کراولی: يشنهاد مبادله اورانيوم ايران همچنان روى ميز است

۱۰ بهمن ۱۳۸۸ | ۲۰:۰۴ کد : ۶۸۴۵ سرخط اخبار
کراولی: يشنهاد مبادله اورانيوم ايران همچنان روى ميز است

سخنگوى وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد که پيشنهاد تبادل اورانيوم ايران همچنان روى ميز قرار دارد.
به گزارش ايلنا به نقل از شين‌هوا، «فيليپ کراولى»، با اعلام اين‌که پاسخ مثبت ايران به طرح تبادل اورانيوم با سوخت هسته‌اى، اقدامى در راستاى اعتمادسازى و گامى براى برطرف کردن برخى نگرانى‌ها درباره برنامه هسته‌اى اين کشور است، گفت که اين طرح پيشنهادى از نظر دولت آمريکا همچنان زنده است.
وى ادامه داد: «اين پيشنهاد همچنان در برابر ايران باز است تا به آن پاسخ مثبت دهد.»
کراولى همچنين با بيان اين‌که از ايران مى‌خواهد تا اين طرح پيشنهادى را همانطور که ارائه شده است بپذيرد، گفت که کشورهاى عضو گروه 1+5 درباره ساز و کارهاى اجرايى کردن اين طرح با يکديگر گفت‌وگو کرده‌اند.
اين ديپلمات ارشد آمريکايى در عين‌حال برخى گزارش‌ها مبنى بر اين‌که واشنگتن تصميم دارد هفته جارى پيش‌نويس طرح اعمال تحريم عليه ايران را به سازمان ملل متحد ارائه کند، رد کرد.
وى در اين‌باره گفت که طرف آمريکايى گفت‌وگوهاى «بسيار سازنده‌اى» را با چندين کشور اروپايى درباره ايران و نحوه رويکرد به اين کشور انجام داده است.

رشد اقتصادی بی سابقه آمریکا

تازه ترین آمار وزارت بازرگانی آمریکا نشان دهنده رشد اقتصادی سالانه غیر قابل انتظار این کشور است.
به گزارش بی بی سی بنا بر این آمار نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه آخر سال 2009 معادل پنج ممیز هفت درصد بوده و نشان دهنده سرعت بی سابقه رشد اقتصادی این کشور از شش سال گذشته تا کنون است.
این رقم بیشتر از حدی است که قبلا تصور می شد و نشان می دهد که پس از یک رکود اقتصادی سخت، رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم و چهارم سال گذشته میلادی بدون وقفه ادامه داشته است.
انتشار این آمار موجب خوشحالی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا خواهد شد که برای بهبود وضعیت اقتصادی تحت فشار قرار داشته است.
کریستینا رومر، اقتصاددان کاخ سفید گفت رشد قابل توجه اقتصادی در سه ماهه چهارم سال 2009، مثبت ترین خبر در باره اقتصاد آمریکاست.
اندرو واکر، گزارشگر بی بی سی در امور اقتصادی می گوید این آمار تا حدودی نشان دهنده افزایش خرید مردم و صادرات است ولی در عین حال به این موضوع نیز بستگی دارد که فروشندگان کالاها در صدد افزایش موجودی انبارهای خود که در زمان رکود اقتصادی به شدت کاهش یافته بود، برآمده اند.
اندرو واکر هشدار می دهد که به همین دلیل بعید به نظر می رسد یک چنین نرخ رشد اقتصادی در دراز مدت ماندگار باشد.
در همین حال دفتر تحلیل اقتصادی آمریکا که این آمار را انتشار داده بر این نکته تاکید کرده که تخمین رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه چهارم سال میلادی گذشته، بر اساس اطلاعات تکمیل نشده بوده و در آینده مجددا بررسی خواهد شد.



