پايان سال ۲۰۱۰ بدون انجام مذاکرات اسرائيل و فلسطين

۲۴ آذر ۱۳۸۸ | ۱۷:۲۲ کد : ۶۴۴۰ اخبار اصلی
محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی از ادامه کار خسته به نظر می‌رسد...
پايان سال ۲۰۱۰ بدون انجام مذاکرات اسرائيل و فلسطين

 دیپلماسی ایرانی: محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی از ادامه کار خسته به نظر می‌رسد. نه تنها دوران رهبری محمود عباس بلکه دوره کنونی پارلمان فلسطین هم پایان ماه ژانویه به سر می‌رسد. این در حالی است که تمامی تلاش‌ها برای آشتی فتح و حماس تا کنون بی‌نتیجه مانده است. در نتیجه هنوز زمان مشخصی برای برگزاری انتخابات تعیین نشده است.

سازمان آزادی‌بخش فلسطین برای جلوگیری از سقوط ساختار سیاسی حاکم سه‌شنبه جلسه اضطراری تشکیل خواهد داد. این سازمان در اصل کنفدراسیونی از سازمان‌های کوچکتر فلسطینی است اما گروه حماس زیر مجموعه آن نیست. از جمله وظایف سازمان آزادی‌بخش فلسطین تعیین خط مشی فلسطینیان در مذاکرات صلح با دولت اسرائیل است. در نتیجه رام‌الله در حال حاضر صحنه درگیری ‌سیاسی گروه‌های فلسطینی است.

محمد عبدالحمید تحلیلگر سیاسی مسائل فلسطین در این باره می‌گوید: «پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که شورای مرکزی سازمان آزادی‌‌بخش فلسطین دوره ریاست عباس و مهلت قانونی پارلمان را تمدید خواهد کرد.»

عبدالحمید به نقل از میانجی‌های مصری می‌گوید: «این زمان احتمالا تا ۲۷ ژوئن ۲۰۱۰ تمدید خواهد شد.»

از سوی دیگر به نظر نمی‌رسد که محمود عباس ۷۴ ساله در فکر کناره‌گیری باشد. به نقل از نزدیکان محمود عباس رهبر تشکیلات خودگران فلسطین گفته است زمانی پستش را ترک می‌کند که شخص دیگری برای تصدی آن مشخص شده باشد. این در حالی است که وی چند ماه پیش اعلام کرده بود که در انتخابات سال آینده ریاست خودگردان شرکت نخواهد کرد.

آنچه در جلسه روز سه‌شنبه مهم به نظر می‌رسد این است که موضع رهبران فلسطینی در قبال مذاکرات صلح روشن شود. این مذاکرات یک سال پیش قطع شد. رهبران فلسطینی تا کنون خواستار توقف کامل شهرک‌سازی اسرائیل در تمامی سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان در کرانه غربی رود اردن هستند.

دولت اسرائیل شهرک‌سازی در این مناطق را برای 10 ماه متوقف کرده است اما تصمیم دارد سه هزار خانه در دست‌ ساخت در این مناطق را تکمیل کند. از سوی دیگر با وجود طرح توقف موقت شهرک‌سازی دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دولت ۱۹ میلیون یورو در این شهرک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند. هدف از این سرمایه‌گذاری بهبود زیرسا‌خت‌ها و سیستم آموزشی مدارس این شهرک‌ها عنوان شده است.

رفتار دولت اسرائیل باعث شده تا رهبران فلسطینی نسبت به این دولت بسیار بدبین شوند. از نظر فلسطینی‌ها مشخص نیست که آیا دولت راست‌گرای اسرائیل که به گسترش شهرک‌سازی‌ها علاقمند است، واقعا به طور جدی در مورد مشکلات محوری طرح صلح خاورمیانه مذاکره می‌کند یا تنها در پی وقت تلف کردن است. تشکیل کشور مستقل فلسطین از جمله این موضوعات محوری است. این درحالی است که علاوه بر دولت امریکا اتحادیه اروپا نیز به نوعی از گروه‌های فلسطینی حمایت می‌کند. از نظر اروپایی‌ها و امریکایی‌ها تمامی گزینه‌ها و مشکلات موجود میان اسرائیل و فلسطین باید در مذاکرات بررسی شوند و دو طرف باید در مهلت تعیین شده به توافق برسند.

از سوی دیگر احتمال می‌رود که سازمان آزادی‌بخش فلسطین در نشست روز سه‌شنبه موضع سخت‌تری در برابر مذاکره با اسرائیل اتخاد کند. این سازمان می‌تواند همان‌طور که مذاکرات صلح را آغاز کرد، اکنون پایان آن را اعلام کند. در حال حاضر تنها یک نکته مشخص است و آن این که سال ۲۰۰۹ بدون مذاکرات صلح به پایان خواهد رسید. جورج میشل فرستاده امریکا در خاورمیانه پس از تحویل سال راهی منطقه خواهد شد. سپس باید مشخص شود که سیاست رهبران فلسطینی چیست؟ 


نظر شما :