باراک به جنبش سبز ایران فکر می‌کند

۲۰ دی ۱۳۸۸ | ۱۶:۵۷ کد : ۶۶۷۶ آمریکا
ایالات متحده به حمایت از مخالفان دولت محمود احمدی نژاد در ایران رو می‌آورد. روزنامه وال استریت ژورنال در تازه‌ترین شماره خود به بررسی اما و اگرهای حمایت واشنگتن از ناآرامی‌ها در ایران ظرف چند ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پرداخته‌است .
باراک به جنبش سبز ایران فکر می‌کند

ایالات متحده به حمایت از مخالفان دولت محمود احمدی نژاد در ایران رو می‌آورد. روزنامه وال استریت ژورنال در تازه‌ترین شماره خود به بررسی اما و اگرهای حمایت واشنگتن از ناآرامی‌ها در ایران ظرف چند ماه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پرداخته‌است.

این روزنامه مطلب خود را با این خبر آغاز می‌کند: در واشنگتن کسی چندان به بقای دولت مرکزی در ایران امیدوار نیست و کاخ سفید به گزینه حمایت از جنبش سبز فکر می‌کند .

وال استریت به نقل از یک مقام عالی‌رتبه امریکایی در کاخ سفید که خواست نماش فاش نشود می‌نویسد: واشنگتن به دنبال اعمال تحریم علیه افراد و نهادهایی است که در سرکوب مخالفان محمود احمدی نژاد پس از انتخابات دست داشته‌اند. در چنین شرایطی تنها نمی‌توان چهرهایی را که در بازی هسته‌ای ایران با غرب دخالت دارند،مورد تحریم قرار داد. طراحان تحریم ایران در کاخ سفید در حال تهیه لیستی هستند از نهادهایی که می‌توان با اعمال فشار بر آنها به نوعی به مخالفات دولت مرکزی در ایران هم کمک کرد. یکی از این نهادها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. این تیم در حال حاضر لیست مد نظر خود را با واسطه به دست باراک اوباما رسانده است.

همزمان تحلیل گران مسائل ایران که شاهد انقلاب اسلامی در سال‌57 نیز بوده‌اند در حال مقایسه این روزهای این کشور با سالی هستند که نظام شاهنشاهی در این کشور نابود شد. یک کارشناس مسائل ایران که خواست نامش فاش نشود در این خصوص به وال استریت می‌گوید: به نظر من در شرایط فعلی، اجابت درخواست مخالفان دولت مرکزی بسیار مشکل است. به راحتی نمی‌توان سبزها را منصرف کرد.

در کاخ سفید همه متفق‌القول اند که ناآرامی‌های اخیر در ایران با مخالفت‌های ساده حزبی متفاوت است. هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه کابینه اوباما هفته گذشته با چهار تحلیل گر ایرانی جلسه ای مشترک گذاشته و با آنها در خصوص جغرافیای تحولات سیاسی ایران در چند ماه گذشته گفتگو کرد. در همین جلسه بود که هیلاری کلینتون یک پرسش را مطرح کرد: اگر ایران به ناگهان در مسیر تعامل با ما در پرونده هسته‌ای قرار گیرد، عکس‌العمل ما چه باید باشد؟ هیلاری این سوال ضمنی را در ذهن داشت که آیا ما باید در چنین شرایطی مخالفان دولت مرکزی را به حال خود رها کنیم و بر سر میز مذاکره با تهران بنشینیم؟

سفیر اسرائیل در ایالات متحده اما همچنان بی‌توجه به ناآرامی‌ها در ایران اعتقاد دارد که تنها راه برای مهار پرونده هسته‌ای این کشور تحریم‌های جدی است. تحریم‌هایی که میان دولت و مردم فاصله بیندازد. تحریم‌هایی که وضعیت معیشت مردم را به حدی وخیم کند که ایرانی‌ها مقابل دولت خود بایستند.

وال استریت در ادامه می‌نویسد: باراک اوباما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست. اوباما تیغ دو سری را در اختیار دارد: از یک سو به دیپلماسی برای حل پرونده هسته‌ای ایران بسیار امیدوار است و از سوی دیگر گزینه تحریم را در یک دست نگاه داشته است برای روز مبادایی که پرونده هسته‌ای در مسیر شکست کامل قرار گیرد. دولت باراک اوباما تحت فشار مخالفان دولت مرکزی در ایران از هرگونه تماس مستقیم با این کشور واهمه دارد. 

وال استریت در ادامه می‌نویسد: کاخ سفید هنوز در حال مزه مزه کردن گزینه‌های پیش رو برای برخورد با جنبش سبز در ایران است. مخالفان حضور احمدی نژاد در قدرت بسیار بیش از آنچه که تصور می‌شد مقاومت کردند.

ایالات متحده در ابتدای آغاز این ناآرامی‌ها ترجیح داد سکوت اختیار کند. باراک اوباما همان زمان هم به صراحت اعلام کرد که ترجیح می‌دهد سر خود را با پرونده هسته‌ای ایران گرم کند تا به تغییرات در سیستم دولتی و حکومتی تهران فکر کند.

وال استریت در ادامه می‌نویسد: سیاست کاخ سفید اکنون تغییر کرده است. واشنگتن به جنبش سبز بیش از چند ماه نخست انتخابات فکر می‌کند. اوباما همزمان با ادامه ناآرامی‌ها در تهران خواهان احترام به حقوق بشر در این کشور شد.

یک مقام امریکایی نزدیک به کاخ سفید در این خصوص می‌گوید: آیا ما برای فروپاشی حکومت ایران لحظه‌شماری می‌کنیم؟ این اتفاق اکنون رخ نخواهد داد اما ناآرامی‌ها بی‌شک به مرور زمان بیشتر خواهد شد.


نظر شما :