تعلیق مبادلات نظامی چین با امریکا

در پی نهایی شدن فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان، پکن امروز شنبه از تعلیق مبادلات نظامی خود با واشنگتن خبر داد.
به گزارش مهر به نقل از آسوشیتدپرس، در همین رابطه وزارت دفاع چین اعلام کرد که این تعلیق به دلیل "تاثیرات بد" فروش سلاح به تایوان اتخاذ شده است.
بر اساس این گزارش آمریکا در قراردادی به ارزش شش میلیارد و 400 میلیون دلار اقدام به ارسال سلاح به تایوان کرده که این امر با اعتراض شدید چین مواجه شده است.
بر اساس این قرارداد آمریکا 114 فروند موشک پاتریوت، مین های ضد کشتی، 60 فروند بالگرد مدل 60M Black Hawak و تجهیزات ارتباطی به تایوان صادر می کند.
لیست تجهیرات ارسال به تایوان دیروز جمعه بر روی وب سایت پنتاگون ( وزارت دفاع آمریکا ) قرار گرفت.
البته چین پیش از این و در زمان ریاست جمهوری جرج بوش و به دلیل قرر داد چند میلیاردی میان تایوان و آمریکا، اقدام مشابهی را انجام داده بود.
روابط چین و تایوان تقریبا از 20 ماه قبل و زمانی که این کشور اعلام کرد قصد اعلام استقلال دارد حالت بحرانی به خود گرفت به نحوی که پکن تهدید کرد در صورت اعلام استقلال از سوی تایوان اقدام به حمله نظامی به این کشور می کند.

متکى: مبادله سوخت بايد به صورت هم‌زمان انجام شود

منوچهر متکى تاکيد کرد که ايده مبادله اورانيوم با ميله هاى سوختى" هم چنان بر روى ميز" است اما دولت ايران مى‌خواهد اين اقدام به صورت همزمان انجام گيرد.
به گزارش ايسنا، منوچهر متکى وزير امور خارجه ايران اواخر روز جمعه به آسوشيتدپرس گفت: مشکلى که آنها مطرح کرده‌اند اين است که به دليل مشکل فنى اين کار زمان مى برد، دو ماه، سه ماه، پنج ماه. ما گفتيم بسيار خوب. شما مى‌توانيد اورانيوم 20 درصد غنى شده را آماده کنيد. وقتى که حاضر شد آن وقت مبادله همزمان مى تواند انجام شود.
وى افزود: من شخصا خوشبين هستم که براى تحقق اين ايده (هم چنان) فضا وجود دارد.
متکى تاييد کرد که در حال حاضر به طور غير مستقيم پيام‌هايى مبادله مى‌شود و افزود: ما تا حدودى رويکردى واقع گرايانه را در قبال اين مساله شاهديم و اميدواريم که نهايى شدن آن خيلى دير انجام نگيرد.

رویکرد روسیه برای تحریم ایران رضایت بخش است

وزير امور خارجه فرانسه روز گذشته در ارزيابى موضع روسيه در خصوص برنامه هسته‌‌اى ايران، رويکرد و رفتار روسيه در قبال اعمال تحريم عليه ايران را بسيار "رضايت‌بخش‌ " خواند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرانسوى "نوول آبزرواتور "، "برنار کوشنر " روز گذشته در ادعايى تکرارى ضمن تأکيد بر ضرورت اعمال تحريم‌هاى شديد عليه جمهورى اسلامى ايران اعلام کرد: "تاکنون سه قطعنامه تحريم از سوى شوراى امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران صادر شده است و ما از صدور قطعنامه چهارم که مطمئنا تحريم‌هاى شديدتر و قويترى را عليه تهران به دنبال خواهد داشت، نااميد نخواهيم شد. "
وى در ادامه درباره موضع روسيه در خصوص اعمال تحريم عليه ايران گفت: "آمريکا و فرانسه از موضع روسيه در خصوص اعمال تحريم عليه ايران "بسيار راضى " هستند و در تلاش براى متقاعد کردن چينى‌ها به اعمال اين تحريم‌ها هستند. موضع روسيه در قبال اعمال تحريم عليه ايران مشکل ساز نيست. "
اظهارات کوشنر در حالى صورت مى‌گيرد که وى پس از ديدار با "هيلارى کلينتون " وزير خارجه آمريکا اعلام کرد: "فرانسه و آمريکا موضع مشترکى را در قبال تحريم‌ها عليه ايران اتخاذ کرده‌اند و قصد دارند تا پيشنهادات خود را به شوراى امنيت سازمان ملل ارائه دهند. "
وزير خارجه فرانسه افزود: "ما به توافقات کاملا مشخصى در خصوص اعمال تحريم‌هاى بيشتر دست‌ يافته‌ايم و در دو مسير گفت‌وگوى مداوم و کار بر روى تحريم‌ها اقدام خواهيم کرد. "
برنار کوشنر همچنين مدعى شد: "اعتقاد من بر اين است که 1+5 تمامى اقدامات ممکن را انجام داده‌اند و ما روى تحريم‌هايى که به شوراى امنيت ارائه خواهيم کرد، کار کرده‌ايم. "
بنا بر اين گزارش، مذاکره‌کنندگان از 6 کشور بزرگ جهان، روسيه، آمريکا، چين، انگليس، فرانسه و آلمان هم‌اکنون در حال بحث و گفت‌وگو در خصوص گذار از مرحله مذاکرات به سمت تحريم‌هاى جديد عليه ايران هستند.
ادعاهاى تکرارى فرانسه در خصوص ايران در حالى مطرح مى‌شود که اين کشور بارها بر "صلح‌آميز " بودن فعاليت‌هاى هسته‌اى خود تأکيد کرده است و آژانس بين‌المللى انرژى اتمى نيز که بر فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران نظارت دارد، در گزارش‌هاى متعدد خود بر منحرف نشدن برنامه هسته‌اى ايران صحه گذاشته است.

