آغاز رقابت های انتخاباتی در فرانسه

۲۶ فروردین ۱۳۸۶ | ۱۷:۴۵ کد : ۶۶ اخبار اصلی
فرانسويان صاحب کدام رويکرد را انتخاب خواهند کرد؟ سگولن رويال سوسياليستى که خواهان ايفاى نقشى مستقل از آمريکا است، نيکلا‌ سارکوزى است‌گرايى که به هماهنگى با انگليس و آمريکا مى‌انديشد و يا ژان مارى‌ لوپن افراطى که ترجيح مى‌دهد فرانسه را به جزيره‌اى منفرد و دور از دسترس ديگران تبديل کند؟
آغاز رقابت های انتخاباتی در فرانسه

آغاز مهلت تبليغات انتخاباتى در فرانسه چهره اين کشور را تغيير داده است. از روز گذشته ديوارهاى شهرهاى فرانسه مملو از پوسترها و برچسب‌هايى است که هر يک از مردمان اين کشور اروپايى را به راى دادن به يک نامزد فرامى‌خواند.

 

در ميان 12 نامزدى که در دو هفته فرصت تبليغاتى شانس خود را براى کسب راى مردمى‌و راهى شدن به کاخ اليزه مى‌آزمايند نگاه غالب راى دهندگان به سمت مثلثى است که اضلا‌ع آن را سگولن رويال سوسياليست، نيکلا‌ سارکوزى راست‌گرا و ژان مارى لوپن از جناح افراطى راست ها تشکيل مى‌دهند. کارشناسان اعتقاد دارند در شرايط فعلى اگر حادثه‌اى غيرمنتظره و بى‌سابقه روى ندهد بعيد به نظر مى‌رسد که ساکن بعدى اليزه فردى غير از اين 3 تن باشد.

 

فرانسوى‌ها اين بار دست از مقررات شديد و متداول خود براى تبليغات تلويزيونى نامزدها برداشته‌اند.حاضران در رقابت‌هاى اخير اکنون فرصت دارند تا در يک برنامه 45 دقيقه‌اى نظرات خود را بيان کرده و به دفاع از راه و روشى بپردازند که تصور مى‌کنند منافع فرانسويان را در بر خواهد داشت.

 

فيلم‌هاى تبليغاتى سه‌گانه نامزدها هم در 3 فرمت يک دقيقه‌اى، دو دقيقه‌اى و پنج و نيم دقيقه‌اى به نمايش درخواهند آمد. نحوه انتخاب نامزدها و نمايش فيلم‌ها با برنامه‌هاى تلويزيونى آنها هم بر اساس قرعه است. نخستين قرعه هم به نام «خوزه بووه»  درآمده است. سياستمدار سبيلوى ضد شرکت‌هاى چند مليتى درون خودروى فرانسوى خود به پرسش‌هاى يک طنزنويس فرانسوى پاسخ داده و اهداف خود را در راستاى تغيير جهت چپ‌ها و نگاه نوين خود بيان مى‌کند.

 

 فضاى شاد و مملو از طنز اين گفت‌وگو هم ترفندى است که اين نامزد براى متمايز کردن خود از ديگران به کار بسته است. ‌ فرانسوى‌ها تا پيش از اين تنها حق داشتند در تک‌گويى‌هايى که توسط کارگردانان تلويزيون دولتى فرانسه ضبط مى‌شد به بيان نظرات خود بپردازند. تغييرات به عمل آمده اما باعث شده است در اين دوره از انتخابات آنها نه تنها امکان ساخت فيلم‌هاى مستند و يا تبليغاتى با به کارگيرى کارگردانان و مجريان محبوب خود را بيابند بلکه در عمل مى‌توانند زمان اختصاص داده به خود را به هر نحو، البته با در نظر داشتن خط قرمز عدم توهين به نامزدهاى رقيب و اشخاص حقيقى و حقوقى، پرکنند. همين محدوديت ساده باعث شده تا از فيلم تبليغاتى «خوزه بووه»  تصاويرى که وى نمادها و تبليغات شرکت‌هاى بزرگ چندمليتى را پاره مى‌کند، حذف شوند. ‌

فیلم انتخاباتی سگولن رويال ‌ساده و تاثيرگذار تهیه شده است. او در برابر پس‌زمينه‌اى از آسمان آبى ايستاده و مى‌گويد که شما من را مى‌شناسيد. من مادر 4 فرزندم و صاحب اراده‌اى مستحکم براى تغيير شرايط. خانم رويال در ادامه به مردمان وعده بهبود زندگى روزمره، ارتقاى سطح آموزش و بهداشت را داده و البته به کنايه مى‌گويد که بايد دولت فربه فرانسه را هم مدرن کرد و کمى ‌هم سبک.

اما نیکولای سارکوزى، راست‌گرايى که اکنون نه‌تنها عقب‌افتادگى خود از رويال را جبران کرده که حتى در نظرسنجى‌ها بر او پيشى‌ هم گرفته نمايشى از سخنرانى خود در جمع هوادارانش را تبديل به فيلم تبليغاتى خود کرده است.

در حالى که شعارهاى وى زيرنويس فيلم تبليغاتى او هستند، سارکوزى مى‌گويد که من مى‌خواهم ميان يارى رساندن و همدردى صرف، تفکيک قائل شوم. مى‌خواهم شما را قادر سازم مدرسه کودکانتان را انتخاب کنيد.مى‌خواهم شما از سياست‌هاى بهداشتى بهترى برخوردار باشيد. مى‌خواهم پرداخت حقوق بازنشستگان را بهبود بخشم.

اين سخنان به همراه تصاويرى از سارکوزى در حال ديدار و شوخى با سالمندان فرانسوى نشان از آن دارد که راستگرايان اين بار قشرى را هدف گرفته‌اند که معمولا‌ تمايل چندانى به سياست‌هاى راست ندارند.

فرانسوى‌ها تا روز راى‌گيرى دو هفته پرالتهاب را پيش روى خواهند داشت که مى‌تواند سرنوشت يکى از تاثيرگذارترين کشورهاى عضو اتحاديه اروپا را روشن سازد. نگاهى به نقش سياستمداران فرانسوى در تحولا‌ت تاريخ کافى است تا نقش و جايگاه تفکر حاکم بر اين کشور و نگاه سياستمدارى که قرار است جانشين ژاک شيراک و  سلف او یعنی فرانسوا ميتران فقيد  شود، در تعاملا‌ت و تحولا‌ت جهانى مشخص شود.

پرسشى که اکنون جهانيان را با دلهره متوجه سرنوشت انتخابات پاريس کرده اين است که فرانسويان صاحب کدام رويکرد را انتخاب خواهند کرد؟ سگولن رويال سوسياليستى که خواهان ايفاى نقشى مستقل از آمريکا است، نيکلا‌ سارکوزى راست‌گرايى که به هماهنگى با انگليس و آمريکا مى‌انديشد و يا ژان مارى‌ لوپن افراطى که ترجيح مى‌دهد فرانسه را به جزيره‌اى منفرد و دور از دسترس ديگران تبديل کند؟


نظر شما :