هفته‌ای پر کار برای وزیر خارجه

۱۹ آبان ۱۳۸۸ | ۰۲:۰۵ کد : ۶۲۱۴ اخبار اصلی
منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران این هفته روزهای پرکاری را می‌گذراند، او اکنون در ترکیه به سر می‌برد چراکه همراه محمود احمدی نژاد برای شرکت در بيست و پنجمين اجلاس عالی کميته دائمی همکاری اقتصادی و بازرگانی سازمان کنفرانس اسلامی به استامبول رفته است.
هفته‌ای پر کار برای وزیر خارجه

دیپلماسی ایرانی: منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران این هفته روزهای پرکاری را می‌گذراند، او اکنون در ترکیه به سر می‌برد چراکه همراه محمود احمدی نژاد برای شرکت در بيست و پنجمين اجلاس عالی کميته دائمی همکاری اقتصادی و بازرگانی سازمان کنفرانس اسلامی به استامبول رفته است.

سفر به هندوستان

پس از این سفر راهی هند است و سفری دو روزه را پیش رو دارد، در این سفر قرار است همچون روال دیگر سفرهای دیپلماتیک با همتای هندی خود و دیگر مقامات این کشور پیرامون مسائل بين المللی و منطقه‌ای در حوزه های اقتصادی و سياسی ديدار و گفت‌وگو داشته باشد.

متکی پیش از سفر نخست وزير و اس ام کريشنا، وزير امور خارجه هند به ایلات متحده امریکا راهی هند است که اهمیت این سفر را بیشتر می‌کند، در عین حال ژنرال دیپاک کاپور، رئیس ارتش هند نیز این هفته برای سفری چهار روزه عازم اسرائیل شد تا در باره گسترش همکاری‌های دفاعی دو کشور مذاکراتی انجام دهد.

صرف نظر از ابعاد فرا منطقه‌ای سفر متکی به هند، گفته می‌شود که قرار است در این سفر دو کشور موضوع خط لوله انتقال گاز ايران به هند را به عنوان دستور کار مذاکرات خود به بحث گذارند. مذاکرات میان ایران، هند و پاکستان بر سر قیمت و میزان گاز در پروژه خط لوله صلح چند سالی ادامه داشت و سرانجام ایران و پاکستان به دلیل ملاحظاتی که طرف هندی بر سر قمیت خرید گاز داشت، به توافق دو جانبه رسیدند و مقرر شد که طرف هندی هر زمان که مناسب دانست به این توافق بپیوندد.

همچنین بر اساس گزارش روزنامه‌ هندو به نقل از برخی منابع ديپلماتيک هند، متکی در این سفر پیرامون احتمال سفر نخست‌وزير هند به تهران در ماه فوريه نیز گفت و گوهایی خواهد داشت، آخرین سفر نخست‌وزير هند به ايران هشت سال پيش انجام شد.

سفر به عربستان

سفرهای متکی در این هفته به هندوستان ختم نمی‌شود، او بر اساس اعلام منابع خبری عربی قرار است سفری نیز به عربستان داشته باشد که شاید مهمترین سفر کاری این هفته وزیر خارجه باشد و اهمیت بسیار ویژه در مقطع کنونی که در آستانه تشکیل دولت ائتلافی است، در عراق تحولاتی پیرامون برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در جریان است و در یمن بحث درگیری نیروهای نظامی عربستان و شیعیان زیدی یمن در مزر مشترک دو کشور دارد.

با وجود این روزنامه القدس العربی هدف از سفر وزير امور خارجه کشورمان به رياض را بررسی مساله حفظ آرامش در ايام حج عنوان کرده است و بر اساس اطلاع این روزنامه چاپ لندن، سفر متکی به عربستان روز چهارشنبه انجام خواهد شد.  


نظر شما :