گفتگوى جدید ايران و فرانسه براى تبادل سوخت


یک خبرگزارى انگليسى از توافق جديد و سه جانبه میان ايران، روسيه و فرانسه درباره تبادل و توليد سوخت هسته اى خبر داد .
به گزارش "تابناک"، خبرگزاری "رويترز" مدعی شد، در اين پيمان سه جانبه که در مرحله توافق اوليه است ايران 70 درصد سوخت خام مورد نيار خود را به روسيه ارسال و روسيه نيز پس از پردازش ، آن را به فرانسه ارسال خواهد داشت تا تبديل به کپسول هاى سوخت اتمى شده و به ايران تحويل داده شود.
در اين توافق نامه تاکيد شده که سوخت اتمى رآکتورها تنها بايد در مصارف پزشکى مورد استاده قرار گيرد.
"رويترز" مدعى است که يک توافق نهانى نيز با ايران صورت گرفته که، چنانچه ايران سوخت هسته اى را تنها در کاربردهاى پزشکى مورد استفاده قرار دهد اروپايى ها اجازه غنى سازى محدود در خاک ايران را در آينده صادر خواهند کرد.
بر پایه این گزارش، وزير امور خارجه برزيل نيز در اين راستا گفت :"در ديدارى که در حاشيه اجلاس دافوس با متکى وزير امور خارجه ايران داشتيم توافق کرديم که برزيل نقش ميانجى را بازى نکند اما موفق شديم با ايرانى ها و کشورهاى ديگر مذاکرات سازنده اى را داشته باشيم و اين مذاکرات با محوريت احترام به حق ايران در برخوردارى از انرژى مسالمت آميز هسته اى است."
برخى از خبرگزارى ها نيز به نقل از متکى وزير امور خارجه ايران گزارش دادند که وی در اجلاس دافوس از "برنامه هاى جديد هسته اى ايران " سخن گفته است.



روند گفت‌و‌گوهاى ايران با1+5 همچنان ادامه دارد

رييس سازمان انرژى اتمى با بيان اين مطلب که روند گفت‌وگوهاى هسته‌اى ايران با اعضاى گروه1+5 همچنان ادامه دارد اظهار داشت:اين گفت‌و‌گوها در سطوح مختلف در حال انجام است.
على اکبر صالحى در گفت‌و‌گو با ايلنا با اشاره به نشست‌هايى که ايران با اعضاى گروه 1+5 براى تامين سوخت راکتور تهران برگزار کرده است اظهارداشت:ايران در اين نشست‌ها اصل مهم و اساسى تبادل سوخت را پذيرفته است اما همچنان منتظر ضمانت‌هاى قوى و مطمئن براى اين تبادل است.
وى افزود:ايران اصولى را در اين مذاکرات مطرح کرده است که بايد رعايت شود؛ما يکى از اعضاى NPT هستيم و خواهان اجراى تمامى قوانين آژانس بين المللى انرژى اتمى براى برخوردارى از سوخت موردنظرمان هستيم.
رييس سازمان انرژى اتمى تصريح کرد:مذاکرات ايران با اعضاى گروه 1+5 جزيياتى دارد که در روند گفت و‌گو ها به آن مى پردازيم.
گفتنى است، آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرده بود: تهران اوايل ماه ژانویه به آژانس پیشنهادهاى تکمیلی خود را در این زمینه(مبادله سوخت) ارائه داده و در حال حاضر طرف روسی این پیشنهادها را همراه با دیگر شرکت‌کنندگان طرح بررسی می‌کند.

