روسها برای نیرگاه بوشهر دو برابر پول گرفته اند

۱۶ آذر ۱۳۸۸ | ۱۹:۳۲ کد : ۶۳۹۸ اخبار اصلی
گفت و گو با حسین آفریده، استاد فيزيک هسته‌اى دانشگاه اميرکبير .
روسها برای نیرگاه بوشهر دو برابر پول گرفته اند

استاد فيزيک هسته‌اى دانشگاه اميرکبير با اشاره به تغییر نگرش روس‌ها به مسائل منطقه‌اى و جهانى گفت: تعلل روس‌ها در راه‌اندازى نيروگاه بوشهر بیشتر به یک بهانه شبیه است.
حسين آفريده در گفت‌وگو با ايلنا، در پاسخ به اين سوال که چه سیاست‌هایی باعث شده ایران به عنوان وجه المصالحه میان روابط برخی کشورها با ایالات متحده آمریکا مورد سوءاستفاده قرار گیرد؟، گفت: همه کشورها به دنبال منافع خود هستند و ما نیز باید به دنبال منافع خود باشیم، اما اینکه مثلا کشوری مانند ترکیه امروز با کارت ایران بازی می‌کند کار معقولی می‌کند، چرا که ایران کشوری است که منابع انرژی سرشاری دارد. در کشورهایی مانند افغانستان، عراق، لبنان و فلسطین نفوذ دارد و وقتی ترکیه در کشورمان فضا پیدا می‌کند سعی می‌کند تا بین ایران با هرکشوری در دنیا که می‌خواهد با ایران رابطه داشته باشد خود را قرار دهد و از منافع آن بهره ببرد.
وى افزود: هر کشوری فرصت‌هایی دارد که باید از آن استفاده بهینه کند. یک زمان ایران می‌توانست از کارت عراق خوب استفاده کند، اما این کار را نکرد و هرچقدر که از این زمان بگذریم استفاده از آن کارت ضعیف‌تر می‌شود، بنابراین هر کشوری فرصت‌هایی دارد اما ما گاهی مواقع از فرصت‌های خود خوب استفاده نکردیم.
آفريده درخصوص سیاست دفع‌الوقت که غربى‌ها معتقدند در چند سال اخير ايران از آن سياست در مسائل هسته‌اى بهره مى‌برد، نيز گفت: این سیاست همیشه جواب نمی‌دهد، گاهی اوقات خوب است اما همیشه نمی‌توان از آن بهره برد.
عضو کميسيون انرژى مجلس هفتم تصريح کرد: مثلا در زمان آقای خاتمی که هنوز UCF و دیگر مراکز هسته‌ای‌مان فعال نشده بود برای تکمیل آن نیاز به دفع‌الوقت داشتیم، اما این سیاست همیشه خوب نیست. زمانی دفع‌الوقت خوب است که هدفی دارید و برای دستیابی به آن هدف از این سیاست استفاده می‌کنید اما گاهی به خاطر برخی فشارها دست به چنین اقدامی می‌زنیم و دچار روزمرگی می‌شویم.
آفريده افزود: در حال حاضر سیاست دفع‌الوقت به حل شدن مسائل هسته‌ای ما کمک نمی‌کند. وقتی اوباما بر سر کار آمد که یک سیاهپوستی است که با اسلام و فرهنگ مسلمانان ناآشنا نیست. این یک فضای جدید بود و نباید این فضا را مانند دوران قبل ببینیم، اما این فرصت تا یک زمانی جواب می‌دهد و تا یک زمانی وقت برای استفاده از آن داریم. به نظر من اگر ما فکورانه در مقابل اوباما حرکت می‌کردیم شاید به نتایج بهتری می‌رسیدیم و با توجه به ریشه‌های فرهنگی وى بهتر می‌توانستیم از آن استفاده کنیم.
وى با اشاره به تاخير روس‌ها در تحويل نیروگاه بوشهر با بيان اينکه قرار بود اين نيروگاه سال 80 راه اندازی شود اما 8سال این نیروگاه عقب است، تصريح کرد: روس‌ها هم یک نیروگاه جدید راه نیانداختند بلکه یک نیروگاهی که خیلی از قطعات‌اش را تعویض کردند راه انداختند و قرارداد نیروگاه 700میلیون دلار بود اما تا امروز یک میلیارد و 450 میلیون دلار از ما پول گرفته‌اند. حالا امروز دیگر قابل قبول نیست که روس‌ها بگویند تکنیکال فنی مشکل دارد. این بیشتر به یک بهانه شبیه است که منشا آن در تغییر نگرش روس‌ها به مسائل منطقه و جهانى است و حتی توجه ندارند که به اعتبار آنها در جهان سوم لطمه می‌زند، اما احتمالا منافع بیشتری برای آنها از سوى آمريکا تعریف شده است که اين روند را ادامه مى‌دهند.


نظر شما :