تنش میان ايران و عراق پايان گرفت

۳۰ آذر ۱۳۸۸ | ۱۸:۴۶ کد : ۶۵۱۳ اخبار اصلی
سربازان ایرانی از منطقه فکه خارج شدند و تنش پیش آمده میان تهران و بغداد که بر سر همین مسئله به وجود آمده بود، فروکش کرد.
تنش میان ايران و عراق پايان گرفت

دیپلماسی ایرانی: سربازان ایرانی از منطقه فکه خارج شدند و تنش پیش آمده میان تهران و بغداد که بر سر همین مسئله به وجود آمده بود، فروکش کرد. علی دباغ سخنگوی دولت عراق روز یکشنبه ۱۸ دسامبر به خبرگزاری فرانسه گفت: «سربازان ایرانی چاه نفتی را که از روز جمعه به تصرف خود درآورده بودند ترک کرده‌اند. نیروهای نظامی ایران ۵۰ متر از میدان حفاری عقب نشسته و پرچم خود را نیز همراه برده‌اند.»

دباغ بار دیگر تاکید کرد، ما خواستار آن هستیم که نیروهای نظامی ایران به طور کامل از این منطقه خارج شوند تا مذاکرات درباره‌ مرز میان دو کشور آغاز شود.

ایران تصرف این چاه حفاری را تکذیب می‌کند. یک نماینده ارتش جمهوری اسلامی گفت: «نیروهای نظامی ایران در خاک کشور خود هستند و چاه نفتی به مرزهای بین‌المللی ایران تعلق دارد.»

شنبه 19 دسامبر بی‌بی‌سی گزارش داد، که افرادی که به طرف چاه آمده بوند، تعدادی کارگر ایرانی بودند، نه سرباز.

چاه نفتی مورد مناقشه در میدان نفتی فکه واقع شده است. این چاه یکی از میدان‌هایی است که در جریان مزایده‌ ماه ژوئن هیچ شرکت خارجی‌ای برای سرمایه‌گذاری در آن ابراز علاقه نکرد. ذخایر نفتی فکه حدود ۵۵/۱ میلیون بشکه تخمین زده می‌شود.

به گفته مقام‌های امریکایی چاه نفتی فکه حدود یک کیلومتر از مرز ایران فاصله دارد. خبر اشغال این چاه نفتی توسط نیروهای نظامی ایرانی در روز جمعه 18 دسامبر بهای نفت را افزایش داد.

پس از آن ایران و عراق توافق کردند که برای جلوگیری از تنش بیشتر رویه مشترکی در پیش گیرند. عراق روز یکشنبه اعلام کرد که دو کشور همسایه قصد دارند خطوط مرزی این منطقه را مشترکا تعیین کنند.

خبرگزاری عراق گزارش داد که هر دو طرف موافقت کرده‌اند که دیداری میان نمایندگان بلندپایه‌ دو کشور صورت گیرد و توافق‌نامه‌ی مرزی دوجانبه تثبیت شود.

تصرف چاه نفتی فکه توسط ایران نخستین تنش جدی میان دو کشور همسایه ایران و عراق پس از سرنگونی رژیم دیکتاتوری صدام حسین در عراق در سال ۲۰۰۳ است.


نظر شما :