پترائوس: عزت الدورى در سوريه به سر مى‌برد

۲۳ آذر ۱۳۸۸ | ۱۶:۱۹ کد : ۶۴۴۶ اخبار اصلی
شبکه تلويزيونى العربيه به نقل از ديويد پترائوس رئيس اعلام کرد، عزت الدورى در حال حاضر به طور آزادانه در سوريه زندگى مى‌کند.
پترائوس: عزت الدورى در سوريه به سر مى‌برد

دیپلماسی ایرانی: دیوید پترائوس فرمانده نيروهاى امريکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی تاکيد کرد، عزت الدورى از مسئولان حکومت سابق عراق که تحت پيگرد قانونى است، در سوريه به سر می‌برد. این نخستین اظهار نظر یکی از فرماندهان ارشد امریکایی در این رده درباره رهبر شورشیان بعثی است. عزت ابراهیم الدوری جزء فهرست 53 نفره تحت پیگرد نیروهای امریکایی است. وی در زمان حکومت صدام حسین نفر دوم حزب بعث و یکی از چهره‌های عالی‌رتبه بعثی بود.

شبکه تلويزيونى العربيه به نقل از ديويد پترائوس رئيس اعلام کرد، عزت الدورى در حال حاضر به طور آزادانه در سوريه زندگى مى‌کند.

پترائوس در این باره گفت: «برخى ديگر از مسئولان حکومت سابق صدام نيز در سوريه هستند و حتى برخى از آنها شبکه‌هاى ماهواره‌اى در اختيار دارند و اين مساله موجب ايجاد تنش در روابط سوريه و عراق شده است.»

پترائوس همچنین تاکيد کرد، عراقى‌ها اميدوارند که دمشق جلوى فعاليت اعضاى حکومت صدام را که علنا براى از بين بردن حکومت سياسى در عراق تلاش مى‌کنند، بگيرد.

وى همچنين تلاش هر چه گسترده‌تر سوريه را برای ممانعت از ورود تروريست‌ها به خاک عراق خواستار شد و گفت: «اخیرا تعداد شبه نظاميانى که از طريق سوريه وارد عراق مى‌شوند کاهش يافته است. البته دليل اين امر مشکلات موجود براى تردد عناصر القاعده در مرزهاست نه تلاش‌هايى که سوريه در اين زمينه انجام مى‌دهد.»

پیش از این در سال‌های گذشته جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق گفته بود، عزت ابراهیم الدوری در یمن به سر می‌برد.

الدوری یکی از خشن‌ترین چهره‌های مخالف نظام فعلی عراق و رهبر جریان متمرد حزب بعث است. الدوری در بیانیه‌های مختلف اعلام کرده که دست به هر کاری می‌زند تا نظام فعلی حاکم در عراق را سرنگون کند.  

دولت عراق سوریه را متهم می‌کند که از حزب بعث حمایت بی‌شائبه‌ای کرده و عناصر خشونت طلب این حزب را در خاک خود پناه داده است. بغداد حتی عوامل انفجارهای خونین اخیر در بغداد را منتسب به بعثی‌ها دانسته که در سوریه به سر می‌برند. همین مسئله باعث شده تا روابط بغداد – دمشق مجددا رو به تیرگی رود.  


نظر شما :