چهار روزنامه‌نگار آزاد شدند

۱۰ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۴:۱۷ کد : ۷۰۷۳ سرخط اخبار
چهار روزنامه‌نگار آزاد شدند
با پذیرش وثیقه‌های تودیع شده، چهار روزنامه‌نگار و یک استاد دانشگاه آزاد شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا براساس تصمیم مقامات قضایی و پذیرش وثیقه‌های تودیع شده دقایقی پیش عبدالرضا تاجیک، ماشالله شمس‌الواعظین،محمدجواد مظفر،بهرنگ تنکابنی و محمدصادق ربانی از زندان اوین آزاد شدند.

بنابراین گزارش،محمدصادق ربانی، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، هفتم‌دی‌،عبدالرضا تاجیک و ماشالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار، هشتم‌دی‌، محمدجواد مظفر،نایب‌رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان،نهم دی و بهرنگ تنکابنی، سردبیر ماهنامه فرهنگ و آهنگ، 18 دی‌ماه سال جاری بازداشت شده بودند.


برکنارى 600 افسر عراقى بدليل انتساب به حزب بعث

 

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى فرانسه، "على اللامى " مسئول کميته مربوط به برکنارى افسران عراقى گفت که اين اقدام پس از بررسى کميته عدالت و بازخواست در وزارتخانه‌هاى معين و بنا به دستور مقامات عالى انجام شده است.
به گفته وى 150 افسر که هم اکنون در سازمان اطلاعات مشغول به کار هستند و 150 افسر وزارت دفاع نيز براى بازنشستگى معرفى شده‌اند.
وى همچنين گفت که 190 افسر وزارت کشور نيز براى بازنشستگى ارجاع داده شده‌اند و علاوه بر آن 84 نفر نيز به دليل مظنون بودن آنها به ارتباط با نيروهاى شبه‌نظامى طرفدار "صدام حسين " ديکتاتور سابق عراق، برکنار شدند.
نشست شورای حکام فردا برگزار می شود



اولين نشست شوراى حکام آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در سال 2010 فردا در وين آغاز به کار مى‌کند.

به گزارش ايسنا نشست فصلى شوراى حکام آژانس بين‌المللى انرژى اتمى فردا (10 اسفند) درحالى آغاز به کار مى‌کند که يوکيا آمانو مديرکل جديد آژانس براى اولين بار بر صندلى مديرکلى مى‌نشيند.

هم‌چنين در اين نشست گزارش‌ آمانو درباره ايران و سوريه نيز مورد بررسى قرار مى‌گيرد.

گزارش آمانو درباره ايران مورد انتقاد شديد تهران قرار گرفت. آمانو در گزارش خود درباره برنامه هسته‌يى ايران بى‌توجه به گزارش‌هاى قبلى آژانس برخورد کرده است.

على‌اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در نشست توجيهى آژانس که چهارشنبه هفته گذشته براى اعضاى شوراى حکام برگزارشد و در آن اولى هاينونن معاون مديرکل در امور پادمان‌ها و هرمن ناکارت برگزار شد، با ارايه نامه توجيهى ايران به گزارش اخير آمانو، گزارش مدير‌کل را حاوى ايرادات فنى و حقوقى دانست و گفت: «موارد مطرح شده در اين گزارش بعضا مخاطبان و ديپلمات‌ها را نسبت به وضعيت پرونده هسته‌يى ايران گمراه مى‌کند».

وى درباره اعلام سايت فردو خاطرنشان کرد:« اعلام ما درمورد سايت فردو 18 ماه زودتر از موعد مقرر کار اشتباهى بوده است و اکنون براى ديگر سايت‌ها ما صرفا از مقررات پادمان جامع پيروى خواهيم کرد. يعنى اطلاع به آژانس 180 روز قبل از تزريق مواد هسته‌يى در آن».

يکى از نکات خاص و جديد در گزارش آمانو تفاوت رويکرد در بررسى اسناد ادعايى در بحث مطالعات ادعايى است که از سوى برخى کشورها درباره فعاليت‌هاى هسته‌يى ايران است که در گزارش‌هاى البرادعى معتبر قلمداد نشده بود، اما در اين گزارش اين اسناد در چرخشى عجيب معتبر خوانده شده‌اند. با اين حال آمانو يک بار ديگر بر صلح‌آميز بودن برنامه‌ هسته‌يى ايران تاکيد کرده است.

