همایش ملی نفت و سیاست خارجی

۰۶ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۳:۰۸ کد : ۷۰۵۵ اقتصاد و انرژی
اهمیت پیوستگی میان دو حوزه اقتصاد و سیاست و تأثیر و تأثر متقابل آنها در روند پیشرفت واحدهای ملی مرکز تحقیقات استراتژیک را بر آن داشت تا در سال ١٣٨٦ و در گام اول، همایش ملی "سیاست خارجی توسعه‌گرا" را با هدف تاکید بر ضرورت نگرشی نو به سیاست خارجی و توجه به نقش و اهمیت سیاست خارجی در فرایند توسعه اقتصادی، برگزار نماید.
همایش ملی نفت و سیاست خارجی

١- اهمیت موضوعی

-      اهمیت پیوستگی میان دو حوزه اقتصاد و سیاست و تأثیر و تأثر متقابل آنها در روند پیشرفت واحدهای ملی مرکز تحقیقات استراتژیک را بر آن داشت تا در سال ١٣٨٦ و در گام اول، همایش ملی "سیاست خارجی توسعه‌گرا" را با هدف تاکید بر ضرورت نگرشی نو به سیاست خارجی و توجه به نقش و اهمیت سیاست خارجی در فرایند توسعه اقتصادی، برگزار نماید. اکنون،در دومین گام تصمیم بر این است که به مهمترین موضوع عینی که اقتصاد و سیاست به طور ملموس در آن به هم پیوند خورده است، یعنی موضوع "نفت و سیاست خارجی" پرداخته شود.

-      موضوع انرژی به دلیل نقش تعیین کننده‌ای که در اقتصاد جهانی معاصر دارد همواره یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه سیاست‌مداران در کشورهای مختلف بوده است. در این فرایند، به طور تاریخی کشورهای دارای منابع انرژی و کشورهای طالب منابع انرژی هر یک به گونه‌ای بخش عمده‌ای از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سیاست خارجی خود را صرف تولید، توزیع و تضمین امنیت انرژی ساخته‌اند. در کشوری مانند ایران موضوع نفت بیش از صد سال است که در دستور کار سیاست خارجی در مراتب نخست اهمیت قرار دارد.

-      علاوه بر این، در سال‌های اخیر موضوع تحریم‌های نفتی، سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه انرژی و همکاری‌های گازی ایران با کشورهای مختلف از جمله موضوعات مهمی بوده است که دو حوزه انرژی و سیاست خارجی را به یکدیگر پیوند زده است.

٢- مسائل اجرائی همایش

-      همایش ملی نفت و سیاست خارجی با حضور تعداد زیادی از اساتید دانشگاه، صاحبنظران اجرایی و نمایندگان بخش خصوصی برگزار می‌شود.

-      این همایش با همکاری مرکز مطالعات عالی بین‌المللی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران؛ پژوهشکده علوم و فن‌آوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف؛ مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی؛ و                                                                                                                                                                           مؤسسه بین‌المللی مطالعات دریای خزر  برگزار می‌شود.

-      بیش از سی مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که پس از ارزیابی‌های صورت گرفته در حدود نیمی از آنها در کنفرانس ارائه خواهند شد.

-      این همایش.

-      همایش از ساعت ٣٠/٨ صبح روز سه‌شنبه ١١ اسفند ماه با سخنرانی جناب آقای دکتر روحانی افتتاح خواهد شد و تا ساعت ١٧ بعداز ظهر ادامه پیدا می‌کند.

-      سخنرانان در همایش با ارزیابی آخرین ظرفیت‌های صنعت نفت ایران و تطابق آن با شرایط حاکم بر سیاست خارجی دیدگاه‌های کاربردی و نظری خود را حول دو محور: ١- نفت ، ایران و سیاست خارجی                                                ٢- نظام بین‌الملل و امنیت انرژی، ارائه خواهند داد.

-      برخی از موضوعاتی که در این همایش به آنها پرداخته خواهد شد عبارتند از:

1.     تحریم بین‌المللی و تأثیر آن بر صنعت نفت

2.     رقابت در حوزه گاز (ایران، قطر، روسیه)

3.     اقتصاد سیاسی دیپلماسی انرژی منافع و امنیت ایران

4.     امنیت انرژی جهانی و نقش ایران

5.     خصوصی‌سازی و صنعت نفت

6.     بخش خصوصی و سیاست‌های نفتی

7.     بررسی نظری توانمندی ایران برای مداخله در بازار جهانی نفت

8.     نظام بین‌الملل و امنیت انرژی - نفت – ژئواکونومیک و امنیت ملی ایران

9.      نقشه بالقوه ایران در تعاملات نفتی و گاز حوزه دریای خزر

10. تعامل نفت و سیاست خارجی در ایران رهیافت تنش‌زدایی

11.  ملی‌گرایی در صنعت نفت

12.دیپلماسی انرژی و لزوم استفاده از آن برای تأمین منافع ملی ایران در جهان

13.ناکارآمدی اهرم نفت در تحقق اهداف راهبردی سیاست خارجی؛ دیپلماسی انرژی ایران پس از جنگ سرد

14. ایران و فرصت‌های جهانی صنعت نفت
 


نظر شما :