شرکت‌هاى آلمانى تحريم ايران را دور مى‌زنند

۲۲ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۹:۰۳ کد : ۷۱۴۰ اخبار اصلی
علی‌رغم مخالفت دولت و صدر اعظم آلمان با صدور کالاهای غیرمجاز به ایران، روزنامه‌ ...
شرکت‌هاى آلمانى تحريم ايران را دور مى‌زنند

دیپلماسی ایرانی: علی‌رغم مخالفت دولت و صدر اعظم آلمان با صدور کالاهای غیرمجاز به ایران، روزنامه‌ دی ولت مدعی است که اتاق بازرگانی آلمان و امارات در صدد بوده‌اند که واسطه‌ تجارت میان شرکت‌های آلمانی و ایرانی شوند.

روزنامه آلمانی دی ولت روز شنبه ۶ مارس در گزارشی نوشته است، هر چه تحریم‌ها علیه ایران فزونی می‌یابد، راه‌های غیرمستقیم تجارت با کشور جذابیت بیشتری پیدا می‌کند.

در هتل‌های دوبی اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتد؛ مثلا در هتل پنج ستاره‌ سلطان تصاویری که توسط دوربین‌های کنترل هتل سلطان دوبی گفته شده باشد، وجود ندارد. اما اسناد نشان دهد که ۱۵ نفر روز ۱۷ نوامبر ۲۰۰۹ در این هتل دیدار و گفت‌وگو کردند. هدف پروتکل این جلسه یافتن راه‌های ورود تولیدات صنعتی برخی از شرکت‌های آلمانی به ایران بوده است.

اتاق بازرگانی و صنعت آلمان و امارات در دوبی، نشستی در هتل سلطان در دوبی تشکیل داده بود تا یک گروه کاری در رابطه با ایران تعیین کند. اتاق بازرگانی و صنعت آلمان و امارات نهادی نیمه دولتی است که از طرف وزارت اقتصاد آلمان حمایت می‌شود. پس از آن که پروتکل جلسه اتاق بازرگانی به بیرون درز کرد، پیتر گوپفریش، مدیر این اتاق در پاسخی به پرسش خبرنگار دی ولت این اقدام را بسیار ناراحت کننده و خجالت‌آور خواند.

پروتکل جلسه هتل سلطان در روزنامه‌‌های اورشلیم پست و وال‌استریت ژورنال منتشر شد. به محض افشای این پروتکل، رئیس اتاق بازرگانی آلمان و امارات پروژه‌ ایجاد گروه کاری مربوط به ایران را متوقف کرد. از روز دوم مارس ۲۰۱۰ روی صفحه اینترنتی اتاق بازرگانی خارجی آلمان آمده است: «گروه کاری مربوط به ایران کار خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است».

روزنامه‌ی آلمانی دی ولت می‌نویسد، در حالی که شرکت‌های بزرگی مثل زیمنس یا شرکت مونیخی روک از تجارت با ایران صرف نظر کرده‌اند، برخی شرکت‌های صنعتی آلمان کاملا بی سر و صدا معاملات خود را با ایران ادامه می‌دهند.

سال‌هاست که شهر میلیونی دوبی به عنوان مسیری مخفی برای ورود کالا به ایران عمل می‌کند. ایران کالاهایی را که به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند به‌طور قانونی خریداری کند، از طریق بندر دوبی وارد می‌کند. مساحت امارات متحده عربی ۴۲۰ بار کوچکتر از ایران است. در این کشور تقریبا چیزی تولید نمی‌شود. اما در سال ۲۰۰۹ شهر دوبی در امارات به مهمترین کشور صادرکننده کالا به ایران پس از آلمان و چین تبدیل شد. ۸۰ درصد کالاهایی که به امارات متحده عربی وارد می‌شوند دوباره از این کشور به کشورهای دیگر منطقه مثل ایران، افغانستان و عراق صادر می‌شوند. سهم ایران از این صادرات مجدد یک چهارم است.


نظر شما :