تاکتيک‌هاى زردارى براى حفظ قدرت در پاکستان

۰۹ آذر ۱۳۸۸ | ۱۴:۳۶ کد : ۶۳۵۲ اخبار اصلی
آصف علی زرداری رئیس‌ جمهوری پاکستان در اقدامی تازه کنترل سلا‌ح‌های هسته‌ای این کشور را به نخست‌وزیر واگذار کرد. ‎کارشناسان سیاسی معتقدند این تصمیم آصف‌علی زرداری که در پی افزایش فشارهای داخلی اتخاد شده، دادن امتیاز برای حفظ قدرت است.
تاکتيک‌هاى زردارى براى حفظ قدرت در پاکستان

دیپلماسی ایرانی: آصف علی زرداری رئیس‌ جمهوری پاکستان در اقدامی تازه کنترل سلا‌ح‌های هسته‌ای این کشور را به نخست‌وزیر واگذار کرد. کارشناسان سیاسی معتقدند این تصمیم آصف‌علی زرداری که در پی افزایش فشارهای داخلی اتخاد شده، دادن امتیاز برای حفظ قدرت است. 

آصف‌علی زرداری رئیس ‌جمهوری پاکستان جمعه شب در مصاحبه‌ای با تلویزیون خبری اکسپرس احتمال داد که تا انتهای سال جاری میلادی از حق انحلال پارلمان و تصدی چند شغل هم‌زمان که میراث به جا مانده از دوران ریاست جمهوری پرویز مشرف رئیس جمهوری سابق پاکستان است، صرف ‌نظر ‌کند.

اما مهمترین اقدام آصف‌علی زرداری از نگاه ناظران بین‌المللی واگذاری کنترل سلاح‌های هسته‌ای پاکستان به یوسف رضا گیلانی نخست‌وزیر پاکستان بود. این تغییر در فرماندهی نظامی حکومت پاکستان به دلیل افزایش فشار داخلی در آستانه به پایان رسیدن مهلت قوانین بخشودگی در پاکستان به وجود آمده است. بر اساس قوانین موسوم به قوانین بخشودگی تا پیش از این کنترل سلاح‌های هسته‌ای پاکستان در اختیار رئیس‌ جمهور بود. قوانین 28 گانه بخشودگی در اکتبر سال ۲۰۰۷ توسط پرویز مشرف رئیس جمهوری سابق پاکستان وضع شدند که در آن امتیازات ویژه‌ای نیز برای رئیس‌ جمهور و سیاستمداران پاکستانی در نظر می‌گرفت. بر اساس این قوانین ۸ هزار کارمند دولتی و سیاستمدار متهم به رشوخواری از جمله آصف‌علی زرداری شامل عفو عمومی شدند. قوانین بخشودگی بازگشت بی‌نظیر بوتو همسر آصف‌علی زرداری از تبعید را در سال ۲۰۰۷ ممکن ساخت. بی‌نظیر بوتو با وجود پرونده مفتوح همسرش به اتهام رشوه‌خواری نامزد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شد و بار دیگر به عرصه سیاسی پاکستان بازگشت.

پس از ترور خشنونت‌بار بی‌نظیر بوتو در سپتامبر سال ۲۰۰۸ همسر وی آصف‌علی زرداری در انتخابات ریاست ‌جمهوری شرکت کرد و توانست به یک پیروزی قاطع برسد، اما پرونده فساد مالی‌اش هنوز فراموش نشده است. آصف‌‌علی زرداری همواره اتهام رشوه‌خواری را بی‌اساس و حربه‌ سیاسی مخالفانش می‌داند. اکنون با به پایان رسیدن مهلت قوانین بخشودگی فشار مخالفان سیاسی وی نیز شدت گرفته است. از سوی دیگر از آنجا که این قوانین هرگز در پارلمان کشور به تصویب نرسیدند، دادگاه عالی پاکستان قادر است صلاحیت آصف‌علی زرداری را برای ادامه ریاست جمهوری به چالش بکشد. به همین دلیل کارشناسان سیاسی معتقدند زرداری با واگذاری فرماندهی بر سلاح‌های هسته‌ای به نخست‌وزیر امتیازی به مخالفان خود واگذار کرده است تا در مقام ریاست‌ جمهوری باقی ماند. دفتر ریاست جمهوری پاکستان روز جمعه اعلام کرد که رئیس‌ جمهور ۲۷ قانون از ۲۸ قانون بخشودگی را مجددا تمدید کرده است. تنها قانونی که تمدید نشده، مصونیت قضایی در مورد رشو‌ه‌خواری است. اما آصف علی زرداری به عنوان بالاترین مقام سیاسی کشور همچنان از مصونیت قضایی برخوردار است. 

واگذاری کنترل سلاح‌های هسته‌ای به نخست‌وزیر ‌می‌تواند حاکی از کاهش قدرت رئیس‌ جمهور و دلیلی برای افزایش نگرانی جامعه بین‌الملل در مورد بی‌ثباتی سیاسی این کشور باشد.

در همین رابطه یوسف علی گیلانی نخست‌وزیر پاکستان نیز در آستانه سفر خود به آلمان در استانبول به خبرگزاری آلمان گفت که پاکستان از افزایش شمار نیروهای نظامی ناتو و امریکا در افغانستان نگران است. نخست‌وزیر پاکستان گفت: «با افزایش سربازان امریکایی در افغانستان، ستیزه‌جویان طالبان و نیروهای شورشی به خاک پاکستان عقب‌نشینی خواهند کرد و انی موضوع می‌تواند کار ارتش پاکستان را بیش از پیش سخت‌تر کند. ما از اوباما انتظار داریم که وضعیت و منافع پاکستان را نیز در نظر بگیرد. پاکستان و افغانستان باید یکدیگر را حمایت کنند نه اینکه یکی ثبات دیگری را به مخاطره بیندازد. ما از غرب می‌خواهیم از پاکستان در مبارزه با تروریست‌ها و شورشیان حمایت کند.»

در حال حاضر ۱۲۰ هزار سرباز ارتش پاکستان درشمال غرب این کشور درگیر جنگ داخلی با شورشیان و نیروهای طالبان هستند.  


نظر شما :