گزارش تایمز و فشارهای بیشتر براى تحريم

۲۵ آذر ۱۳۸۸ | ۱۸:۴۲ کد : ۶۴۵۹ اخبار اصلی
در صورتی که میان اعضای گروه 1+5 نوعی اجماع در مورد ایران حاصل نشود، خارج از شورای امنیت... گفتاری از دکتر داوود هرمیداس باوند، استاد روابط بین‌الملل و تحلیل‌گر مسائل هسته‌ای ایران.
گزارش تایمز و فشارهای بیشتر براى تحريم

بسیاری از صاحب نظران معتقدند که انتشار گزارش اخیر روزنامه تایمز لندن پیرامون انجام آزمایش‌هایی توسط ایران که مدعی هستند می‌تواند تنها در ساختن بمب اتمی کاربرد داشته باشد، اقدامی در جهت فراهم ساختن زمینه تصویب تحریم‌های تازه در شورای امنیت است.

گفتاری از دکتر داوود هرمیداس باوند، استاد روابط بین الملل و تحلیل‌گر مسائل هسته‌ای ایران:

با توجه به این که در آستانه پایان ضرب الاجل داده شده به ایران هستیم و از آنجا که تهران پاسخ رسمی به پیشنهاد آژانس نداده است، باید در انتظار نتایج مذاکرات گروه 1+5 باشیم که به سال آینده میلادی موکول شد.

باید دید در این مذاکرات، اعضا تا چه اندازه می‌توانند در مورد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به نتیجه برسند، آیا چین و روسیه همانند گذشته موضع تعدیلی خواهند داشت یا موافق با تحریم‌های سنگین تر خواهند بود؟

به موازات این مذاکرات، امریکا و کشورهای اروپایی مصمم هستند در صورتی که میان اعضای گروه 1+5 نوعی اجماع در مورد ایران حاصل نشود، خارج از شورای امنیت دست به اقدامات تحریمی علیه ایران بزنند.

در همین راستا انعکاس مطالبی جدید در گزارش روزنامه تایمز لندن قابل تامل است، به نظر می‌رسد که این اطلاعات را از آقای شهرام امیری کسب کرده اند، به هر حال این گزرش به عنوان یک بالن آزمایشی است؛ آنها می‌خواهند بازتاب این گزارش را از سوی ایران ارزیابی کنند تا اگر مطمئن شوند این اطلاعات تا حدودی صحیح است به اعمال فشارهای جدید علیه جمهوری اسلامی ایران روی آورند.

این گزارش و چگونگی فرایند مذاکراتی که در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران در پیش است مجموعا می‌تواند موضع گروه 1+5 در قبال ایران را مشخص کند.

در عین حال اشاره ها و اظهارات مقامات مختلف غربی حاکی از آن است که اگر توافقی در گروه 1+5 علیه ایران حاصل نشود، تهران باید در انتظار اقدامات یک جانبه امریکا و کشورهای اروپایی در اعمال تحریم‌ها به ویژه در بخش بنزین باشد.


نظر شما :