قوانين سخت‌ امريکا براى مسافران ايرانى

۱۵ دی ۱۳۸۸ | ۱۷:۱۶ کد : ۶۶۳۴ آمریکا
امریکا برای مسافران ایرانی یا کسانی که از فرودگاه‌های ایران پرواز می‌کنند تدابیر امنیتی شدیدتری را به‌ اجرا در‌می‌آورد. این امر شامل مسافرانی که از این فرودگاه‌‌ها تنها به عنوان فرودگاه ترانزیت استفاده می‌کنند نیز می‌شود.
قوانين سخت‌ امريکا براى مسافران ايرانى

دیپلماسی ایرانی: امریکا برای مسافران ایرانی یا کسانی که از فرودگاه‌های ایران پرواز می‌کنند تدابیر امنیتی شدیدتری را به‌ اجرا در‌می‌آورد. وزارت امور خارجه مدعی است که ایران یکی از کشورهای حامی تروریسم در جهان است. این امر شامل مسافرانی که از این فرودگاه‌‌ها تنها به عنوان فرودگاه ترانزیت استفاده می‌کنند نیز می‌شود. علاوه بر ایران در مورد مسافران سه کشور کوبا، سودان و سوریه نیز تدابیر امنیتی شدیدتری به اجرا در‌می‌آید.

وزارت امور خارجه‌ ایالات متحده‌ امریکا این چهار کشور را به عنوان کشورهایی که به ‌نوعی از تروریسم جهانی حمایت می‌کنند، نام ‌برده است. برای شهروندان کشورهای افغانستان، الجزیره، عراق، لبنان، لیبی، نیجریه، پاکستان، عربستان سعودی، سومالی و یمن نیز اقدامات کنترلی ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. امریکا و بریتانیا همچنین خواسته‌اند، مسافرانی که از فرودگاه‌های کشور یمن پرواز می‌کنند، به‌ طور جدی و ویژه کنترل شوند.

این اقدامات پس از حادثه نافرجام شامگاه روز یکشنبه سه ژانویه در فرودگاه بین‌المللی نیوارک در نزدیکی شهر نیویورک اتفاق افتاد. در آن اتفاق فرد ناشناسی توانست از در خروجی‌ای که پشت محوطه‌ کنترل بلیط و چمدان ترمینال C این فرودگاه بود، عبور کند‌. این شخص هنوز دستگیر نشده است. به همین دلیل حدود هزار مسافری که یک‌بار مورد بازرسی قرار گرفته بودند، دوباره کنترل شدند. ماموران امنیتی در حال حاضر مشغول بررسی فیلم‌های ویدئویی‌ای هستند که از رفت و آمد مسافران در این محوطه برداشته شده است.

یک مقام امنیتی گفت: «با دیدن این فیلم‌ها به‌زودی هویت شخص نامبرده مشخص می‌شود. ترمینال C فرودگاه نیوارک به این خاطر برای مدت شش ساعت بسته بود.»

اتفاق فرودگاه بین‌المللی نیوارک تنها ده روز پس از انفجار ناکام فرودگاه دیترویت در امریکا اتفاق افتاد. در آن حادثه یک شهروند نیجریه‌ای قصد داشت پیش از فرود یک هواپیمای مسافربری وابسته به شرکت نورث وست در این فرودگاه آن را منفجر کند که مسافران این سوء قصد تروریستی را خنثی کردند.

به گفته مقام‌های امریکایی سوء قصدکننده در نیجریه سوار هواپیما شده بود. وی همچنین مدتی در یکی از محوطه‌ها‌ی ترانزیت فرودگاه آمستردام به سربرده ‌است. به گفته مقام‌های فرودگاه لاگوس در نیجریه تمام مسافران و بار آنها از نظر امنیتی کنترل شده بودند.


( ۱ )

نظر شما :