قضات ایتالیا، شبیه طالبان اند

نخست وزير ايتاليا در پاسخ به انتقاد يک قاضى ايتاليايى از خود، جايگاه قضات در اين کشور را به طالبان تشبيه کرد.

 

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى اتريش، "سيلويو برلوسکونى " در کنفرانسى مطبوعاتى قضات کشورش را به شبه نظاميان طالبان تشبيه کرد و گفت: ما بايد در دستگاه قضايى کشور اصلاحاتى به وجود آوريم و اکنون قدرت در دست مردم نيست بلکه در دست دستگاه قضايى کشور است.
اين اظهارات در واکنش به انتقادهاى "آنتونيو دى پيترو " که پيش از اين به عنوان قاضى مبارزه با فساد در ايتاليا فعاليت مى کرد ابراز شد. وى گفته بود: برلوسکونى چه کسى را به سخره گرفته است. اگر او واقعا بى گناه است، بايد دربرابر دادگاه پاسخگو باشد نه اينکه مانند يک ديکتاتور رفتار کند.
هم اکنون اتهاماتى از فساد متوجه نخست وزير ايتاليا است، از اين رو دادگاهى روز پنجشنبه در رم روند دادرسى عليه وى را آغاز کرد.
اين در شرايطى است که ده‌ها هزار نفر از مردم ايتاليا امروز به خيابان‌هاى "رم " آمدند تا عليه برلوسکونى که وى را متهم به طفره رفتن از عدالت مى‌کنند، تظاهرات برپا کنند.
بنا بر اين گزارش، برلوسکونى قرار است به علت دو پرونده فساد در دادگاه حاضر شود اما قوانين بحث شده در پارلمان ايتاليا، عملاً از رفتن وى به دادگاه جلوگيرى مى‌کند.

زلزله شیلی باعث ایجاد سونامى در اقيانوس آرام

يکی از بزرگ‌ترين زمين لرزه‌ها در يک قرن اخير شنبه در شيلی بيش از ۳۰۰ کشته برجای گذاشته و سونامی‌ای در اقيانوس آرام پديد آورده که امواج حاصل از آن کشورهای ساحل اقيانوس آرام را مورد تهديد قرار داده است.
به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس، مقام‌هاى دولت شيلی در حالى از کشته شدن بيش از 300 تن در زمين‌لرزه 8.8 ريشتری بامداد شنبه خبر مى‌دهند که ۴۱ پس لرزه‌ به قدرت ۵ ريشتر يا بيشتر در 10 ساعت پس از زمين زلزله نيز به وقوع پيوسته است که شش پس‌لرزه آن شش ريشتر قدرت داشته‌اند که خود زلزله‌‌هايی تمام عيار محسوب می‌شوند.
گفته‌شده، مرکز زمين‌لرزه شنبه شيلی در ۳۲۵ کيلومتری شمال شرقی «سانتياگو»، پايتخت اين کشور بوده است.
«ادموندو پرز يوما»، وزیر کشور شیلی اعلام کرده که زمين‌لرزه تقريبا به يک و نيم ميليون ساختمان آسيب وارد کرده است. اين زمين‌لرزه شديد همچنين باعث تخریب تعداد زيادی از پل‌‌ها ، خيابان‌ها و راه‌های بين شهری شده است.
بنا بر اين گزارش، فرودگاه سانتياگو تعطيل شده است، اين در حالی است که بخش‌هايی از اين فرودگاه آسيب ديده و سيستم حمل نقل شهر و متروی سانتياگو نيز متوقف شده است. به‌دليل آسيب رسيدن به پل‌ها در سانتياگو و ترافيک به‌وجود آمده است و جابجايی در سطح پايتخت به سختی انجام می‌شود. همچنين زمين لرزه باعث شده که مردم ساکن بخش‌های زيادی از سانتياگو پايتخت در تاريکی به سر برند.
«ميشله باشلت»، رئيس‌جمهور شيلی «وضعيت فاجعه‌» در مرکز شيلی اعلام کرده ولی با اين حال گفته است که کشورش از جامعه بين‌المللی در خواست کمک نکرده است.
«باراک اوباما»، رئيس‌جمهوری آمريکا اعلام کرد که آمريکا برای کمک به زلزله‌زدگان شيلی آمادگى دارد، اوباما همچنين تاکيد کرده است که سونامی در اقيانوس آرام را زير نظر دارد.
رسانه‌های آمريکايی گزارش دادند که نخستين امواج سونامی به سواحل هاوايی رسيده‌اند اين در حالى است که پيش‌بينی شده امواجی به ارتفاع دو و نيم متر به سواحل هاوايی برسند.
در اين گزارش آمده است که از بيم وقوع سونامی ناشی از زمين‌لرزه شديد شيلی،، ژاپن هشدار وقوع سونامی در اين کشور اعلام کرده و پيش‌بينی شده که امواجی به ارتفاع بيش از دو متر يکشنبه ـ‌امروز‌ـ‌ به سواحل ژاپن برسند.
مرکز زمين‌شناسی آمريکا گزارش داده است که زمين‌لرزه شنبه در منطقه‌ای رخ داده که نزديک به 13 ميليون تن در آن زندگی می‌کنند.
بزرگ‌ترين زمين‌لرزه‌ای‌ که تاکنون در همين منطقه به ثبت رسيده مربوط به زمين‌لرزه 9.5 ريشتری ۲۲ ماه مى ۱۹۶۰ ميلادى است که بر اثر آن يک‌هزار و 655 تن کشته و دو ميليون تن بی‌خانمان شدند؛ سونامی حاصل از اين زمين‌لرزه در هاوايی، ژاپن و فيليپين نيز قربانی گرفت و به کناره‌های غربی ايالات متحده نيز آسيب رساند.

