جبهه جديد در عراق گشوده شد؛سنى ها در برابر القاعده

۲۷ شهریور ۱۳۸۶ | ۰۷:۰۴ کد : ۷۰۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
سرانجام القاعده رسما با سنیان عراق وارد جنگ شد. القاعده روز شنبه 15 سپتامبر با صدور بیانیه ای اعلام کرد، تمام سنیانی که با دولت عراق و نظامیان ایالات متحده همکاری می کنند را خواهد کشت.
جبهه جديد در عراق گشوده شد؛سنى ها در برابر القاعده

سرانجام همان طور که پیش بینی می شد، القاعده رسما با سنیان عراق وارد جنگ شده است. القاعده روز شنبه 15 سپتامبر با صدور بیانیه ای اعلام کرد، تمام سنیانی که با دولت عراق و نظامیان ایالات متحده همکاری می کنند را خواهد کشت.  

 

این اعلام جنگ القاعده تنها دو روز پس از ترور"شیخ عبدالستار ابوریشه" موسس گروه"طوایف کنفرانس انبار"که وی نیز توسط القاعده ترور شده بود، بیان شد.  

در روز تشیع جنازه عبدالستار ابوریشه، حاضران اعلام کردند که در مبارزه با القاعده با هم متحد می شوند و نمی گذارند که جان و مالشان مورد تجاوز القاعده قرار گیرد. آنها همچنین احمد ابوریشه برادر شیخ ستار را به رهبری خود برگزیدند تا نشان دهند تا چه اندازه در مبارزه با القاعده جدی هستند.

 

روز گذشته "مجلس اصلاح ابوغریب" در شهر سنی نشین "ابوغریب" با حضور تعدادی از مقام های عالی رتبه عراقی و فرماندهان نظامی آمریکایی با هدف مبارزه با القاعده تاسیس شد. در نخستین روز این تاسیس طوایف سنی ابوغریب سوگند خوردند تا پای آخرین قطره خون خود در پاکسازی عناصر القاعده در مناطق غرب بغداد تلاش کنند و نگذارند القاعده پیش از این جان و مالشان را تهدید کند. در این مجلس حداقل 15 طائفه اصلی و بزرگ سنی اهل ابوغریب عضویت دارند.

 

شیخ "ثامر التمیمی" یکی از موسسان مجلس اصلاح ابوغریب ساعاتی پس از تشکیل این مجلس با شرکت در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت:"مجلس اصلاح ابوغریب یکی از گروه های حقیقی و فعال در صحنه مبارزه با القاعده خواهد بود که در آن تمام عشایر، روسای دایره های محلی و تمام گروه ها و عشایر کوچک و بزرگ ابوغریب عضویت دارند. این گروه در راستای اهداف و حمایت های نیروهای امنیتی کشور و ارتش عراق به مبارزه با القاعده خواهد پرداخت."

 

"شیخ احمد عبدالغفور السامرائی"رئیس دیوان وقف سنی نیز در میان حضار حاضر شد و ضمن قدردانی از حضور طوایف ابوغریب و تجلیل از تشکیل این مجلس، گفت:"از این که در این ائتلاف شرکت کرده اید بسیار خرسندم. انشاءالله خداوند الفت را نزد شما زیاد کند و هر چه سریعتر نتیجه این کار خیرتان را ببینید. مبارزه با القاعده که امروز خون و جان و مال و ناموس ما را هدف قرار داده مطمئنا اجر بسیار بزرگی در بارگاه الهی دارد."

 

وی همچنین از دولت و ارتش آمریکا خواست، برای حمایت از مردم و طوایف ابوغریب اقدام به تاسیس پایگاه نظامی کنند.

 

سپس افراد مسلح عشایر وابسته به این گروه در مقابل رهبران مجلس اصلاح غریب در حالی که سوار خودروهای شخصی خود شده بودند و سلاح های گرم حمل می کردند به رژه پرداختند.

 

در همین حال برخی از طوایف سنی تکریت و عوجه نیز الحاق خود به کنفرانس طوایف انبار را اعلام کردند. بدین ترتیب به نظر می رسد، کار مبارزه با القاعده از سوی سنیان وارد مرحله تازه ای شده و مرگ ابوریشه بر این جدیت افزوده است.

 

واکنش القاعده به این ائتلاف

در حالی که تنها یک روز از ائتلاف های گسترده در مناطق مختلف سنی نشین عراق می گذرد، القاعده حملات خود را علیه مناطق سنی نشین آغاز کرده است. در حملات پراکنده ای که روز یک شنبه در عراق به وقوع پیوست، در مجموع نزدیک به 88 نفر کشته شدند. پلیس عراق اعلام کرد، در حمله عناصر القاعده به یک روستای سنی نشین در شهر مقدادیه در شمال بغداد، 12 خانه این روستا در آتش سوختند و 15 نفر نیز کشته شدند.

 

"ابراهیم باجلان"رئیس مجلس استان دیالی نیز در توضیح این حادثه گفت:"عده ای تروریست وابسته به القاعده صبح یک شنبه پس از اقامه نماز صبح به روستای العالی، سه کیلومتری شمال مقدادیه حمله کردند و مردم روستا را مجبور ساختند که از خانه هایشان خارج شوند. آنها سپس 15 نفر را در جا کشته، 3 نفر را زخمی و 12 خانه را به طور کامل سوزاندند."

