سیاست ایرن در قبال اعراب گزینشی است

۱۴ دی ۱۳۸۸ | ۱۸:۵۴ کد : ۶۵۲۰ گفتگو
گفت‌وگو با محمد منهاج، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل کشورهای شمال آفریقا و سفیر سابق ایران در لیبی.
سیاست ایرن در قبال اعراب گزینشی است

دیپلماسی ایرانی: علی لاریجانی که به مصر سفر کرده است در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران این کشور در پاسخ به این سوال که مهمترین موانع توسعه روابط بین ایران و مصر چیست و آیا جریان‌هایی وجود دارند که مایل به این امر نیستند، گفت: "در این تردیدی نیست که ایران و مصر دو کشور مهم و تاثیرگذار در منطقه هستند، دو کشوری که از نظر تاریخی عقبه قابل توجهی دارند لذا عقل حکم می‌کند این دو کشور مهم به هم نزدیک باشند و همه باید در این جهت تلاش کنند."

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با محمد منهاج، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل کشورهای شمال آفریقا و سفیر سابق ایران در لیبی:

از نظر شما دیپلماسی ایران در قبال مصر می تواند در شرایط کنونی دست آوردهایی داشته باشد؟
به نظر نمی‌رسد که ایران و مصر در روند برقراری تعامل به نتایج مهمی دست یابند. سیاست اتخاذ شده از سوی دولت فعلی ایران به شکلی نشان می‌دهد که ایران در قبال اعراب گزینشی عمل می‌کند.

 موارد متعددی مانند مساله یمن، مسائل عراق و تاحدودی لبنان وجود دارد که تهران آنها را نادیده می‌گیرد. زمانی که ایران به این مسائل در راستای دیپلماسی خاورمیانه‌ای خود به شکل یک مجموعه نگاه نکند، نمی‌توان انتظار داشت که دیپلماسی ایران در قبال مصر هم دست آوردهای مثبتی داشته باشد.

چرا در مقطع کنونی شاهد افزایش رفت و آمدهای دیپلماتیک میان تهران و قاهره هستیم؟
به هر حال مصر یکی از کشورهای مهم خاورمیانه است، در همه مسائل این منطقه تایثرگذار است و کشورهای عربی هم با دیدگاهی نسبتا مثبت به قاهره نگاه می‌کنند که در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند برای کشورهای منطقه الگو باشد؛ اگر ایران بتواند با این کشور و عربستان روابط مثبت و حسنه‌ای داشته باشد، دیپلماسی موفقی در منطقه خواهد داشت.

اما مساله رابطه با عربستان متفاوت است. در شرایط فعلی تهران نمی‌تواند به سادگی با عربستان روابط گسترده و مثبتی داشته باشد اما رابطه با مصر در مقایسه با رابطه با عربستان ساده تر است به همین جهت تمرکز بیشتر بروی زمینه سازی رابطه با مصر را در ایران شاهدیم.

آیا با توجه به رابطه استراتژیک مصر با ایالات متحده امریکا می‌توان چشم انداز مثبتی برای رابطه تهران و قاهره متصور بود؟
ممکن است در دوره‌ای کوتاه و به شکلی مقطعی شاهد گشایشی در روابط ایران و مصر باشیم اما بعید است این روابط به صورت عمیق و پایدار شکل گرفته و ادامه یابد به ویژه در این شرایط و با توجه به سیاست‌های دولت فعلی ایران.

آیا گام‌هایی که تهران در مسیر ارتباط با مصر برمی‌دارد با مسائل لبنان به ویژه پس از آغاز به کار دولت ائتلافی جدید در این کشور ارتباطی دارد؟
در دیپلماسی ایران و مصر مسائل لبنان نیز لحاظ می‌شود اما همچنان حساسیت مصری‌ها در مورد ایران ادامه دارد و قاهره عملکرد دولت فعلی ایران را در بسیاری از زمینه‌ها قبول ندارد و با دید شک و تردید به برخی سیاست‌ها و اقدامات ایران نگاه می‌کند، این نگاه در مورد لبنان هم صدق می‌کند.


نظر شما :