کارشناسان: امکان حمله نظامی هم هست هم نیست

۲۱ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۸:۴۹ کد : ۶۹۶۰ آمریکا
کارشناسان بر سر حمله امریکا به ایران متحیرند. از یک سو امکان حمله نظامی را غیر منطقی می‌دانند و از سوی دیگر به دلیل افزایش تهدیدها و بی‌تابی برخی جریان‌های تندرو به خصوص اسرائیل امکان حمله به ایران را هم دور از ذهن نمی‌دانند.
کارشناسان: امکان حمله نظامی هم هست هم نیست

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان بر سر حمله امریکا به ایران متحیرند. از یک سو امکان حمله نظامی را غیر منطقی می‌دانند چرا که اصولا گزینه نظامی را غیر قابل پذیرش تصور می‌کنند و از سوی دیگر به دلیل افزایش تهدیدها و بی‌تابی برخی جریان‌های تندرو به خصوص اسرائیل امکان حمله به ایران را هم دور از ذهن نمی‌دانند.

پاتریک کلوسان محقق دانشگاه بررسی‌های استراتژیک ارتش امریکا به خبرگزاری ترند نیوز می‌گوید: «جنگ بین امریکا و ایران یا بهتر بگوییم استفاده از نیروی نظامی در آینده نزدیک علیه ایران بعید به نظر می‌رسد اما اگر تهران از دادن امتیازات امتناع کند امکان استفاده از نیروهای نظامی افزایش می یابد.»

کلوسان معاون مدیر دانشگاه واشنگتن درباره سیاست‌های اخیر امریکا و به طور کلی غرب در خاورمیانه معتقد است با توجه به وضعیت نظامی موجود در اطراف ایران اگر حتی امریکا یا اسرائیل بخواهند از تمام نیروهای نظامی موجود خود در منطقه علیه برنامه هسته‌ای ایران استفاده کنند، امکان وقوع جنگ در مقیاس بزرگ بعید است.

امریکا و کشورهای غربی ایران را متهم به تلاش برای رسیدن به سلاح هسته‌ای می‌کنند. اتهامی که ایران همواره آن را رد کرده و گفته است که برنامه‌های هسته‌ای‌اش صرفا اهداف صلح‌آمیز دارد. شورای امنیت سازمان ملل متحد پنج قطعنامه تصویب کرده که سه قطعنامه اعمال تحریم علیه ایران بوده است. تهران تمامی اتهام‌ها را رد کرده و برنامه‌های خود را صلح آمیز می‌خواند.

هم اکنون کشورهای غربی به ویژه امریکا، فرانسه و بریتانیا خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران هستند.

برخی از تحلیلگران از این نگرانند که حمله‌ احتمالی امریکا یا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران در نهایت تبدیل به یک جنگ تمام عیار شود. جنگی که هیچ کس انتظار آن را ندارد.

این در حالی است که امریکا به تازگی اقدام به توسعه سپر دفاع موشکی در منطقه خلیج فارس کرده و گشت‌زنی‌های دریایی خود را در آب‌های خلیج فارس نیز گسترش داده است.

ژنرال دوید پترائوس رئیس فرماندهی مرکزی ارتش امریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی چندی پیش اعلام کرد، در ماه ژانویه سال 2010 در منطقه خلیج فارس 8 پایانه ضد موشک پاتریوت مستقر شده است. این سامانه‌ها در پایگاه‌های نظامی امریکا در کویت، قطر، امارات متحده عربی و بحرین مستقر شده‌اند.

به رغم تمامی این تهدیدها و افزایش تدریجی مخالفت‌ها با فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی هنوز کارشناسان آغاز تهاجم زمینی ایالات متحده به ایران را بعید می‌دانند.

کلوسون می‌گوید: «ارتش امریکا می‌تواند برای جلوگیری از استفاده ابزاری ایران از زمین‌ها و جزایر نفت‌خیز خلیج فارس آنها را به تصرف خود در آورد و این فضا می‌تواند زمینه مطلوب حمله نظامی امریکا به ایران را فراهم کند. البته در آن صورت ایرانی‌ها نیز به شدت عکس‌العمل نشان خواهند داد که می‌تواند نتایج پیش‌بینی نشده‌ای را به وجود آورد.»

به نظر وی، رهبران نظامی و سیاسی امریکا متوجه هستند که امریکا برای حمله به ایران دارای قوه کافی نیست. زیرا مساحت این کشور چهار برابر بیشتر از خاک عراق و جمعیتش سه برابر بیشتر از جمعیت عراق است.

کلوسون همچنین می‌گوید: «به احتمال زیاد چند هفته پس ازحمله نظامی به ایران حملات شبه‌نظامیان و کسانی که با منافع ایالات متحده تضاد دارند در سراسر جهان آغاز خواهد شد. حتی همین طرح نیز خطرناک است و موجب ایجاد مشکلات متعدد برای برنامه‌های نظامی ایالات متحده و سیاستمداران آن خواهد کرد. به همین دلیل ایالات متحده و اروپا تا زمانی که شانس به نفوذ بر ایران از طریق فشار های بین المللی وجود داشته باشد از نیروی نظامی استفاده نخواهند کرد.»

کلوسون در آخر ابراز عقیده می‌کند که با درک این مطلب که مبارزه هم‌زمان با نیروهای داخلی و خارجی امکان ناپذیر نیست، رهبران ایران در مسئله برنامه هسته‌ای با جامعه بین المللی به توافق خواهند رسید.


( ۱ )

نظر شما :