 

وی در ادامه افزود:"تروریست ها رسما اعلام کردند، این کار را در تلافی به خیانت عشایر سنی انبار که رسما علیه القاعده اعلام جنگ کرده اند، انجام می دهند."

 

در شهر طوزخورماتو در شمال بغداد نیز انفجار یک خودروی بمب گذاری شده باعث مرگ حداقل 20 نفر از جمله دو پلیس شد. کشتارهای پراکنده دیگری نیز در مناطق مختلف عراق از جمله بغداد صورت گرفت که آن حوادث نیز حداقل 55 کشته بر جای گذاشت.

 

بدین ترتیب ظرف دو روز شهرهای سنی نشین عراق به صحنه رو در رویی طوایف سنی در مبارزه با القاعده تبدیل شدند.

القاعده به هیچ وجه گمان نمی کرد، سنیان به این سرعت کینه آنها را به دل گرفته و این گونه علنا به دشمنی و مبارزه سر سختانه با آنها برخیزند. به اعتقاد آنها سنیان مخالف حضور آمریکا در عراق هستند و از نفوذ ایران و قدرت گرفتن روز افزون شیعیان در مناطق مختلف عراق به هیچ وجه خرسند نیستند. از این رو نکات اشتراک مهمی دارند که می تواند آنها را به یکدیگر مرتبط ساخته و به مبارزه با آمریکا بپردازند.

 

بسیاری فعالیت های اخیر القاعده را نشان دادن زهر چشم به سنی ها و وادار ساختن آنها به حفظ هم پیمانیشان با القاعده تحلیل کرده اند. اما در مقابل کسانی نیز پاسخ می دهند که تجربه ثابت کرده هنگامی که سنی ها به ویژه عشایر سنی علیه کس یا گروهی کینه به دل می گیرند تا لحظه نابودی آن پای میز مصالحه نمی نشینند.

 

سنیان علیه القاعده وارد می شوند

القاعده که تا مدتی پیش تلاش می کرد، عراق را وارد یک جنگ داخلی تمام عیار کرده تا با خیال آسوده بر ویرانه های عراق غرق در جنگ، پایه های امارت اسلامی خود را پایه ریزی کند، اکنون شاهد آن است که تمام طیف های عراقی از شیعه و سنی علیه آن بسیج شده اند.

 

پس از سقوط عراق طایفه های سنی که عمدتا طرفدار رژیم بعث بوده و قدرتی طولانی در عراق اختیار کرده بودند از روی کار آمدن یک حکومت متمایل به شیعه به شدت رنجیده شده و درصدد مقابله با آن بر آمدند. کمتر از شش ماه تمام استان های سنی عراق به پایگاه القاعده تبدیل شد و محله های سنی بغداد نیز مامن مطمئن القاعده شدند. رهبران افراطی وهابیت از خارج از عراق به خانه های اعیانی سنیان فلوجه، عوجه و تکریت آمدند و تلاش کردند تا اندیشه های افراطی خود را به خورد مردم سنی آن مناطق دهند.

 

با گذشت سه سال و در حالی که القاعده تصمیم به بر پایی امارت اسلامی همانند طالبان گرفت، مخالفت طیف های مختلف سنی با القاعده آغاز شد. زمانی که زرقاوی در مناطق بعقوبه، محمودیه و مناطقی از فلوجه امارت اسلامی خود را اعلام کرد و وفادارانش به اجرای احکام طالبانی خود پرداختند، مخالفت طایفه های سنی افزایش یافت.

تا این که رهبران القاعده دستور قتل عام مخالفان خود در هر نقطه از عراق چه مناطق سنی و چه مناطق شیعی را صادر کردند. جوانان، دختران و پدران خانواده ها به طور ناگهانی ربوده می شدند و ساعاتی بعد جنازه های بی سر آنها تحویل خانواده هایشان می شد.

در حالی که به لباس هایشان نامه ای سنجاق شده بود که بر روی آن نوشته شده بود،"از شما عذرخواهی می کنیم اما این فرد شئونات اسلامی را رعایت نکرده است." جرم تمام آنها این بود که یا ریش خود را زده اند، یا مشروب خریده اند و یا این که حجاب اسلامی را رعایت نکرده اند.

 

درهمین حال هم پیمانی بعثی ها با القاعده و کمک به آنها در انجام فعالیت های نظامی و تروریستی بر میزان خشم سنیان افزود و باعث ایجاد نفرتشان در میان آنها شد. این وضعیت تا به اندازه ای وخیم شد که القاعده اقدام به ترور روحانیون سنی در مناطق مختلف سنی نشین عراق کرد و یک به یک به ترور آنها و رهبران عشایر سنی پرداخت.

 

بدین ترتیب با گذشت نزدیک به سه سال سنی ها نیز به جمع دشمنان القاعده پیوسته اند. اکنون عراقی ها دست به دست هم داده اند تا برای پاکسازی القاعده خود اقدام کنند. آنها دیگر از خشونت فزاینده و کشتار فجیع و اسفبار خانواده و بستگانشان به ستوه آمده اند.

آنها دیگر آن چنان خسته شده اند که شیخ احمد ابوریشه در روز تشیع جنازه برادرش گفت:"دیگر منتظر کسی نمی مانیم. خود شخصا انتقام شیخ عبدالستار و تک تک ملت عراق را از القاعده می گیریم."

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :