افزایش شمار شرکت‌های آلمانی تحریم‌کننده ایران

۲۴ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۴:۱۴ کد : ۷۱۹۱ اروپا
در پی تشدید مناقشه اتمی با جمهوری اسلامی، آنتون بورنر، رئیس اتحادیه صادرکنندگان آلمان (BGA)، مجددا از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران پشتیبانی کرد.
افزایش شمار شرکت‌های آلمانی تحریم‌کننده ایران
 دیپلماسی ایرانی: در پی تشدید مناقشه اتمی با جمهوری اسلامی، آنتون بورنر، رئیس اتحادیه صادرکنندگان آلمان (BGA)، مجددا از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران پشتیبانی کرد. به گفته بورنر، رهبران سیاسی جمهوری اسلامی باید دریابند، که «ارزش‌های غربی برای ‌ما مهم هستند و ما آماده‌ایم به خاطر آنها از معامله با ایران چشم‌پوشی کنیم.»  بورنر که مسئولیت اتحادیه عمده فروشان آلمان را نیز برعهده دارد، مدعی شد که ادامه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران پیامدهای تنبیهی بدنبال خواهد داشت.

بورنر همچنین از تحریم کشورهای غربی بدون مشارکت چین و روسیه علیه جمهوری اسلامی نیز حمایت کرد. وی افزود:«توافق همگانی در سازمان ملل متحد بر سر تحریم‌ها علیه ایران بهترین راه حل است. از این طریق رژیم ایران باید به انزوای کامل کشیده شود.» حجم کلی صادرات آلمان در سال ۲۰۰۹ میلادی به ایران بالغ ۳/۳ میلیارد یورو بوده است. این صادرات بطور عمده شامل ماشین‌آلات، انواع خودروها و فرآورده‌های شیمیایی بوده است. آلمان کماکان مهمترین شریک ایران در اروپا به شمار می‌رود. آنتون بورنر، که پیش از این سیاستی انتقادی نسبت به دولت آلمان داشته و مخالف اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بود با تغییر مواضع خود گفت: «ما نیازمند تحریم‌های شدید علیه ایران هستیم.

 با توجه به حجم محدود معاملات با ایران، اقتصاد آلمان می‌تواند از بازار ایران چشم‌پوشی کند.» رئیس اتحادیه فدرال صادرکنندگان آلمان چندی پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه فاینانشال تایمز دویچلند نیز گفته بود: «دولت آلمان می‌تواند در رابطه با ایران روی ما به عنوان یک ابزار فشار سیاسی حساب کند.» بورنر در این مصاحبه به تندی در باره جمهوری اسلامی سخن گفت و مدعی شد: «وقتی که یک دولت دائماَ آشکارا دروغ می‌گوید، مرحله‌ای پیش می‌آید که دیگر ادامه عادی کار و مناسبات با چنین کشوری غیرممکن می‌شود.» شرکت آلمانی رن‌گاز نیز از قصد خود برای ساخت یک صد ایستگاه سوخت‌رسانی گاز و بنزین برای ایران منصرف شده است. بنا به برآوردهای موجود، این یک صد ایستگاه می‌توانستند سوخت مورد نیاز دست‌کم یک صد هزار خودرو را در ایران تامین کنند.

به گفته کارشناسان اقتصادی همکاری‌شرکت‌های بیمه آلمان نظیر آلیانس و مونشنر روک نیز متوقف شده است. به گفته یکی از مسئولان بیمه مونشنر روک، درآمد سالانه این شرکت حدود ۴/۴۱ میلیارد یورو است که سهم همکاری با ایران تنها شامل ۱۰ میلیون یورو بوده است. شرکت تیسن کروپ نیز اعلام کرد، با توجه به توصیه‌های سیاستمداران آلمان به جز ارسال قطعات یدکی و ارائه خدمات تمامی معاملات با ایران متوقف شده است. در صورت برقراری دوباره معاملات با ایران این شرکت خود را موظف به رعایت تحریم‌ها و عدم ارسال کالاهای ممنوعه می‌داند.

یک انجمن غیردولتی با شعار "ساخت بمب اتمی را متوقف کنید" با خرید سهام‌هایی از شرکت تیس‌کروپ تلاش کرد، که در ماه ژانویه ۲۰۱۰ همکاری این شرکت با ایران را به طور کلی متوقف کند، اما در نشست عمومی سهامداران این اقدام مورد نکوهش قرار گرفت. حجم مبادلات این شرکت با ایران در دو سال گذشته ۱۸۵ میلیون یورو تخمین زده می‌شود. شرکت دایملر-بنز و بسف هنوز تصمیم روشنی درباره توقف معاملات خود با ایران نگرفته‌اند. شرکت بنز از ۶۰ سال پیش تاکنون با ایران در صنایع خودروسازی همکاری داشته، اما در حال حاضر معاملات با ایران تنها یک‌دهم درصد از کل درآمدهای این شرکت را تشکیل می‌دهد. شرکت بسف به تازگی اعلام کرد که معاملات دیرینه این شرکت با ایران همچنان ادامه دارد. به گفته آگاهان اقتصادی حجم معاملات این شرکت با ایران حدود ده‌ها میلیون یورو برآورد می‌شود.

نظر شما :