راههاى ايران براى مقابله با تحريم بنزين

فارس- يک مقام نفتى ايران با اشاره به سابقه 30 ساله تحريم هاى آمريکا عليه ايران تاکيد کرد: طرح تحريم بنزين نمى تواند مانع توقف عرضه اين محصول به ايران شود.
معاون امور سرمايه گذارى شرکت ملى نفت ايران با اشاره به تصويب طرح تحريم بنزين ايران در سناى امريکا تاکيد کرد، اين طرح نمى تواند مانع توقف عرضه بنزين به ايران شود.
حجت الله غنيمى فرد که با بلومبرگ سخن مى گفت افزود: اگر به هر دليلى يک پالايشگاه يا فروشنده که با امريکا رابطه تجارى دارد از فروش بنزين به ايران خوددارى کند ما به پالايشگاه هاى ديگر رجوع مى کنيم و نياز خود را تامين مى کنيم.
وى در ادامه گفت: تحريم هاى يک جانبه چيز جديدى نيستند. طى 30 سال گذشته اين تحريم ها اعمال شده است و همه مى دانند موثر نخواهد افتاد.
بر اساس اين گزارش سناى امريکا روز گذشته طرحى را به تصويب رساند که بر اساس آن هر شرکت خارجى که به ايران بنزين بفروشد يا در زمينه توسعه پالايشگاه ها با ايران همکارى کند نمى تواند از منابع بانکى امريکا تسهيلات مالى دريافت کند.
طرح مشابهى در مجلس نمايندگان امريکا به تصويب رسيده است که مى بايست اين دو طرح با هم تلفيق شده و براى اجرايى شدن توسط رئيس جمهور امريکا امضاء شود. در عين حال طرح تصويب شده در سنا الزام آور نيست و کاخ سفيد مى تواند آن را اجرا نکند.
در سال 1996 نيز قانون مشابهى در کنگره به تصويب رسيد که به قانون تحريم هاى ايران و امريکا معروف است. بر اساس اين قانون شرکت هاى خارجى که بيش از 20 ميليون دلار در بخش نفت ايران سرمايه گذارى کنند توسط دولت امريکا مجازات مى شوند. از ترس واکنش منفى کشورها، دولت هاى امريکا حتى در يک مورد اين قانون را اجرا نکرده اند.
غنيمى فرد در ادامه به شرايط کنونى بازار اشاره کرد و گفت، به دليل بحران اقتصادى جهان پالايشگاه ها کمتر از ظرفيت خود توليد مى کنند و مجبورند هزينه هاى ثابتى رابپردازند. اگر ما به اين پالايشگاه ها پيشنهاد کنيم نفت خام بدهيم و در مقابل بنزين دريافت کنيم مسلما قبول خواهند کرد.
وى افزود: ايران با هدف کنترل مصرف بنزين زيادى را ذخيره کرده است.
به گفته وى وادار کردن پالايشگاه ها به خوددارى از فروش بنزين به ايران باعث بروز بى نظمى در بازار و کاهش قيمت بنزين مى شود.
بر اساس گزارش بلومبرگ بسيارى از کارشناسان غربى معتقدند اقدام يک جانبه امريکا نمى تواند مشکلى را براى ايران از جهت تامين بنزين مورد نياز خود ايجاد کند و در اين زمينه بايد در چارچوب سازمان ملل اقدام شود.
به علاوه ايران پروژه هايى را براى احداث پالايشگاه هاى جديد آغاز کرده است که در صورت تکميل تا سال 2012 مى تواند ايران را به صادرکننده بنزين تبديل کند. ايران همچنين طرحى را به طور آزمايشى راه اندازى کرده است که بر اساس آن مى تواند با استفاده از محصولات پتروشيمى کمبود بنزين خود را جبران کند.

