ايران دهمين کشور گرم کننده زمين

۱۶ آذر ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۴ کد : ۶۳۹۶ اخبار اصلی
در آستانه‌ برگزاری نشست زیست‌محیطی کپنهاگ اداره آمار آلمان گزارشی از آلوده‌کننده‌ترین کشورهای دنیا ارائه کرده است. چین نخستین کشور ‌و ایران دهمین کشوری است که مسئولیت آلودگی و گرمایش زمین را بر عهده دارند.
ايران دهمين کشور گرم کننده زمين

دیپلماسی ایرانی: در آستانه‌ برگزاری نشست زیست‌محیطی کپنهاگ اداره آمار آلمان گزارشی از آلوده‌کننده‌ترین کشورهای دنیا ارائه کرده است. چین نخستین کشور ‌و ایران دهمین کشوری است که مسئولیت آلودگی و گرمایش زمین را بر عهده دارند. 

به گزارش دویچه وله، بر پایه گزارش اداره‌ آمار آلمان، چین، آمریکا، روسیه و هند مسئولیت انتشار ۵۰ درصد از انتشار گاز دی اکسید کربن در هوا را بر عهده دارند.

گزارش ادار‌ه آمار آلمان با استناد به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی(IEA) ارائه شده است.

بر همین اساس قرار است نشستی در کپنهاگ پایتخت دانمارک از روز ۷ تا ۱۸ دسامبر (۱۶ تا ۲۷ آذرماه) برگزار شود. مهم‌ترین هدف این نشست تدوین پیمانی است که به کاهش سیستماتیک مقدار گاز کربنیک موجود در هوا که مسبب اصلی گرمایش زمین است، منجر می‌شود.

تا سال ۲۰۰۷ ایالات متحده امریکا آلوده‌کننده‌ترین کشور دنیا بود. اما از ۲۰۰۷ به بعد چین از امریکا پیشی گرفت و این مقام را از آن خود کرد. این دو کشور در مجموع بیش از ۴۰ درصد از گازکربنیک موجود در هوا را متصاعد می‌کردند.

اداره آمار آلمان همچنین می‌گوید، انتشار گاز دی اکسیدکربن در سراسر جهان از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ از ۲۱ به ۲۹ میلیارد تن افزایش پیدا کرد و چین مسئولیت حدود نیمی از این افزایش را بر عهده دارد.

در کنار جمهوری خلق چین روسیه، هند و جمهوری کره، ایران از دیگر کشورهای در حال توسعه به شمار می‌‌رود که بیشترین گازکربنیک دنیا را تولید می‌کنند.

در میان این کشورها روسیه تنها کشوری بود که بعد از فروپاشی شوروی سابق میزان انتشار این گاز در آن به طور چشمگیری کاهش یافته است. در حالی که در چهار کشور دیگر ‌یادشده از سال ۱۹۹۰ انتشار دی‌اکسیدکربن در مجموع تا ۱۵۹/۳ درصد افزایش داشته است.

جدول منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ ایران بعد از چین بیشترین میزان افزایش تولید دی اکسید کربن را داشته است. در طول سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ تولید دی اکسیدکربن در ایران در مجموع ۱۶۵/۸ درصد افزایش یافته است. همچنین افزایش تولید سرانه این گاز در ایران در میان ۱۰ کشور یادشده بعد از چین بیشترین میزان (۱۰۳/۶ درصد) را شامل می‌شود.

ایران در سال ۱۹۹۰ در مجموع ۱۷۵ میلیون تن دی اکسیدکربن راهی جو کرده درحالی که در سال ۲۰۰۷ این میزان به ۴۶۶ میلیون تن رسیده است. 

در میان کشورهای صنعتی امریکا، ژاپن، آلمان، کانادا و بریتانیا بیشترین حجم گاز دی اکسیدکربن را تولید می‌کنند. اما روند چگونگی انتشار این گاز در این کشورها با یکدیگر متفاوت بوده است.

در حالی که آلمان و بریتانیا به ترتیب از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۷ انتشار گازکربنیک را ۱۶ و ۵/۴ درصد کاهش دادند میزان انتشار این گاز در دیگر کشورهای یادشده در همین دوره‌ زمانی افزایش پیدا کرده است. بیشترین افزایش را کانادا با ۳۲/۵ درصد نشان داده است. اما این میزان هنوز پایین‌تر از متوسط افزایش انتشار CO2 در سطح جهان است که میزان آن بالغ بر ۳۸ درصد به نظر می‌رسد.

آمار آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که در کشورهای در حال توسعه تولید سرانه گازکربنیک به نحو قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر از کشورهایی است که درآمد سرانه‌ بیشتری دارند. انتشار سرانه‌ این گاز در بریتانیا در سال ۲۰۰۷ بیش از ۱۶ برابر هند بود. این اختلاف از سال ۱۹۹۰ کاهش پیدا کرد.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی علاوه بر انتشار گاز دی اکسید کربن میزان انتشار دیگر گازهای آلوده‌کننده‌ هوا از جمله متان در کشورهای مختلف را نیز مشخص کرده است. این گاز بعد از دی اکسیدکربن دومین گاز از گازهای گلخانه‌‌ای است که سبب جهان‌‌گرمایی (Global Warming) یا گرم شدن زمین شده است.


نظر شما :