راه دیگری نداریم

۲۷ آذر ۱۳۸۸ | ۱۷:۴۰ کد : ۶۳۳۳ اخبار اصلی
گفتاری از دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران.
راه دیگری نداریم

دیپلماسی ایرانی: به رغم تأخیر چند باره روسیه در راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تجمید از عملکرد طرف روسی در بوشهر می‌گوید که در موضوع نیروگاه بوشهر، روس‌ها حتی فراتر از تفاهمات عمل کرده‌اند و "در این باره مشکلی با آنها نداریم".

گفتاری از دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران:

ایران مدعی است که رابطه با روسیه یک رابطه استراتژیک است، بنابراین رابطه استراتژیک با حوادثی کوچک – مانند آنچه در نیروگاه بوشهر به بدقولی روسیه تعبیر شد- تحت تاثیر قرار نگرفته و دچار تغییر نمی‌شود.

این در حالی است که بدقولی‌های روسیه تا حدودی به اعتبار مقامات ایرانی هم در سطح داخلی و هم در سطح بین المللی لطمه می‌زند چراکه به ترتیبی نشان دهنده آسیب پذیر بودن ایران در برابر نظام بین المللی است.

نکته دیگر این است که نوع روابط تهران و مسکو نشان می‌دهد که روسیه در حال بازی دو گانه با ایران است و در عین این که شاهد اموری چون دیدار آقای پوتین با مقام معظم رهبری یا سفر ناگهانی آقای احمدی نژاد به مسکو و دیدار او با آقای مدودف هستیم. مشخص است که مسکو بازی دوگانه با تهران دارد؛ در روابط دو جانبه با ایران یک برخورد دارد و در مجامع بین المللی به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کند. این کشور در مجامع بین المللی، احترام و پرستیژی را که باید برای رابطه با ایران قائل شود در موقعیت‌های خاص مد نظر قرار نداده است.

مساله دیگر این است که ایران راهی دیگر به غیر از ادامه روابط و احترام به روابط با روسیه ندارد؛ اکنون ایران با تهدید نظامی مواجه و در انتظار تحویل گرفتن موشک‌های اس 300 از این کشور است، خواهان استفاده از حق وتوی روسیه در شورای امنیت است و در چنین شرایطی نمی‌توان مدعی شد که چرا روس‌ها به تعهدات شان عمل نمی‌کنند.

اما نمی‌توان روابط ایران و روسیه را به نوع روابط ایران و غرب ارتباط داد؛ عملکرد روس‌ها با ایران متناسب با عملکرد ما با 1+5 نیست. در واقع با رفتاری که مسکو در برابر ایران انجام داد- بدقولی‌های مختلف و تاکید براعمال تحریم علیه ایران در صورت نیاز- بر فشار 1+5 علیه ایران افزود.

با برخورد روسیه، غرب به این نتیجه رسید که با همه نزدیکی تهران به مسکو، در صورت نیاز و در شرایط حساس روسیه همراهی با غرب یا 1+5 را ترجیح خواهد داد.

در مجموع باید توجه داشت که ایران در شرایط موجود راهی جز ادامه همکاری و نزدیکی با روسیه ندارد، ایران قصد ندارد روسیه را نیز به عنوان یار قدرتمند خود از دست بدهد.


( ۱ )

نظر شما :