کلینتون: ایرانی ها زمان دیپلماسی را از دست داده اند

هيلارى کلينتون وزير امور خارجه امريکا اعتراف کرد از سوى برخى از چهره هاى شاخص مجلس سناى آمريکا به چين فشارهاى سياسى وارد مى شود تا پکن به اعمال تحريم هاى بيشتر عليه تهران تن در دهد.
 
به گزارش "تابناک" و به نقل از خبرگزاری های بین المللی، وزير امور خارجه آمريکا افزود : ايرانى ها زمان گفتگو و ديپلماسى را از دست دادند و اکنون بايد خود را براى تحريم هاى بيشتر آماده کنند.
 
او گوشه چشمى هم به کشورهاى حاشيه خليج فارس داشت و افزود : اگر ايران به سلاح اتمى دست يابد همه کشورهاى حاشيه خليج فارس در معرض خطر خواهند بود و خاورميانه از آرامش کنونى دور خواهد شد!
 
کلينتون از نقش چين در اعمال تحریم ها نيز سخن گفت و افزود : تبادلات نفتى ايران و چين ايجاب مى کند که چينى ها نقش بيشترى در اعمال تحريم ها عليه ايران داشته باشند و اگر حمايت هاى خود را از ايران کم کنند از سوى آمريکا خدمات و مواد اوليه مورد نياز اقتصاد در حال توسعه خود را دريافت خواهند کرد.
 
نکته جديدى که کلينتون به آن اشاره کرده اين است که، اسرائيل بيش از هر زمان ديگر از ايران اتمى نگران است و ما اين نگرانى را به خوبى حس مى کنيم و اين بزرگترين خطر منطقه به شمار مى رود زيرا اسرائيل وقتى که از نقطه اى احساس نگرانى کند بايد منتظر تشنج در آن نقطه باشيم.
گفتنی است، مشابه اين جملات را بلر نخست وزير سابق انگليس بر زبان رانده و در جلسه اى که در توجيه شرکت انگليس در حمله به عراق بود ، گفت : ايران هم اکنون از عراق هم خطرناک تر است و بايد به جاى آنکه به سال 2003 بينديشيم به 2010 نگاه کنيم و نقش ايران در معادلات هسته اى منطقه را بررسى کنيم!

 

اخبار قبلی

6 سال حبس تعزيرى برای جهانبخش خانجانى
چين: حل مسئله هسته‌اى ايران از راه دیپلماسی
واکنش جوانفکر به اظهارات توکلی
اصلاح‌طلبان حذف شدنى نيستند
تاکید روسها بر حل سیاسی مسئله ایران
حماس: از ایران کمک مالی می‌گیریم ولی تعهدی نداد‌ه‌ایم
تلاش صداوسیما برای متقاعدکردن اصلاح‌طلبان
اهانت به مرجعیت شیعه این بار در مجلس کویت
هیات نظارت بر مطبوعات، مسئول نظارت بر خبرگزاری‌های داخلی شد
شایعه سازی العربیه درباره دیپلماتهای ایرانی
پترائوس: هنوز زمان براى اتخاذ ديپلماسى در قبال ايران وجود دارد
هاشمی: حذف هاشمی یک سناریوی قدیمی است
صادرات مشکوک زيمنس به ايران
سکوت مسوولين دستگاه ديپلماسى جاى تعجب دارد
مطهری:حسینیان کلا علاقه خاصی به اعدام دارد
مناطق موردنظر ایران برای معاوضه سوخت هسته‌اى
پيشنهاد هسته‌اى غرب به ايران همچنان معتبر است
تحریم ایران 12 میلیارد دلار به جیب اماراتی ها ریخت
نوروزی:موسوى و کروبى تحت تعقيب هستند
متکی:انگلیس اگر ادامه دهد، تودهنی می خورد


نظر شما :