امریکا درصدد تقویت روحیه کشورهای خلیج فارس است

۰۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۳:۵۷ کد : ۶۸۶۴ گفتگو
نویسنده خبر: امیر موسوی
گفتاری از امیر موسوی، کارشناس مسائل دفاعی و استراتژیک.
امریکا درصدد تقویت روحیه کشورهای خلیج فارس است

بر اساس گزارش‌ها، امریکا دو کشتی مجهز به سیستم ضد موشک‌های بالستیک بنام "ایجیس" را به خلیج فارس اعزام کرده و همچنین در حال استقرار سیستم‌های ضد موشک "پاترویت" در چهار کشور عرب است.

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز امارت متحده عربی، بحرین، کویت و قطر چهار کشور عرب مورد نظر هستند. دولت‌های این چهار کشور هنوز به خبر نیویورک تایمز واکنش نشان نداده‌اند.

گفتاری از امیر موسوی، کارشناس مسائل استراتژیک:

بی ترید استقرار سیستم های ضد موشکس امریکا در این کشورهای عربی با هدف جلوگیری از تهدیدات موشکی جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.

این سیستم‌ها برای تقویت روحیه کشورهایی که میزبان پایگاه‌های نظامی امریکا در خلیج فارس در دست استقرار است. این کشورها شاهد حضور ناوهای جنگی و پایگاه‌های هوایی و سایت‌های موشکی امریکا هستند و به طور ویژه دو کشور قطر و بحرین بزرگترین پایگاه‌های امریکایی را در خاک خود جای داده‌اند.

به نظر می‌رسد که خبر استقرار سیستم‌های موشکی امریکا در چهار کشور عربی خلیج فارس در پاسخ به اظهارات آقای لاریجانی در کویت اعلام شده است؛ ایشان تاکید داشتند که هر کشوری از منطقه که خاک، آب و حریم هوایی خود را برای حمله به ایران در اختیار دشمنان ایران قرار دهد باید مسئولیت اقدام خود را بپذیرد و ایران با کشوری که شروع کننده جنگ علیه خاک کشورمان باشد یا اجازه استفاده از امکانات خود را برای حمله به ایران بدهد برخورد خواهد کرد.

این مصاحبه بازتاب گسترده‌ای داشت و می‌توان گفت که کشورهای منطقه را به لرزه درآورد، حتی عکس العمل‌هایی را از سوی برخی کشورهای عربی منطقه در پاسخ به این اظهارات شاهد بودیم. مسئولین نظامی کشور نیز در ارتباط با استفاده از خاک، آب و حریم هوایی کشورهای خلیج فارس و منطقه علیه ایران هشدارهایی داده‌اند.

به نظر می‌رسد که استقرار سیستم ‌ای ضد موشکی امریکایی در کشورهای خلیج فارس برای جلوگیری از توان موشکی ایران است اما تجربه نشان داده است که این سیستم‌ها در دفع همزمان تعداد زیادی موشک ناکارآمد است. جمهوری اسلامی ایران تولید کننده موشک‌های میان برد و دور برد است و به میزان فراوان موشک در اختیار دارد. اگر این کشورها اجازه حمله به ایران را بدهند بی تردید با مشکل جدی مواجه خواهند شد.

به این ترتیب در شرایط کنونی استقرار این سیستم‌های صرفا می‌تواند برای تقویت روحیه کشورهای میزبان پایگاه‌های امریکایی در منطقه کارایی داشته باشد.

در شرایط کنونی کشورهای عرب منطقه باید به جای اعطای اجازه استقرار سیستم‌های ضد موشکی و افزایش توان پایگاه‌های نظامی به امریکا تلاش کنند از طریق گفت و گوی دیپلماتیک واشنگتن را تحت فشار قرار دهند تا از کشورهای و امکانات آنها برای حمله به ایران استفاده نکند.

به کارگیری ابزارهای سیاسی بهترین راه برای پیشگیری از وقوع درگیری در منطقه است؛ کشورهای منطقه باید با حفظ استقلال و تمامیت ارضی خود مانع استفاده امریکا از پایگاه‌های نظامی‌اش در منطقه شوند.

با این حال بر طبق قراردادهای دفاعی و نظامی منعقد شده میان این کشورها و امریکا - در ارتباط با پایگاه‌های نظامی امریکایی در کشورهای خلیج فارس- امریکا اجازه ندارد از این پایگاه‌ها بر علیه همسایگان کشور میزبان استفاده کند. این پایگاه‌ها تنها جهت پشتیبانی نیروهای امریکایی در عراق و خلیج فارس تدارک دیده شده‌اند لذا واشنگتن حقی برای استفاده از این پایگاه‌ها در حمله به ایران ندارد.   

امیر موسوی

نویسنده خبر


نظر شما :