد. بعد از آن يک شوراى ملى با مسئوليت تشکيل دولت انتقالى ايجاد مى‌شود که به رسيدگى امور بپردازد و فضا را براى انتخابات سراسرى برای ايجاد نظام دموکراتیک فراهم کند.

الدوری در بیانیه خود تاکید کرد، نيروهاى امريکايى در حال حاضر ناگزير به فرار هستند چرا که ضربه‌هاى مقاومت به پايگاه‌هاى آن‌ها نيز رسيده است. امريکايى‌های رو سياه از عراق خارج خواهند شد و ديگر باز نمى‌گردند چرا که نگرانند باقى ماندشان در عراق نتايج وخيمى بر آينده آنها به عنوان قدرت بزرگ داشته باشد و بنيان آنها را از اساس فرو بپاشد.

وى اعلام اين جبهه جديد را روز بزرگ تاريخى توصيف و تاکید کرد، اعضاى مقاومت در آستانه دستيابى به پيروزى هستند. اعلام اين جبهه بعد از رايزنى‌هاى متعدد و عميق ميان گروه‌هاى مقاومت و جبهه‌هاى آن در طول بيش از يک سال بود. جبهه به وجود عراقى عربى، اسلامى، متحد و متمدن اعتقاد دارد؛ همان طور که متعهد به حق کامل عراق در پرداخت غرامت به آن در قبال خسارت‌هاى مادى و معنوى به اين کشور به خاطر حضور اشغالگران است؛ به ويژه اينکه اشغالگران به اشتباهات و جنايت‌هايشان اذعان داشته‌اند.

وی درباره اهداف این جبهه گفته است، اين جبهه شيوه دموکراتيک مردمى و آزادى بر اساس اصول عربى و ارزش‌هاى آن دنبال مى‌کند و قرآن کريم منبع اساسى آن است.


نظر شما :