سعد حریری تسلیم شد تا شمارش معکوس برای اعلام دولتش آغاز شود

۱۹ آبان ۱۳۸۸ | ۰۳:۰۴ کد : ۶۲۱۵ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اکنون ظاهرا آنچه تا کنون باعث تاخیر در اعلام دولت لبنان شده، چانه زنی بر سر تعیین اشخاص از هر جریان برای تصدی پست‌های وزارت است.
سعد حریری تسلیم شد تا شمارش معکوس برای اعلام دولتش آغاز شود

نزدیک به 5 ماه است که لبنان دولت ندارد و منتظر سازش احزاب و جنبش‌های سیاسی کشور برای تشکیل دولت وحدت ملی است. گویا این سازش و بده بستان‌ها نتیجه داده و دولت لبنان روز دوشنبه 9 نوامبر رسما توسط سعد حریری اعلام می‌شود.

به گزارش منابع خبری، سعد حریری با احزاب مورد حمایت سوریه از جمله حزب الله و جریان میشل عون به توافق رسیده و حاضر شده به یک سری از خواسته‌های آنها تن دهد.

سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان پس از دیدار رؤسای جریان‌های اقلیت پارلمان که شامل نبیه بری رهبر جنبش امل و رئیس پارلمان، میشل عون رهبر مسیحی جریان آزاد ملی، سلیمان فرنجیه رهبر جریان المرده، حسین الخلیل، جبران باسیل و علی حسن خلیل از نزدیکان نبیه بری و وزیر امور خارجه لبنان می‌شدند، گفت: «ما در این نشست بر سر تشکیل دولت وحدت ملی با هم به توافق رسیدیم. حزب‌الله آمادگی خود را برای همکاری با دولتی ائتلافی به رهبری حریری اعلام کرده است.»

این رهبران پر نفوذ لبنانی همچنین ابراز امیدواری کردند که این تصمیم در خدمت سعادت لبنان و مردم آن باشد.

محافل پیرامون حزب‌الله می‌گویند که توافق برسر اصل ائتلاف حاصل شده و بحث موجود بر سر چگونگی اشغال پست‌های کابینه است. اعلام موافقت حزب الله با شراکت در دولت سعد حریری یک روز پس از سفر امیر قطر به تهران و دیدارهای دیپلماتیک هم‌زمان مقام‌های عربی و فرانسوی در سوریه صورت گرفت.

در همین رابطه نبيل قاووق‌ مسوول حزب‌الله لبنان در جنوب اين کشور گفت: «امريکا زمانى که دولت متحد ملى تشکيل شود و اين دولت نشان دهد که لبنان حق دارد مقاومت خود را حفظ کند، احساس نااميدى خواهد کرد. اين مساله ثابت می‌کند که مقاومت از حمايت مردمى و سياسى از زمان تاسيس خود در سال 1982 برخوردار است. لبنانى‌ها امروز حق دارند که از پيروزى‌شان در زمينه وحدت ملى و آشتى ملى و شکست طرح تقسيم امريکا صحبت کنند؛ لبنانى‌ها حرف خود را با حضور حزب‌الله لبنان در دولت متحد ملى زدند.»

حریری و تلاش برای تشکیل دولت

جنبش حزب الله و جریان آزاد ملی یکی از مهمترین جریان‌های سیاسی لبنان، احزابی هستند که سعد حریری برای تشکیل دولتش مجبور به ائتلاف با آنها است. این دو جریان به دلیل اختلاف‌هایی که با جریان المستقبل به رهبری سعد حریری داشتند و از آنجا که حریری حاضر به پذیرش خواسته‌های آنها نبود، حاضر به شرکت در دولت ائتلافی نمی‌شدند و این موضوع باعث می‌شد که سعد حریری نتواند دولت ائتلافی لبنان را شکل دهد. اختلاف‌ها تا آنجا اوج گرفت که سعد حریری در ماه سپتامبر از تلاش برای تشکیل دولت ائتلافی منصرف شد و استعفای خود را از پست نخست‌وزیری لبنان تقدیم رئیس جمهوری این کشور کرد. اما میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان پس از رایزنی‌های گسترده و فشرده دیگر جریان‌ها و احزاب سیاسی لبنان مجددا وی را مامور تشکیل دولت کرد. حال پس از نزدیک به سه ماه حریری توانسته جریان مخالف را با خود همراه کند و برای تشکیل دولت گام نهایی را بردارد. پیش از این جریان‌ها و احزاب سیاسی طرفدار سعد حریری نسبت به عقب‌نشینی وی در برابر خواسته‌های جریان رقیب هشدار می‌دادند. تا آنجا که ولید جنبلاط رهبر حزب سوسیالیست پیشرو و رهبر دروزیان لبنان و یکی از متحدان اصلی سعد حریری در اعتراض به رفتار سعد حریری از ائتلاف با وی انصراف داد.

این بار هم محافل نزدیک به سعد حریری می‌گویند که دلیل موفقیت وی برای تشکیل دولت این است که او حاضر به مصالحه با مخالفانش یعنی حزب الله و جریان ملی آزاد شده است. از جمله گفته می‌شود که وی پذیرفته است که یکی از دامادهای عون در مقام وزارت بماند و همچنین تصدی مقام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را نیز به یکی از اعضای حزب وابسته به عون بسپرد. حریری مدت ها در برابر این خواسته‌های جریان آزاد ملی مقاومت کرده بود. عمده تعطیل شدن مذاکرات سعد حریری با مخالفان به همین موضوع باز می‌گشت. حتی قبل از آن که وی یک بار از سمتش استعفا دهد، حاضر به مصالحه با حزب الله شده بود اما این جریان میشل عون بود که بر سر تشکیل دولت سنگ‌اندازی می‌کرد و در نهایت هم توانست سعد حریری را با چالش رو به رو کند. اکنون نیز حریری در حقیقت پذیرفته شروط میشل عون را بپذیرد.  

اکنون ظاهرا آنچه تا کنون باعث تاخیر در اعلام دولت لبنان شده، چانه زنی بر سر تعیین اشخاص از هر جریان برای تصدی پست‌های وزارت است. 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :