دو شرکت بزرگ بیمه آلمانی به کار خود در ایران پایان می‌دهند

۰۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۵ کد : ۷۰۱۰ سرخط اخبار
دو شرکت بزرگ بیمه آلمانی به کار خود در ایران پایان می‌دهند

آفتاب- فشارهای اقتصادی بر ایران با توقف دو شرکت بزرگ بیمه‌ای آلمانی یعنی مونیخ ره و ‌آلیانز وارد مرحله‌ی تازه‌ای شد، این دو شرکت  همه فعالیت‌های خود را در ایران متوقف کرده‌اند.

شرکت مونیخ ره، اعلام توقف فعالیت خود را که بزرگترین شرکت «بیمه مجدد» جهان است، با توجه به بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در ایران اعلام کرده است. این شرکت ارتباط تجاری خود با شرکت‌های بیمه در ایران را قطع کرده است.

پیش از این نیز اعلام شده بود که شرکت زیمنس نیز قرار است فعالیت خود را در ایران متوقف کند. زیمنس از تجارت با ایران سالانه حدود ۷۰۴.۵ میلیون دلار درآمد کسب می‌کند که در سال گذشته این مبلغ برابر بود با ۰.۷ درصد از کل فروش این شرکت.

آلمان از یک سو به عنوان یکی از اعضای ۱+۵ به دنبال متوقف ساختن برنامه‌های حساس اتمی ایران است و از سویی دیگر یکی از بزرگترین همتاهای تجاری ایران.

در بیانیه‌ای شرکت مونیخ ره آمده است: «با توجه به اوضاع سیاسی در ایران مونیخ ره تصمیم گرفته است قراردادهای موجود را تجدید نکند و هیچ قرارداد جدیدی نیز با شرکت‌های بیمه در آنجا نداشته باشد.»

شرکت مونیخ ره برآورد کرده است که تصمیم به خروج از ایران، نزدیک به ۱۰ میلیون یورو خسارت به این شرکت وارد می‌آورد.

این شرکت بیمه آلمانی از سال گذشته بیمه شناورهای حامل محصولات نفتی ایران را متوقف کرده بود.

شرکت بیمه مونیخ ره سال گذشته از محل حق بیمه شرکت‌های مختلف در سراسر جهان، ۴۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو عایدات داشت.

انجمن بیمه آلمان که در برلین مستقر است، همزمان، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «سخت‌تر شدن تحریم‌های ایران قابل درک است و از سوی صنعت بیمه آلمان حمایت می‌شود.»

در همین حال، شرکت بیمه آلیانز؛ یکی از بزرگترین شرکت‌های بیمه اروپا، نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که این شرکت هیچ قرارداری را با ایران تمدید نخواهد کرد؛ این شرکت یادآور شده است که حجم فعالیت این شرکت در ایران ناچیز بوده است.

روز پنج‌شنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش تازه خود آورده است که احتمالاً ایران بر روی ساخت کلاهک هسته‌ای کار می‌کند. پیش از این باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی تا پایان سال گذشته میلادی فرصت دارد تا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای پاسخی قانع‌کننده بدهد.

کشورهای غربی مدعی هستند که جمهوری اسلامی در تلاش برای ساخت سلاح اتمی است ولی دولت ایران تاکید دارد که برنامه هسته‌ای ایران، اهدافی صلح‌آمیز دارد


روسيه اس-300 را به ايران انتقال مى‌دهد

فارس- معاون وزير امور خارجه روسيه اعلام کرد که روسيه به تعهد خود در انتقال سامانه دفاع موشکى اس‌-300 به ايران عمل مى‌کند و تاخير بوجود آمده به دلايل فنى است.

"سرگى ريابکوف " در مصاحبه با خبرگزارى روسى "اينترفکس " اعلام کرد که روسيه قصد دارد تا به تعهد خود در انتقال سامانه دفاع موشکى "اس‌-300 " عمل کند.
اين در حالى است که رژيم صهيونيستى و آمريکا بارها از روسيه خواسته‌اند تا از فروش اين سامانه که قادر است هواپيماها را تا فاصله 150 کيلومترى هدف قرار دهد صرف نظر کند.
وى افزود: اين قراردادى براى تامين اين سامانه براى ايران است و ما به آن عمل مى‌کنيم.
اين مقام روسى ادامه داد: تاخير در انتقال اين سامانه به دليل مشکلات فنى براى تطبيق اين سامانه است.
وى همچنين عليه سياست‌کارى‌ها در صادرات تسليحات روسيه به ايران هشدار داد.
ريابکوف ادامه داد: صرف‌نظر از مذاکرات درباره ماهيت برنامه هسته‌اى ايران، واقعا ناصحيح است که بر موضوع انتقال اس-300 به ايران تمرکز شود و اين موضوع را به يکى از چالش‌هاى عمده تبديل کرد.
"
بنيامين نتانياهو " نخست وزير رژيم صهيونيستى هفته گذشته به مسکو سفر کرد تا از روسيه بخواهد که از تشديد تحريم‌ها عليه ايران حمايت کند و از انتقال سامانه دفاع موشکى اس-300 به ايران صرف نظر شود.

سفر علی لاریجانی به توکیو

رئیس مجلس شورای اسلامی دوشنبه شب برای سفر رسمی به ژاپن، تهران را به مقصد توکیو ترک خواهد کرد.

به گزارش مهر علی لاریجانی در جریان این سفر 5 روزه علاوه بر دیدار با رئیس مجلس ژاپن با برخی دیگر از مقامات این کشور نیز تبادل نظر خواهد داشت.

لاریجانی سه شنبه شب وارد توکیو خواهد شد و صبح چهارشنبه با رئیس مجلس ژاپن و رئیس مجلس مشاوران(سنا) این کشور دیدار خواهد کرد.وی همچنین از صحن این دو مجلس نیز بازدید به عمل خواهد آورد.

عصر چهارشنبه نیز وزیر امور خارجه ژاپن با حضور در محل اقامت لاریجانی با وی دیدار خواهد کرد.دیدار با نخست وزیر ژاپن نیز در برنامه لاریجانی قرار دارد.

لاریجانی چهارشنبه شب هم در ضیافت شام رئیس مجلس ژاپن که به افتخار وی تدارک دیده شده حضور خواهد یافت.وی همچنین با حضور در دیوان عالی کشور ژاپن با رئیس این دیوان دیدار می کند و از بخش های مختلف دیوان عالی ژاپن بازدید خواهد کرد.

دیدار با رهبر حزب لیبرال دموکرات ژاپن نیز در برنامه سفر لاریجانی قرار دارد.

رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران همچنین قرار است در جمع اندیشمندان و دانشمندان، اساتید و دانشگاهیان ژاپن سخنرانی کند.

وی در نهار کاری با حضور فعالان صلح و بنیاد صلح ساساکاوا حضور پیدا می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی علاوه براین روز پنجشنبه قرار است در جمع دیپلمات های مقیم ژاپن و خانواده آنان و مسئولین شرکت های ژاپنی و جمعی از سیاست مداران این کشور سخنرانی داشته باشد.

حضور در ضیافت شام سفارت ایران که به افتخار حضور لاریجانی و هیئت همراه در نظر گرفته شده از دیگر برنامه های لاریجانی در سفر به توکیو است.

لاریجانی در این سفر برخی برنامه های جانبی و بازدید نیز خواهد داشت.



ایران باید با آژانس مذاکره کند

وزير خارجه‌ى برزيل تصريح کرد که دولت ايران بايد با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى درباره مساله‌ى هسته‌يى مذاکره کند.

به گزارش ايسنا، خبرگزارى شينهوا گزارش داد: سلسو آموريم ـ وزير امور خارجه‌ى برزيل ـ در کنفرانس ملى حزب کارگران در ريودوژنيرو گفت در راستاى پايان دادن به بن‌بست فعلى بر سر مساله‌ى هسته‌يى ايران، بايد به دنبال گفت‌وگو بود و افزود که منع اشاعه واقعى را فقط مى‌توان از طريق خلع سلاح به‌دست آورد.

وزير امور خارجه‌ى برزيل گفت: گام‌هاى متعددى در جهت (منع اشاعه) برداشته شده است اما ممکن نيست به‌طور هم‌زمان تمام اقدامات (لازم) را انجام داد.

او تاکيد کرد که برزيل پيمان منع اشاعه‌ى تسليحات هسته‌يى را امضا کرده است و در قانون اساسى خود استفاده از تسليحات هسته‌يى را ممنوع مى‌کند.

آموريم گفت: تنها راه اطمينان يافتن از اين که ايران حقيقت را مى‌گويد اين است که بر سر ميز (مذاکره) نشست.

وزير امور خارجه‌ى برزيل ادامه داد: ظرف يک ماه مى‌توان بر مشکلات غلبه کرد. وى از اظهارنظر درباره تحريم‌هاى احتمالى خوددارى کرد و گفت که برزيل مى‌خواهد گفت‌وگو انجام پذيرد.

یولیا تیموشنکو انصراف داد

نخست وزیر اوکراین و نامزد شکست خوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور امروز شنبه از پیگیری شکایت خود در مورد نتایج انتخابات و فرد پیروز آن انصراف داد.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، "یولیا تیموشنکو" که امروز در دادگاه بررسی شکایت انتخابات ریاست جمهوری سخن می گفت، اعلام کرد : از آنجا که هیچ پیشرفتی مشاهده نمی شود، از شکایت خود صرف نظر می کنم.

تیموشنکو به شدت نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اوکراین معترض بود و به دلیل شکایت وی کمیسیون برگزاری انتخابات، نتایج انتخابات را کان لم یکن اعلام کرده بود.

بر اساس این گزارش تیموشنکو مشروعیت نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را زیر سئوال برده و گفته بود نتایج این انتخابات را که به پیروزی یانوکویچ منجر شد، نمی پذیرد.

 
این در حالی است که ناظران بین المللی سلامت انتخابات ریایت جمهوری اوکراین را تائید کرده اند.

 
در همین رابطه سفارت آمریکا در اوکراین هم انتخابات را گام دیگری در تحکیم دموکراسی در این کشور توصیف کرده است.

یانوکویچ در بیانیه ای خطاب به تیموشنکو گفته بود که اساس و پایه دموکراسی خواست مردم است و رهبران دموکرات باید همواره نتیجه انتخابات را پذیرا باشند.

برنده انتخابات ریاست جمهوری اوکراین گفته است که کشورش نیاز به بحران جدیدی ندارد.

 
در اوکراین طی چند سال گذشته بن بست سیاسی حاکم بوده است. تحلیلگران می گویند به چالش گرفتن انتخابات از سوی یولیا تیموشنکو می تواند این بی ثباتی را طولانی تر کند.

این تحلیلگران می گویند ادامه نخست وزیری تیموشنکو منجر به ادامه یافتن بن بست سیاسی در اوکراین می شود.

ویکتور یانوکویچ گفته است وی مایل است اتئلاف جدیدی تشکیل دهد و شاید انتخابات پارلمانی پیش از موعد برگزار کند.

ویکتور یانوکویچ در سال 2004 میلادی به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری متهم شد و اعتراض های گسترده مخالفانش به "انقلاب نارنجی" اوکراین و روی کار آمدن ویکتور یوشچنکو منجر شد.



تورم ایران 25 برابر ژاپن و 5 برابر چین

بررسی نماینده‌های بخش‌خصوصی از نرخ تورم ایران و 15 کشور دیگر نشان می‌دهد که این نرخ در ایران در سال 2008، پنج برابر این نرخ در چین، شش برابر در آمریکا و 25 برابر در ژاپن و طی‌سال‌های 2001 تا 2008 این میزان تورم در ایران 124 درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، بر این اساس متوسط نرخ تورم سال‌های 1991 تا 2000 در ایران 9/23 درصد بوده که طی این مدت این نرخ در ترکیه 9/75، اندونزی 2/13، آفریقای جنوبی و هند 9، فیلیپین 7 / 8، چین 2/7، کره‌جنوبی 1/5،‌تایلند 5/4، مراکش چهار، مالزی 5/3، آمریکا 8/2، انگلیس 7/2، استرالیا 2/2، کانادا 2 و ژاپن 8/0 درصد بوده است.

طبق این گزارش در همین کشورها پس از گذشت هشت سال یعنی سال 2008 نرخ‌های تورم به این ترتیب بوده که در ایران با 5/1 درصد افزایش به 4/25 درصد، در ترکیه با 5/65 درصد کاهش به 4/10 درصد، اندونزی با 4/3 درصد کاهش به 8/9 درصد، آفریقای جنوبی با 5/2 درصد افزایش به 5/11 درصد، هند با 7/0 درصد کاهش به 3/ 8 درصد، فیلیپین با 6/0 درصد افزایش به 3/9 درصد، چین با 3/1 درصد کاهش به 9/5 درصد، کره‌جنوبی با 4/0 درصد کاهش به 7/4 درصد، تایلند با یک درصد افزایش به 5/5 درصد، مراکش با 1/0 درصد کاهش به 9/3 درصد، مالزی با 9/1 درصد افزایش به 4/5 درصد، آمریکا با یک درصد افزایش به 8/3 درصد، انگلیس با 9/0 درصد افزایش به 6/3 درصد، استرالیا با 2/2 درصد افزایش به 4/4 درصد، کانادا با 4/0 درصد افزایش به 4/2 درصد و ژاپن با 6/0 درصد افزایش به 4/1 درصد رسیده است.

