نیروگاه بوشهر در آستانه راه‌اندازی یا تحقیق و تفحص؟

۲۳ آذر ۱۳۸۸ | ۱۶:۲۰ کد : ۶۴۲۵ اخبار اصلی
"بحث صرفا مربوط به مسائل فنی است که نیاز به حل ...
نیروگاه بوشهر در آستانه راه‌اندازی یا تحقیق و تفحص؟

دیپلماسی ایرانی: علی اکبر صالحی معاون ریاست جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی مجلس این هفته مهمانان اعضای کمیسیون انرژی است و قرار است گزارشی از آخرین وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر ارائه دهد.

درست بعد از اظهار نظر روس‌ها مبنی بر این که نیروگاه بوشهر تا پایان سال 88 نیز آماده نخواهد شد، برخی نمایندگان مجلس در پی تهیه طرح تحقیق و تفحص از چگونگی روند ساخت این نیروگاه افتادند و اعضای کمیسیون انرژی مجلس  ایران در واکنش به بدقولی روس‌ها در تحویل این نیروگاه در تهیه طرح تحقیق و تفحص پیشگام شدند.

قرارداد تکمیل ساخت واحد اول نیروگاه اتمی در بوشهر، ژانویه 1995 در تهران امضا شده بود. حجم کل قرارداد حدود 1 میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که از این میان قیمت رآکتور حدود 850 میلیون دلار است. پیمانکار کل کارهای ساخت و مونتاژ واحد اول نیروگاه، موسسه روسی "اتم استروی اکسپورت" است. در ماه فوریه 1998 فدراسیون روسیه و ایران توافق نمودند که روسیه نه تنها در تجهیز نیروگاه به ایران کمک کند، بلکه بطور کل ساخت آن را تکمیل کند. این پروژه می بایست 8 جولای 1999 تکمیل می شد، اما تاریخ بهره برداری از آن چندین بار به تعویق افتاد.

تلاش مجلس برای بررسی علل تاخیرها در راه اندازی نیروگاه بوشهر و تسریع در زمان آغاز به کار آن در حالی صورت می‌گیرد که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنج شنبه اعلام کرد که کشورش به تعهدات خود درباره پایان ساخت نیروگاه اتمی بوشهر در ایران عمل می‌کند و رآکتور بر اساس جدول زمانی تعیین شده با طرف ایرانی راه‌اندازی خواهد شد
آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که "همکاری ما با ایران درباره ساخت نیروگاه اتمی بوشهر کاملا بر اساس تعهدات بین‌المللی ما انجام می‌شود. ما خواستار اتمام این پروژه هستیم".

این مقام روسی همچنان بر دلایل فنی در تاخیر نیروگاه بوشهر تاکید دارد تا نشان دهد که مسائل سیاسی دخیل در همکاری ایران و روسیه نیست، به گفته او "بحث صرفا مربوط به مسائل فنی است که نیاز به حل هم از سوی طرف روسی و هم از سوی کارشناسان ایرانی دارد. نباید این مساله را سیاسی کرد. "

وی همچنین موضوع راه اندازی این نیروگاه و مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 را دو موضوع متفاوت از یکدیگر توصیف کرد.

این تاکیدها در عمل مانع تسریع روند کار در راه اندازی نیروگاه بوشهر نشده است و به اعتقاد حمیدرضا کاتوزیان نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون انرژی، این سازمان انرژی اتمی ایران است که مسئول اصلی تاخیرهاست. به اعتقاد او سازمان انرژی اتمی مسائل مربوط به نیروگاه بوشهر را به صورت جدی پیگیری نمی‌‌کند.

 او می گوید: "روسیه  سازمان انرژی اتمی را متهم به کم کاری در ارائه تجهیزات و منابع مالی لازم می کند و این درحالی است که ما هیچ وقت این بهانه‌ها را نشنیده بودیم و اخیرا که از طرف روس می‌پرسیم که چرا نیروگاه را راه اندازی نکرده‌اید این بهانه‌ها را پیش می‌کشند."

به نظر می‌رسد که عزم نمایندگان مجلس برای در دستور کار قرار دادن طرح تحقیق و تفحص از سازمان انرژی اتمی جزم تر شده است و به به این ترتیب پیش بینی می‌شود که در این طرح، از روند کار در نیروگاه بوشهر نیز تحقیق شود.

باید دید رئیس سازمان انرژی اتمی در گزارش این هفته خود به کمیسیون انرژی می تواند مانع از تحقیق و تفحص از سازمان زیر مجموعه خود و روند کار در نیروگاه بوشهر شود یا خیر. شاید در این گزارش ابعاد جدیدی از روند همکاری ایران و روسیه در پروژه بوشهر مورد اشاره قرار گیرد.


نظر شما :