عراق، طعمه‌اى که پيش از يازده سپتامبر انتخاب شد

۱۴ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۵:۰۲ کد : ۶۸۸۷ اخبار اصلی
شش سال پس از جنگ عراق، ناگفته‌هايى از چند و چون اين جنگ همچنان وجود دارد. ناگفته‌هايى که هنوز مى‌تواند نخست وزيرى سابق بريتانيا تونى بلر را در مقام اتهام قرار دهد. ناگفته‌هايى که هنوز مى‌تواند اندک اعتبار باقى مانده از حزب کارگر در بريتانيا و جمهورى خواهان در ايالات متحده را بر باد بدهد.
عراق، طعمه‌اى که پيش از يازده سپتامبر انتخاب شد

شش سال پس از جنگ عراق، ناگفته‌هايى از چند و چون اين جنگ همچنان وجود دارد. ناگفته‌هايى که هنوز مى‌تواند نخست وزيرى سابق بريتانيا تونى بلر را در مقام اتهام قرار دهد. ناگفته‌هايى که هنوز مى‌تواند اندک اعتبار باقى مانده از حزب کارگر در بريتانيا و جمهورى خواهان در ايالات متحده را بر باد بدهد. ناگفته‌هايى که شايد اگر صدام حسين زنده بود تا‌کنون از زبان خود او شنيده شده بود. با اين وجود همچنان روزنامه‌هاى امريکايى و انگليسى بايد در لابه‌لاى مدارک و اسناد فوق سرى گردش کنند تا شايد بتوانند خبرى دست اول را از آن خود کنند. در تازه‌ترين اين افشاسازى‌ها، روزنامه اينديپندنت از طرح محرمانه‌اى سخن مى‌گويد. از طرحى که دو سال پيش از سقوط صدام حسين ميان بريتانيا و امريکا مزه مزه شده است. طرحى براى هدايت کودتا داخلى در عراق. از آن جنس کودتاهاى امريکايى و انگليسى که خونى از دماغ کسى نيايد و با اين وجود غرب هم به اهداف باب ميل خود برسد.

اين روزنامه انگليسى در ادامه مى نويسد: مسئولان دولت انگليس دو سال پيش از حمله به عراق در سال 2003 طرحى محرمانه را براى حمايت از کودتاى داخلى عليه حکومت صدام طرح ريزى کرده بودند. مسئولان دولت انگليس در طرح خود پيامى را به مخالفان عراقى ابلاغ کردند مبنى بر اين که انگليس از هر گونه اقدامى عليه حکومت صدام حمايت خواهد کرد.

دولت انگليس در اين طرح وعده داده تا اقداماتى را در حمايت از مخالفان از جمله قرارداد‌هاى نفتى، بخشش بدهى‌هاى عراق و انعقاد قراردادهاى تجارى در صورت براندازى حکومت صدام انجام دهند. دقيقا همان حرکت‌هايى که در حال حاضر در عراق پياده مى‌شود.

يازدهم سپتامبر 2001 که در تاريخ بريتانيا ثبت شد بسيارى گمان کردند که امريکا و بريتانيا به واسطه اين حادثه دست دوستى براى مبارزه با تروريسم به هم داده‌اند. با اين وجود خبرهاى جديد حاکى از آن است که حتى پيش از يازدهم سپتامبر هم لندن و واشنگتن طرحى را مد نظر داشتند که بر اساس آن دولت صدام حسين به دنبال کودتا از قدرت خلع مى‌شد. در آن زمان ايالات متحده و بريتانيا هيچ‌کدام تمايل به دخالت مستقيم و نظامى در اين کودتا نداشتند و ترجيح مى‌دادند به حمايت از مخالفان عراقى دولت بپردازند. پيش‌نويس اين طرح در ژوئن سال 2001 يعنى سه ماه پيش از حملات 11 سپتامبر تنظيم شده بود.  

در شرايطى که در حال حاضر کميته تحقيقاتى در لندن مسئوليت بررسى ابعاد متفاوت جنگ عراق را بر عهده دارد، اين سند به دليل محرمانه بودن از تيررس کميته تحقيقاتى جنگ عراق نيز مصون مانده است.

دولت انگليس در اين سند خود آمادگى براى همکارى با عراقى‌ها را به ادعاى تلاش جهت رعايت حقوق بشر در عراق و تحقق صلح بين اين کشور با همسايگانش اعلام کرده و افزوده است: مردم عراق حق دارند که از يک زندگى قانونمند و آزاد به دور از سرکوب و شکنجه برخوردار باشند به طورى که در اين کشور به حقوق بشر و آزادى‌ها احترام گذاشته شود.
 


نظر شما :