چین راضی، مابقی ناراضی از نتایج اجلاس کپنهاگ

۲۸ آذر ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۸ کد : ۶۴۹۰ اروپا
منتقدان دانمارک را متهم می‌کنند که با تهیه اسنادی خواسته‌های خود را بر فضای کنفرانس و تصمیم‌گیران و مذاکره‌کنندگان اصلی آن تحمیل کرده است. نماینده ونزوئلا در این اجلاس نخست وزیر دانمارک را به کودتا علیه سازمان ملل متهم کرد.
چین راضی، مابقی ناراضی از نتایج اجلاس کپنهاگ

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا توافق نهایی کشورهای مهم جهان در کنفرانس تغییرات اقلیمی کپنهاگ را توافقی معقول دانست.

این در حالی است که مجموعه 77 انتقادهای شدیدی را متوجه آن کردند و آن را بدترین نتیجه‌گیری ممکن در تاریخ نشست‌های تغییرات اقلیمی دانستند.

بنا به گزارش منابع خبری، کشورهای بزرگ جهان توافق کردند که صندوقی 30 میلیارد دلاری برای کمک به کشورهای فقیر ظرف سه سال آینده تاسیس کنند و بودجه آن را تا سال 2020 به یک‌صد میلیارد دلار برسانند.

اوباما رسیدن به توافقات بیشتر را بسیار سخت دانست و گفت که باید زمان بیشتری برای مذاکرات در این زمینه انجام شود. وی در این باره همچنین گفت: «انتظار برای رسیدن به یک توافق نهایی به معنای آن است که اصلا قرار نیست به توافقی برسیم. زمان سخن گفتن به سر آمده و باید دست به عمل زد.»

اوباما همچنین در سخنرانی خود از سران کشورهای شرکت‌کننده خواست، که به منظور جلوگیری از گرمایش زمین در جهت دستیابی به توافقی عمومی تلاش کنند، حتی اگر این توافق کامل نباشد. اوباما سازش میان کشورهای شرکت‌کننده را ضروری دانست و به نمایندگان کشورهای جهان گفت: «زمان در حال از دست رفتن است. گام نخست این است که کشورهای صنعتی بتوانند به یکدیگر اعتماد کنند و پس از آن اعتماد کشورهای در حال توسعه را نیز به سمت خود جلب کنند.»

به گفته اوباما واقعیت تغییرات آب و هوایی غیرقابل تردید است در حالی ‌که دستیابی به یک قرارداد در معرض خطر قرار گرفته است. اوباما بار دیگر بر سه عنصر مهم در توافق آتی تاکید کرد، نخست تعیین میزان کاهش گازهای گل‌خانه‌ای در سطح ملی از سوی کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته، دوم سیستم نظارتی بر اهداف اقلیمی مورد توافق و سرانجام کمک‌های مالی برای کشورهای فقیر.

بریتانیا و آلمان نیز موافقت خود را با توافق نهایی کنفرانس کپنهاگ ابراز داشتند اما تاکید کردند که انتظار رسیدن به اهداف و توافقات بیشتری را از این کنفرانس داشتند.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در این باره گفت: «به طور کلی با توافق حاصل شده موافقم گرچه ایراداتی به آن دارم و معتقدم باید به چیزی بیش از این می‌رسیدیم. رسیدن به توافق واقعا سخت بود. ما توانستیم یک گام به پیش رویم گرچه امیدوار بودیم که قدم‌های بیشتری برداشته ‌شود.»

مرکل تاکید کرد، این توافق به طور کامل خواسته‌های اتحادیه اروپا را برآورده نکرد. ما خواستار کاهش 20 تا 30 درصد گازهای گلخانه‌ای تا سال 2020 هستیم که چنین توافقی حاصل نشد.

گوردون براون نخست وزیر بریتانیا نیز در این باره گفت: «این یک توافق ابتدایی است و ما می‌خواهیم کاری کنیم که به سرعت به یک توافق قانونی الزام‌آور در این زمینه برسیم.»

در همین حال ژاک شیراک رئیس جمهوری سابق فرانسه نیز اعلام کرد، شهر بن در آلمان ظرف شش ماه آینده میزبان کنفرانس دیگری درباره تغییرات اقلیمی خواهد بود که در آن موضوعات مطرح شده در کنفرانس کپنهاگ پیگیری خواهد شد.

این توافق با وجود این که انتقادهای بسیاری را متوجه خود کرد اما با استقبال چینی‌ها مواجه شد. غربی‌ها چین را در این کنفرانس متهم به کوتاهی و تلاش برای شکست برای رسیدن به یک توافق الزام آور می‌کردند. زی زینهاو رئیس گروه مذاکره کننده چینی در کنفرانس کپنهاگ در این باره گفت: «همه باید از توافقی که در این کنفرانس حاصل شد، خشنود باشند.»

بولیوی نیز به شدت از نتایج کنفرانس انتقاد کرد و عمده اتهام‌های خود را متوجه لارس لوکی راسموسین نخست‌وزیر دانمارک که ریاست کنفرانس را بر عهده داشت، کرد. بولیوی دانمارک را به این متهم کرد که در برابر دموکراسی و شفافیت‌سازی ایستاده است.

منتقدان دانمارک را متهم می‌کنند که با تهیه اسنادی خواسته‌های خود را بر فضای کنفرانس و تصمیم‌گیران و مذاکره‌کنندگان اصلی آن تحمیل کرده است.

نماینده ونزوئلا در این اجلاس نیز راسموسین را به کودتا علیه سازمان ملل متهم کرد.

لومومبا ستانیسلاس دیا بینج رئیس گروه سودان در کنفرانس که علاوه بر آن کشورش ریاست کشورهای عضو مجموعه 77 که 130 کشور در حال توسعه را شامل می‌شود نیز در این باره گفت: «توافقی که در دانمارک به دست آمد بدترین توافقی است که کنفرانس اقلیمی در تاریخ خود داشته است.»

وی همچنین گفت: «تا کنون هیچ توافقی حاصل نشده است. پروژه‌ای در حد خواندن در روز پایانی اجلاس تدارک دیده شد. در حالی که چین هیچ موضع روشنی در برابر این توافق ابراز نکرد. ما فقط با یک کشور مشکل نداریم کشورهای مختلفی گفتند که توافق حاصل شده در این کنفرانس را رد می‌کنند.» ‌  

تا ظهر جمعه همه پیش‌بینی می‌کردند که کنفرانس با شکست به کار خود پایان خواهد داد. تا این که از عصر جمعه دیپلمات‌ها به سرعت رایزنی‌های خود افزودند و تلاش‌های مضاعفی کردند تا یک توافق حداقلی حاصل شود. سرانجام باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا، وین جیابائو نخست‌وزیر چین، مانموهان سینگ نخست‌وزیر هند و جاکوب زوما رئیس جمهوری آفریقای جنوبی عصر جمعه تشکیل جلسه دادند و بر سر اعلام یک توافق حداقلی با یکدیگر به رایزنی پرداختند.

سازمان جهانی صلح سبز نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، کنفرانس کپنهاگ رسما شکست خورده است و تا دقیقه آخر نتوانست به یمک توافق ملموس دست یابد.


نظر شما :