این آمار اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد که به طور کل ایران بالاترین نرخ تورم در میان این 16 کشور مقایسه شده در سال 2008 را داشته است.

همچنین در میان این 16 کشور طی سال‌های 2001 تا 2008 بیشترین تورم را در مجموع ترکیه با 2/170 درصد، سپس ایران با 124 درصد و بعد هم اندونزی با 6/77 درصد داشته‌اند.

تورم طی این سال‌ها در کشورهای آفریقای جنوبی‌ 7/50 درصد، فیلیپین 3/44، هند 8/40، کره‌جنوبی 2/26 استرالیا 4/25، تایلند 7/23، آمریکا 7/22، مالزی 7/19، چین 19 کانادا 18، انگلیس 4/15درصد و کمترین تورم هم برای ژاپن به میزان 5/0 درصد طی این سال‌ها بوده است.

 ایران در افکار عمومی آمریکا در کجا قرار دارد؟

ایران در میان افکار عمومی آمریکایی ها ، از میان 20 کشور پایین ترین جایگاه را دارد .

به گزارش عصر ایران ، در نظر سنجی اخیر موسسه گالوپ از میان شهروندان آمریکایی نام ایران در میان 20  کشور مطرح شده در نظر سنجی در جایگاه آخر قرار گرفته است .

در این نظرسنجی 85 درصد آمریکایی ها اعلام کرده اند که نظر منفی  نسبت به ایران دارند و تنها 10 درصد شهروندان شرکت کننده در نظر سنجی اعلام کرده اند که نسبت به ایران احساس مثبتی دارند . 5 درصد نیز اعلام کرده اند که نسبت به ایران احساس مثبت یا منفی ندارند .

در این نظر سنجی همچون سال گذشته ، کانادا با کسب نظر مثبت 90 درصد آمریکایی ها از میان 20 کشور در جایگاه نخست قرار گرفته است .

در این لیست ، کشورها به ترتیب درصد مثبت بودن نظر افکار عمومی آمریکا به شرح زیر است :
-
کانادا ( 90 درصد)
-
بریتانیا ( 87 درصد)
-
آلمان (80 درصد(
-
ژاپن (77 درصد)
-
اسراییل (67 درصد)
-
هند ( 66 درصد)
-
فرانسه ( 63 درصد)
-
مصر (58 درصد)
-
مکزیک ( 49 درصد)
-
روسیه ( 47 درصد)
-
چین(42 درص)
- عربستان سعودی ( 35 درصد)
-
کوبا ( 29 درصد)
-
پاکستان ( 23 درصد)
-
عراق ( 23 درصد)
-
یمن ( 21 درصد)
-
فلسطین ( 20 درصد)
-
افغانستان ( 18 درصد)
-
کره شمالی ( 14 درصد)
-
ایران ( 10 درصد)

از بیست کشور بالا 8 کشور در میان آمریکایی ها با اقبال بالای 50 درصد مواجه اند و 10 کشور زیر به ترتیب با بیشترین درصد نظر منفی افکار عمومی ،  بدترین جایگاه را  از آن خود کرده اند :

-
ایران ( 85 درصد)
-
کره شمالی ( 80 درصد)
-
افغانستان ( 79 درصد)
-
عراق ( 73 درصد)
-
پاکستان ( 71 درصد)
-
فلسطین ( 70 درصد)
-
کوبا ( 64 درصد)
-
عربستان سعودی ( 58 درصد)
-
یمن ( 56 درصد)
-
چین ( 53 درصد)

موسسه گالوپ این نظر سنجی را  ار هزارو بیست و پنج نفر از شهروندان آمریکایی در فاصله یکم تا سوم فوریه به انجام رسانده است .

در تجزیه و تحلیل رای داده شده به ایران ، نکات زیر قابل ذکر است :

- 18
درصد شرکت کنندگان در نظر سنجی در فاصله سنی بین 18 تا 34 سال نسبت به ایران نظر مثبتی داشته اند .

