چين جانب ايران را ترک نمى‌کند

۱۴ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۵:۳۱ کد : ۷۱۰۷ آسیا و آفریقا
چين همچنان موضع خود در قبال پرونده هسته‌اى ايران را حفظ کرده‌است. درست در روزهايى که آلمان، فرانسه و ايالات متحده عزم خود را براى پايان دادن به برنامه هسته‌اى ‌ايران آن هم به واسطه تشديد تحريم‌ها جزم کرده اند، چين و روسيه همچنان بر موضع تعامل به جاى تقابل تاکيد دارند.
چين جانب ايران را ترک نمى‌کند
ديپلماسى ايرانى: چين همچنان موضع خود در قبال پرونده هسته‌اى ايران را حفظ کرده‌است. درست در روزهايى که آلمان، فرانسه و ايالات متحده عزم خود را براى پايان دادن به برنامه هسته‌اى ‌ايران آن هم به واسطه تشديد تحريم‌ها جزم کرده اند، چين و روسيه همچنان بر موضع تعامل به جاى تقابل تاکيد دارند.
 
چين البته بسيار پر‌رنگ‌تر و شفاف‌تر از برنامه هسته‌اى ايران حمايت مى‌کند. چين در زمره کشورهايى ‌ست که برنامه صلح‌آميز هسته‌اى را حق تمامى کشورها مى‌داند و از زمان آغاز بحث در خصوص نحوه برخورد با ايران از ابتداى سال جارى تا‌کنون بارها اعلام کرده است که هرگز در مقام تشديد تحريم‌هاى ايران نخواهد بود.

ديپلمات‌هاى امريکايى مسير پکن را پيش گرفته و امروز وارد اين کشور شدند. همزمان با اين ورود چينى‌ها تاکيد کردند که قرار نيست در موضع مقابل ايران بايستند و همچنان هم اصرار دارند که ديپلماسى تنها راه براى پايان دادن به برنامه هسته‌اى اين کشور است. معاون وزير امور خارجه ايالات متحده عالى‌رتبه‌ترين مقامى‌ست که در جريان اين سفر با سياستمداران چينى ديدار و گفتگو مى‌کند. ناگفته پيداست که اين هيات آمريکايى تنها و تنها براى بحث در خصوص پرونده هسته‌اى ايران و نرم‌تر کردن چين براى همراهى با خود به پکن سفر کرده‌اند.
 
البته روزنامه‌هاى امريکايى نوشتند که بحث در خصوص سانسور اينترنتى، تجارت دو جانبه، فروش تسليحات امريکايى به تايوان و ديدار رهبر در تبعيد تبت با باراک اوباما نيز از جمله محورهاى مطرح هستند. ايران نه تنها در يک سال اخير که همواره مراتب انتقاد واشنگتن از پکن و برعکس را موجب شده است. چين درست در روزهايى پاى خود را از همراهى با غرب در پرونده هسته‌اى ايران بيرون کشيده است که واشنگتن و متحدان اروپايى‌اش از بيم وتو طرح تحريم ايران در شوراى امنيت توسط چين، دست نگاه داشته و از سر ناچارى صبورى مى‌کنند.

امريکايى‌ها با استناد به ضرب‌الاجل يک ساله‌اى که به دولت محمود احمدى‌نژاد داده بودند ادعا مى‌کنند که اکنون وقت اعمال تحريم‌ها رسيده است. اين در حالى‌ست که تهران تا‌کنون چندين مورد را براى مذاکره و رايزنى پيشنهاد داده اما غرب هر کدام را به بهانه‌‌اى رد کرده است.

چينى‌ها در ميانه دغدغه‌هاى غرب و البته فشارهاى اسرائيل و فرافکنى اين رژيم با ارامش به کار خود ادامه مى‌دهند و همچنان تاکيد دارند که پرونده هسته‌اى ايران هيچ‌گونه خطرى براى امنيت بين‌المللى نيست و گرهى را که مى‌توان با دست باز کرد نبايد به دندان سپرد. سخنگو وزارت امور خارجه چين همزمان با سفر هيات چينى به اين کشور اعلام کرد که دولتش همچنان به برنامه خود براى رايزينى و گفتگو با ايران ادامه مى‌دهد: ما اصرار داريم که هنوز راه براى کارآمدى دموکراسى هموار است.

تحليل‌گران مسائل منطقه با توجه به عملکردهاى چين در چند ماه گذشته ادعا مى‌کنند که چين هرگز با تحريم جدى ايران همراه نخواهد شد. بحث در خصوص پرونده ‌هسته اى کره‌شمالى نيز از ديگر محورهاى گفتگو ميان طرفين خواهد بود. کره‌شمالى با چين رابطه حسنه مناسبى دارد و در اين سال ها واشنگتن همواره از پکن براى تلطيف فضاى حاکم بر مذاکرات شش جانبه کمک گرفته است. کره‌شمالى آمريکا را به تهديد خود متهم مى‌کند و واشنگتن نيز مصرانه اعتقاد دارد که برنامه هسته‌اى کره‌شمالى امنيت منطقه را مختل کرده است. کره‌شمالى مذاکرات شش جانبه را از يک سال پيش تا‌کنون ترک کرده و تاکيد دارد که تنها زمانى به پاى ميز مذاکره بازمى‌گردد که تمامى تحريم‌ها عليه اين کشور پايان يابد.

از ابتداى سال جارى تا‌کنون رابطه ميان ايالات متحده و چين به شدت متشنج شده است. مخالفت چين با تشديد تحريم‌هاى ايران واکنش واشنگتن در فروش تسليحات به تايوان را به دنبال داشت. ديدار باراک اوباما با دالايى لاما رهبر در تبعيد تبتى‌ها نيز خشم چينى ها را بشى از پيش برانيگيخته است. البته چين از همان ابتداى آغاز فروش تسليحات امريکايى به تايوان اعلام کرد که شرکت هاى دخيل در اين معامله را تحريم خواهد کرد اما هنوز از عملى شدن اين تهديدها خبرى نيست.


نظر شما :