استفاده ابزاری از عدالت به نام عدالت

۲۱ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۴:۲۷ کد : ۷۱۱۲ گفتگو
یاداشتی از محمد ابراهیم طاهریان، سفیر سابق ایران در پاکستان و شهروند افتخاری سارایوو برای دیپلماسی ایرانی
استفاده ابزاری از عدالت به نام عدالت

یاداشتی از محمد ابراهیم طاهریان، سفیر سابق ایران در پاکستان و شهروند افتخاری سارایوو برای دیپلماسی ایرانی:

در حالی که دادگاه بین المللی لاهه در حال بررسی پرونده اتهامات تابلودارترین جنایتکار بوسنی و هرزه گوین است، معاون اسبق مرحوم علی غزت بگویچ که از آکادمی سین های بوسنی و هرزه گوین بود در فوردگاه لندن به دلایل واهی و غیر حقوقی دستگیر شد.

لندن که در دهه نود به طرفدارانی از بخشی از شورشیان بوسنی مظنون بود به نام عدالت و به استناد قراردادی که ظاهرا مربوط به یک قرن گذشته و امضا شده میان دولت صربی و مقامات وقت انگلیس بوده، اقدام به بازداشت دکتر ایوب گانیچ معاون ریاست جمهوری بوسنی و هرزه گوین در دوران مرحوم علی عزت بگویچ نمود.

در دهه 1990 میلادی در حادثه‌ای که منجر به گروگان‌گیری ریاست دولت وقت شد و در جلوی پیش چشم نیروهای بین المللی اتفاق افتاد، دکتر ایوب گانیچ مسئول وقت در دولت سارایوو با مقاومت نسبت به رهایی رئیس قانونی دولت وقت اقدام کرد.

اکنون در شرایط فعلی که معروف‌ترین و بالاترین مسئول جنایات هولناک بشریت در قبل اروپا و در منطقه بالکان و بوسنی و هرزه گوین در قرن بیستم پس از یک دهه مخفی شدن و فراری بودن دستگیر و در دادگاه بین المللی لاهه در در حال محاکمه است، دسیسه بازداشت استاد فعلی دانشگاه و معاون سابق دولت بوسنی و هرزه گوین در فرودگاه لندن چه معنایی دارد؟

تکرار بی عدالتی و یادآوری نقش مخرب بخشی از دولت‌های اروپایی در جنگ دهه نود و اعلام حمایت از جنایتکاران تابلودار یا استفاده ابزاری از نام عدالت در جهت اهداف نژادپرستانه و تعصبات دینی یا همه این موارد.

مردم آزادیخواه و عدالت طلب و مسلمان جهان کارنامه دولت‌های مسئول در جنگ بالکان در دهه نود را فراموش نخواهند کرد دو امیدوارند دولت های اروپایی به خصوص مجامع بین المللی به طور قطع به وظایف خود در حمایت از مظلومان عمل نمایند.


( ۲ )

نظر شما :