- 10
درصد شرکت کنندگان در نظر سنجی در فاصله سنی بین 35 تا 54 سال نسبت به ایران نظر مثبتی داشته اند .

-
تنها 6 درصد شرکت کنندگان در نظر سنجی که سن آنها از 55 سال بیشتر بوده است نسبت به ایران نظر مثبتی ابراز کرده اند .

به عبارت بهتر نسل جوان آمریکا نسبت به ایران نظر مثبت تر و نسل مسن تر آمریکایی نسبت به ایران نظر منفی تری دارند .

-
در مقایسه گرایش های نزدیک به جمهوریخواهان و دموکرات ها در حالی که 9 درصد جمهوریخواهان نسبت به ایران نظر مثبتی ابراز کرده اند ، این رقم در بین شرکت کنندگان در نظر سنجی که اعلام کرده اند به دموکرات ها تمایل دارند ،  13 درصد بوده است .

شایان ذکر است که تبلیغات مسمومی که علیه ایران در رسانه های آمریکایی انجام می شود ، بر افکار عمومی آمریکا نسبت به ایران تاثیر زیادی گذاشته است .

کاهش 50 درصدی مبادلات تجاری ایران-امریکا


تجارت دو جانبه ايران و آمريکا در سال گذشته ميلادى به بيش از نصف کاهش يافت و کسرى تجارى ايران با اين کشور نيز بيش از 2.6 برابر کاهش يافت.

به گزارش ايسنا، دفتر آمار آمريکا در تازه‌ترين به روز‌رسانى وب‌سايت خود اعلام کرد که طى ما دسامبر سال گذشته ميلادى تجارت دوجانبه ايران و آمريکا معادل 18.8 ميليون دلار بوده است که از اين ميزان 11.3 ميليون دلار صادرات آمريکا به ايران و 7.5 ميليون دلار صادرات ايران به آمريکا بوده است و اين تجارت مازاد تجارى 3.7 ميليون دلارى به نفع آمريکا را برجاى مى‌گذارد.

در همين حال اعلام شده است که طى سال 2009 مجموع تجارت ايران و آمريکا معادل 384.5 ميليون دلار بوده است که نسبت به سال پيش از آن با تجارت 787.3 ميليون دلارى کاهش 50 درصدى نشان مى‌دهد.

آمارهاى منتشره بيانگر اين است که در سال 2009 آمريکا کالاهايى به ارزش 281.8 ميليون دلار به ايران صادر کرده و کالاهايى به بهاى 66.7 ميليون دلار از ايران وارد کرده است و حاصل اين تجارت يک‌ساله ثبت کسرى تجارى 215.1 ميليون دلارى براى ايران بوده است که نسبت به سال 2008 کاهش 2.69 برابرى نشان مى‌دهد.

کسرى تجارى ايران با آمريکا در سال 2008 برابر با 579 ميليون دلار گزارش شده بود.

 

اخبار قبلی

پیشنهاد جدید غرب ارزش بررسی ندارد
رایزنی نتانياهو علیه ایران در روسیه
ایران محور سفر کلینتون به قطر و عربستان
وزير خارجه ترکيه به تهران می آید
سارا پیلن : اوباما به ایران حمله نکند رای نمی آورد!
سهم آنگولا از پارس جنوبی؟!
امريکا تماس با چين عليه ايران را ادامه خواهد داد
کلینتون پیشنهاد احمدی نژاد را نپذیرفت
درگیری در مراسم دهه فجر در نوفل لوشاتو + عکس
کاهش 15 میلیارد دلاری ذخایر ایران
مهلت تمام شد،راهی جز غنی سازی نداریم
کراولی: يشنهاد مبادله اورانيوم ايران همچنان روى ميز است
شش سال حبس تعزيرى برای جهانبخش خانجانى
چين: حل مسئله هسته‌اى ايران از راه دیپلماسی
واکنش جوانفکر به اظهارات توکلی
اصلاح‌طلبان حذف شدنى نيستند
تاکید روسها بر حل سیاسی مسئله ایران
حماس: از ایران کمک مالی می‌گیریم ولی تعهدی نداد‌ه‌ایم
تلاش صداوسیما برای متقاعدکردن اصلاح‌طلبان
اهانت به مرجعیت شیعه این بار در مجلس کویت
هیات نظارت بر مطبوعات، مسئول نظارت بر خبرگزاری‌های داخلی شد


نظر شما :