بريتانيا در افغانستان مى‌ماند

۱۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۶:۵۴ کد : ۷۰۹۹ آسیا و آفریقا
افغانستان همچنان دغدغه انگليسى‌ها است. پس از حملات يازدهم سپتامبر سال 2001 بود که ايالات متحده عزم خود را براى حمله به افغانستان جزم کرد و البته دست بريتانيا را نيز در اين بازى در دست گرفت. تا همين امروز سربازان انگليسى در افغانستان سلاخى شده‌اند.
بريتانيا در افغانستان مى‌ماند

دیپلماسی ایرانی: افغانستان همچنان دغدغه انگليسى‌ها است. پس از حملات يازدهم سپتامبر سال 2001 بود که ايالات متحده عزم خود را براى حمله به افغانستان جزم کرد و البته دست بريتانيا را نيز در اين بازى در دست گرفت.

تا همين امروز سربازان انگليسى در افغانستان سلاخى شده‌اند. تونى بلر نخست وزيرى وقت بريتانيا قدرت را به گوردون براوون واگذار کرد تا شايد بتواند اندکى از حجم انتقادها بکاهد. با اين وجود کابوس افغانستان دست از سر انگليسى‌ها بر نمى‌دارد. در شرايطى که باراک اوباما ضرب الاجل زمانى براى خروج از افغانستان تعيين کرده در ارتش بريتانيا از اين ژست‌ها خبرى نيست. گويا انگليسى‌ها بيش از آمريکايى‌ها به اين حقيقت واقف هستند که افغانستان، عراق نيست. نمى‌توان الگوى عراق را براى افغانستان پيچيد.

رئيس ستاد ارتش بريتانيا در نهايت آب پاکى را بر دستان افغان‌ها و البته سربازان هموطن ريخته و تاکيد کرد که سربازان انگليسى حداقل تا پنج سال آينده در افغانستان باقى خواهند ماند.

به گزارش بى‌بى سی، ژنرال سير ديويد ريچارد که در استان هلمند افغانستان سخن مى‌گفت در گفتگو با ديلى تلگراف پيش بينى کرد که ناآرامى‌هاى نظامى در سال 2011 پايان يابد. اين مقام ارشد نظامى انگليسى اذعان داشت که سربازان امريکايى به آموزش سربازان افغان و حمايت از آنها ادامه خواهند داد. ژنرال ريچارد تاکيد کرد که نيروهاى ائتلافى فرصتى براى باخت ندارند و سربازان انگليسى هم براى نخستين بار منابعى را که به دنبال آن بودند در اختيار دارند.

اين ژنرال انگليسى پيش از اين در ماه اگوست پيش بينى کرده بود که بريتانيا در بازده زمانى 30 تا 40 ساله خود را به انگلستان متعهد مى‌داند. وى در هلمند در اين باره گفت: نقش نظامى ما در نبردهاى خيابانى تا سال 2011 به اتمام خواهد رسيد اما همچنان به حمايت هاى خود از ارتش افغانستان و کمک کردن به نيروهاى افغان ادامه مى‌دهد. تا پنج سال آينده ما به حمايت نظامى از افغان‌ها ادامه مى‌دهيم اما تعهد ما به بازسازى سياسى و اجتماعى اين کشور تا چند دهه ديگر هم ادامه خواهد داشت.

رئيس ارتش انگلستان در حالى به هلمند سفر کرده است که عمليات مشترک ناتو با همراهى نيروهاى امريکايى و افغان در اين استان براى پاکسازى منطقه از طالبان ادامه دارد. ژنرال سير ديويد در اين خصوص مى‌گويد: يک سال پيش طالبان گمان مى‌کردند که از ما پيشى گرفته‌اند. اکنون اما ورق برگشته است. انها تحت فشار مضاعفى قرار گرفته اند و در خصو ص ادامه اين نبرد بسيار مردد هستند. طالبان اندک اندک به اين باور رسيده‌اند که ممکن است در اين نبرد نتيجه را واگذار کنند.

اظهارات اين ژنرال بريتانيايى در حالى مطرح شد که در سه روز گذشته حداقل سه سرباز انگليسى در افغانستان جان خود را از دست دادند. از زمان جنگ افغانستان تا‌کنون 266 سرباز انگليسى در اين کشور کشته شده‌اند.


نظر شما :