فیلم بی بی سی درباره کوی پیگیری می شود

به گزارش ايسنا علاءالدين بروجردى در جمع خبرنگاران پارلمانى در پاسخ به پرسشى درباره‌ى فيلم پخش شده در بى‌بى‌سى درخصوص اغتشاشات کوى دانشگاه، با تاکيد بر اين‌که اين فيلم را نديده است، گفت: راحت‌ترين کار در هنر فيلم‌سازى، مونتاژ فيلم است تا خواسته‌هاى توليدکننده‌ى فيلم را تامين کند و لذا بايد با اين فيلم با تأمل برخورد کرد. به‌خصوص اين‌که راوى آن بى‌بى‌سى است و بى‌بى‌سى نيز رسانه‌ى قابل اعتمادى نيست.

 

وى اضافه کرد: اين موضوع در کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس پیگيرى مى‌شود.

ترکیه نوروز را دربست از آن خود خواند

در پی تصویب به رسمیت شناختن عید نوروز در مجمع عمومی سازمان ملل، رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه با انتشار گزارشی در این خصوص تأکید کرد این کار با همت و تلاش ترکیه انجام شده است.

به گزارش جهان، رادیو تلویزیون دولتی ترکیه در این خصوص نوشت‌:«نوروز، عید باستانی ترک‌ها و مردم منطقه با پیشنهاد کشورهای ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران در سازمان ملل به عنوان «روز بین‌المللی نوروز» به ثبت رسید».

این رسانه ترک زبان با اشاره به حمایت آلبانی، هندوستان و مقدونیه از این طرح، تأکید کرده است که ثبت نوروز به عنوان یکی از مناسبت‌های جهانی در سازمان ملل متحد با همت ترکیه و البته تلاش برخی کشورهای منطقه صورت گرفته است. رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه در ادامه گزارش خود می‌افزاید:«نماینده دائم آذربایجان در سازمان ملل و نماینده ایران در آن سازمان به هنگام معرفی قطعنامه مربوطه به ایراد سخنرانی درباره نوروز پرداختند».

این رسانه دولتی کشور ترکیه در بخش دیگری از گزارش خود نوروز را عیدی باستانی معرفی کرده که ریشه در تاریخ دور و دراز ترک‌ها دارد و افزوده است:«روز اول بهار یا نوروز که در زبان ترکی ارگنه گون یا ارگنه کن نیز نامیده می‌شود توسط ملت ترک در سراسر جهان به عنوان یک عید باستانی که ریشه در تاریخ دور و دراز آن‌ها دارد، گرامی داشته می‌شود».

گزارش مذکور که گویا تلاش کرده کم‌ترین اشاره را به ایران و اهمیت نوروز برای ایرانیان و ایرانی بودن این عید باستانی داشته باشد، اینگونه پایان می‌یابد:«این عید علاوه بر کشورهای ترک زبان ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان و نیز برخی جمهوری‌های خودمختار و جوامع ترک، توسط سایر ملیت‌های منطقه نیز گرامی داشته می شود»!

آخرین آمار قربانیان زلزله شیلی

شمار قربانیان زمین لرزه هشت و هشت دهم ریشتری در شیلی به 300 تن رسید
واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه : اداره اورژانس ملی شیلی اعلام کرد ، براثر زمین لرزه 8.8 ریشتری روز شنبه در مرکز این کشور، تاکنون بیش از 300 نفر جان خود را از دست داده اند.
به گزارش منابع خبری ، کانون این زمین لرزه نزدیک شهر کونسپسیون درمرکز شیلی بوده و براثر آن برق و تلفن بخش هایی از سانتیاگو پایتخت این کشور قطع شده است.
رئیس جمهور منتخب شیلی درباره افزایش شمار قربانیان هشدار داد.
تاکنون ده ها پس لرزه مهیب که بزرگترین آن شش و نه دهم ریشتر قدرت داشته گزارش شده است.
همچنین درپی زمین لرزه شیلی ، سونامی نیوزیلند و جزایر مارکساس فرانسه را درنوردید.
مرکز هشدار سونامی در اقیانوس آرام نیز در جزایر هاوایی هشدار سونامی داد .
خبرگزاری شین هوا برای توضیحی بیشتر اعلام کرد ، نخستین موج سونامی ناشی از زمین لرزه هشت و هشت دهم ریشتری شیلی به جزایر چاتام نیوزیلند رسید.
وزارت دفاع شهری نیوزیلند افزود ، نخستین موج های سونامی در ساعت هفت و 35 دقیقه صبح به وقت محلی ( 18 و 35 دقیقه به وقت گرینویچ) به سواحل چاتام نیوزیلند رسید.
در این مرحله این امواج 20 سانتیمتر ارزیابی شده است.
همچنین خبرگزاری فرانسه به نقل از یک کمیسر عالی اعلام کرد ، درپی زمین لرزه شدید شیلی ، امواج بلندی به ارتفاع چهار متر منطقه " هیوا اوا " Hiva Oa در جزایر مارکساس Marquesas در پولینزی Polynesia فرانسه را در نورد.
مرکز هشدار سونامی در اقیانوس آرام هم با صدور بیانیه ای اعلام کرد ، سونامی احتمالا خساراتی در طول سواحل همه جزایر هاوایی خواهد داشت و برای محافظت از جان افراد و ساختمانها باید تدابیر فوری اتخاذ شود.
این مرکز افزود ، نخستین امواج احتمالا ساعت 21 و 19 دقیقه به وقت گرینویچ به این جزایر خواهد رسید.
همچنین دولت ژاپن روز یکشنبه برای ساکنان نوار ساحلی اقیانوس آرام در این کشور هشدار یک سونامی شدید اعلام کرد و به بیش از 10 هزار نفر از شهروندان خود دستور داد از مناطق آسیب پذیر خارج و به مناطق امن بروند.
آژانس هواشناسی ژاپن همچنین هشدار داد امواج تا ارتفاع 2 متری ممکن است در امتداد کل نوار ساحلی مجمع الجزایر ژاپن از جزیره شمالی هوکائیدو گرفته تا زنجیره جزیره اوکیناوا در جنوب امتداد یابد.
براساس این گزارش  ، پس از آنکه سونامی به نیوزیلند، استرالیا، پولینزی فرانسه و هاوایی و نیز سایر جزایر اقیانوس آرام رسید ، منابع رسمی در روسیه هم از اعلام هشدار سونامی احتمالی و تخلیه ساکنان شبه جزیره کامچاتکا و جزایر ساخالین خبر دادند.



هشدار جدى روسيه به آمريکا و ناتو

سخنگوى وزارت امور خارجه روسيه نسبت به تصويب دکترين جديد ناتو بدون در نظر گرفتن منافع مسکو و همچنين اقدامات يکجانبه آمريکا در استقرار سامانه‌هاى موشکى خود در خاک اروپا هشدار جدى داد.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد»، "آندرى نسترينکو " سخنگوى رسمى وزارت امور خارجه روسيه اعلام کرد که اگر در دکترين جديد ناتو منافع مسکو در نظر گرفته نشود، نه تنها روابط بين روسيه و ناتو بطور جدى دچار مشکل مى‌شود، بلکه امنيت اروپا نيز در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
اين مقام ديپلمات بلند پايه همچنين تاکيد کرد که روسيه سئوالات جدى در خصوص طرح استقرار سامانه هاى سيستم دفاع ضد موشکى در اروپا دارد.
نسترينکو در کنفرانس مطبوعاتى در مسکو گفت: «دکترين راهبردى ناتو که قرار است در پاييز سال جارى در نشست سران اين سازمان در ليسبون به تصويب برسد، بايد منافع روسيه را نيز مورد توجه قرار دهد
سخنگوى وزارت خارجه روسيه ناتو را «عامل اصلى» ثبات در قاره اروپا، از جمله در نزديکى مرزهاى روسيه دانست و اينکه راهکار اين سازمان در آينده چگونه بوده و منافع روسيه را نيز شامل شود، بر امنيت سراسر اروپا تاثير خواهد داشت.
به نوشته اين روزنامه، سخنگوى وزارت امور خارجه روسيه در عين حال يکبار ديگر مورد تاييد قرار داد که اين کشور مخالف «اقدامات يکجانبه و مشکوک آمريکا در زمينه دفاع ضد موشکى بوده، هست و خواهد بود و مقامات مسکو سئوالات جدى در رابطه با طرحهاى اين کشور به منظور استقرار سامانه هاى سيستم دفاع ضد موشکى در خاک اروپا دارند.
اين مقام دپيلمات روس يادآور شد که خبر مربوط به امکان استقرار سامانه هاى موشکى آمريکا در خاک رومانى، نه از طرف همتايان آمريکايى، بلکه از طريق رسانه هاى گروهى به گوش مقامات مسکو رسيده است.
به گفته وى، روسيه يکبار ديگر شاهد استقرار عجولانه سپر ضد موشکى در خاک اروپاست، در حاليکه ساختار شکننده امنيتى اروپا عملا در گرو تهديدات موشکى جهانى قرار مى گيرد.

خروج هند از خط لوله صلح

آفتاب یزد- با گذشت حدود 9 ماه از امضاى قرارداد فروش گاز به پاکستان، هنوز ‌قرارداد عملياتى بين دو کشور نهايى نشده، اين در حالى است که هند نيز بار‌‌ديگر از روند مذاکرات خط لوله ‌صلح خارج شده است. ‌

به گزارش مهر، با گذشت 20 سال از آغاز مذاکرات ايران، هند و پاکستان براى نهايى کردن ساخت ‌خط لوله 2 هزار و 700 کيلومترى صلح هنوز اجراى اين پروژه گازى با سايه و روشن‌هاى متعددى روبه‌رو ‌است.‌پس از خروج هند از مذاکرات صلح، خردادماه امسال با حضور روساى جمهور ايران و پاکستان قرارداد ‌فروش گاز طبيعى بين دو کشور در تهران امضا شد.‌

بر اين اساس مقرر شد که به فاصله 3 ماه پس از انعقاد قرارداد، مسائل فنى عملياتى صادرات گاز بين مقامات ‌ايران و پاکستان نهايى شود.‌در همين حال، غنيمى‌فرد نماينده ايران در مذاکرات صلح مرداد امسال با اشاره به آغاز مذاکرات ‌عملياتى صدور گاز به پاکستان در اسلام‌آباد، گفته بود: در اين مذاکرات تمامى موارد فنى ‌عملياتى صدور گاز ايران به پاکستان مورد ارزيابى و بررسى قرار مى‌گيرد.

به گفته وى، پس از توافق دو طرف بر روى مسائل عملياتى، امکان ساخت باقى مانده خط لوله انتقال گاز در ‌ايران، پاکستان و سپس صادرات گاز به اين همسايه شرقى فراهم مى شود.‌ اما غنيمى فرد 11 آذرماه امسال پس از انجام مذاکرات سه جانبه گازى ايران، پاکستان و گازپروم در تهران ‌با اشاره به اينکه درباره الحاقيه‌هاى قرارداد فروش گاز به پاکستان به نتايج مثبتى رسيده‌ايم، گفته بود: هم‌‌اکنون ملحقات اين قرارداد آماده امضا شده است و بايد با پشت سر گذاشتن مراحل عادى تا 15 فوريه (26 ‌بهمن 1388) سال 2010 ميلادى امضا شود.

درهمين حال معاون سرمايه‌گذارى شرکت ملى نفت هفته گذشته از تکميل قرارداد انتقال گاز به پاکستان تا ‌پايان فوريه خبر داده و اظهار کرده بود: همه موارد قرارداد بين دو طرف به اتمام رسيده ‌است و تا پايان فوريه به‌‌لحاظ زمانى تکميل مى‌شود.

اما در حالى مذاکرات عملياتى صادرات گاز به پاکستان با تاخيرهاى متعددى روبه‌رو است که اخيرا پاکستان ‌قراردادى 6 ساله با شرکت GDF سوئز فرانسه براى واردات سالانه 5/3‌‌‌ميليون تن LNG امضا کرده است.‌همچنين اين کشور به مذاکرات خود با قطر و ترکمنستان براى واردات ‌LNG و ساخت خط لوله يکهزار و ‌680‌ کيلومترى ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند موسوم به TIPI  شتاب داده است.

‌پس از تعليق دو ساله مذاکرات گازى ايران و هند، آذرماه امسال دور جديد مذاکرات شرکت ‌ملى نفت ايران و کنسرسيومى از شرکت‌هاى هندى در دهلى نو برگزار شد.‌ بر اساس اعلام مسئولان شرکت نفت، در‌‌‌اين دور از مذاکرات، هند بار ديگر آمادگى خود را براى پيوستن به ‌مذاکرات سه جانبه خط لوله صلح اعلام کرده است.

‌حجت الله غنيمى‌فرد همچنين آذرماه امسال در مورد حضور هند در مذاکرات صلح، گفته بود: با‌‌‌‌مذاکراتى که ‌اخيرا با مقامات هند در دهلى نو انجام شده است، اين کشور تا چند روز آينده نظر و تاريخ نهايى برگزارى ‌نشست مذاکرات خط لوله صلح را اعلام مى‌کند.

وى همچنين اظهار کرده بود: در صورتى که مذاکرات با طرف هندى برگزار شود و اين کشور آمادگى خود ‌را اعلام کند، نشست چهار جانبه‌اى با حضور نمايندگان ايران، هند، پاکستان و گازپروم نيمه دوم ژانويه ‌2010‌ در تهران برگزار مى‌شود.

‌اما اين مقام مسئول هفته گذشته در اظهارنظرى کاملا متفاوت در مورد حضور هند، گفته است: هند در اين ‌مقطع زمانى شايد خيلى به گاز ايران احتياج نداشته باشد و در اين مرحله زمانى، اين عمليات را نمى‌خواهد ‌اجرايى کند.
غنيمى فرد با بيان اينکه بايد به ايران حق داد که در نوع قرارداد خط لوله صلح با هند تجديدنظر کند، اظهار ‌داشته است: هرگز راه مذاکرات براى از سرگيرى مجدد بر روى هند بسته نشده است.‌

بر اساس اعلام کارشناسان، اختلاف در نقطه تحويل گاز به هند، تامين امنيت خط لوله گاز در پاکستان، وجود ‌فشار کشورهاى غربى، تامين منابع مالى براى ساخت خط لوله گاز، وقت‌کشى و ضعف اقتصاد پاکستان در ‌پرداخت ارزش گاز صادراتى ايران از مهم‌ترين چالش‌هاى پيش روى صادرات گاز ايران به شبه قاره هند ‌است. ‌اما در دو دهه اخير شرکت ملى نفت ايران با انجام مذاکرات متعدد، صادرات گاز به هند و پاکستان را در صدر ‌برنامه‌هاى اولويت دار خود قرار‌‌‌داده که هم‌اکنون برخى از قراردادهاى گازى در حوزه خليج‌فارس نيز ‌اجرايى نشده است.

 

اخبار قبلی

کاهش رابطه با دولت انگليس جدى است
مخالفان سیاسی را دسته جمعی اعدام کنید!
شایعه سکته قلبی میرحسین موسوی!
گفت‌وگوی وزراى خارجه اتحاديه اروپا درباره ايران
تمام تلاش های عربستان علیه ایران
دو شرکت بزرگ بیمه آلمانی به کار خود در ایران پایان می‌دهند
پیشنهاد جدید غرب ارزش بررسی ندارد
رایزنی نتانياهو علیه ایران در روسیه
ایران محور سفر کلینتون به قطر و عربستان
وزير خارجه ترکيه به تهران می آید
سارا پیلن : اوباما به ایران حمله نکند رای نمی آورد!
سهم آنگولا از پارس جنوبی؟!
امريکا تماس با چين عليه ايران را ادامه خواهد داد
کلینتون پیشنهاد احمدی نژاد را نپذیرفت
درگیری در مراسم دهه فجر در نوفل لوشاتو + عکس
کاهش 15 میلیارد دلاری ذخایر ایران
مهلت تمام شد،راهی جز غنی سازی نداریم
کراولی: يشنهاد مبادله اورانيوم ايران همچنان روى ميز است
شش سال حبس تعزيرى برای جهانبخش خانجانى
چين: حل مسئله هسته‌اى ايران از راه دیپلماسی
واکنش جوانفکر به اظهارات توکلی


مسئولان عراقى حدود 600 افسر ارتش و پليس عراق را به دليل انتساب به حزب منحله بعث، برکنار کردند.

نظر شما :