ورود القاعده به منطقه سبز بغداد

۲۶ فروردین ۱۳۸۶ | ۱۶:۴۶ کد : ۷۲ اخبار اصلی
پس از انفجارهاى الجزاير، مراکش و موريتانى که در همه آنها ردپاى القاعده پيدا بود اينک ورود القاعده به درون منطقه سبز و ساختمان مجلس عراق را بايد تهديدى جدى و نشانى از قدرت يابى اين شبکه تروريستى از خاورميانه تا شمال آفريقا تلقى کرد.
ورود القاعده به منطقه سبز بغداد

پس از انفجارهاى الجزاير، مراکش و موريتانى که در همه آنها ردپاى القاعده پيدا بود اينک ورود القاعده به درون منطقه سبز و ساختمان مجلس عراق را بايد تهديدى جدى و نشانى از قدرت يابى اين شبکه تروريستى از خاورميانه تا شمال آفريقا تلقى کرد. در عین حال طرح امنیتی بغداد که چند ماهی است از سوی دولت نوری المالکی نخست وزیر عراق آغاز شده است ناکارآمدی های چشمگیری از خود نشان داده است.

 

در تازه ترین اقدام تروریستی یک خودروی بمب گذاری شده هم در کنار یک ایستگاه اتوبوس و در نزدیکی محل عبادت شیعیان منفجر شده و تلفاتی به بار آورده است. گزارش ها حاکی از آن است که این انفجار باعث کشته شدن حداقل ۴۰ نفر و زخمی شدن ۶۰ نفر دیگر شده است. انفجار این خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی مرقد امام حسین، امام سوم شیعیان رخ داده است. کربلا در ۸۰ کیلومتری جنوب بغداد قرار دارد و برای شیعیان، شهر مقدسی به شمار می رود.

هنوز از میزان دقیق تلفات خبری در دست نیست اما گفته شده که گروه های امدادرسان با حضور در محل، در حال مداوای زخمی شدگان هستند. در بغداد نیز بر اثر انفجار یک خودروی بمب گذاری شده، ۸ نفر کشته شده اند. این انفجار بر روی پلی در جنوب بغداد رخ داد.

 

این انفجار در حالی رخ می دهد که روز پنجشنبه نیز انفجاری در پارلمان عراق که در منطقه ای امنیتی قرار دارد تلفاتی به بار آورده بود. نیمروز پنجشنبه به فاصله کمتر از يک روز از انتشار گزارش صليب سرخ که زندگى مردم عراق را در بن بست اعلام کرده بود يک بمب گذار انتحارى در کافه ترياى مجلس عراق خود را منفجر کرد. ارتش امريکا پس از انفجار اعلام کرد که اين حادثه دست کم 8 نفر کشته و 23 نفر زخمى برجا گذاشته است. دو تن از کشتگان از نمايندگان مجلس عراق هستند.

ساعاتى پس از انفجار انتحارى روز پنجشنبه در مجلس عراق يکى از شاخه هاى القاعده مسووليت انفجار را بر عهده گرفت. گروهى که خود را «گروه دولت اسلامى عراق» مى خواند با انتشار پيامى در پايگاه اينترنتى خود مسووليت اين انفجار را به عهده گرفت. اين گروه خطاب به همدستان امريکا مى گويد؛ اين انفجار پيامى است آشکار به همه آنان که به اشغالگران و مزدوران آنان کمک مى کنند. اين پيام مى گوید که القاعده خود را به شما در هر کجا که باشيد خواهد رساند. بعضى از مسوولان عراقى مى گويند؛ عامل انتحارى که کمربند انفجارى داشت محافظ شخصى يکى از نمايندگان مجلس عراق بوده و از طريق همراهى با او توانسته است خود را به داخل مجلس برساند.

 

يکى از نمايندگان مجلس به خبرنگاران گفت؛ پس از انفجار در ساختمان مجلس ديگر ترديدى نيست که طرح امنيتى بغداد مرده است. ديگر جايى در عراق نمانده که امن باشد. مجلس عراق در منطقه سبز قرار دارد که منطقه يى به وسعت حدوداً چهار کيلومتر مربع است. بسيارى از بناها و تاسيسات دولت عراق و نيز سفارت امريکا در اين منطقه قرار دارد. بناى سفارت امريکا از بتون مسلح يکپارچه ساخته شده و داراى استحکامى است که گلوله هاى خمپاره و راکت هايى که به سوى آن شليک مى شود بر روى بام و يا بر روى ديوارهاى آن مى لغزد. در آبان ماه سال 1385 هم بمبى در داخل منطقه سبز منفجر شد. بمب در داخل خودروى زرهى متعلق به رئيس مجلس کار گذاشته شده بود. در آن حادثه هيچ کس آسيبى نديد. دو هفته پيش نيز دو جليقه انتحارى منفجر نشده در منطقه سبز کشف شد اما تا پيش از اين، بزرگترين حادثه در منطقه سبز انفجار دو بمب در مهرماه سه سال پيش بود که جان شش تن را گرفت.

 

همه روزه هزاران نفر اعم از سياستمداران، کارکنان نظامى و غيرنظامى ارتش و دولت امريکا، ارباب رجوع عراقى و افراد مليت هاى ديگر به منطقه سبز رفت و آمد دارند. تعدادى از اين افراد کارت هاى ويژه تردد به منطقه سبز را دارند که آنان را از بازرسى بدنى و بازرسى اشياى همراهشان معاف مى کند.

دولت امريکا پس از انفجار در منطقه سبز بغداد بر عزم خود براى ادامه برنامه هايش در عراق تاکيد کرد. بوش رئيس جمهورى امريکا در پيامى به مردم عراق گفت؛ امريکا در کنار شماست. بوش افزود؛ مجلس عراق جايگاه اجتماع نمايندگان ملت عراق است و انفجار در مجلس اهانت به همه شماست. انفجار روز پنجشنبه در حالى اتفاق افتاد که دولت نورى مالکى نخست وزير عراق همزمان با اجراى طرح امنيتى بغداد سخت در پى برقرارى آشتى ملى در کشور است.

روز جمعه نمايندگان مجلس عراق نشست ويژه خود پس از وقوع انفجار انتحارى را برگزار کرده و طى آن از اين حادثه ابراز انزجار کردند. عادل عبدالمهدى معاون نخست وزير در اين نشست گفت؛ هر چقدر که تروريست ها از اين اقدامات انجام دهند ما منسجم تر مى شويم. ما آماده ايم که شهيدان بيشترى بدهيم. برهم صالح ديگر معاون نخست وزير عراق نيز در اين نشست گفت؛ ما نشانه هايى از احتمال حمله به مجلس ديده بوديم و محافظان اين مجموعه سگ هاى آموزش ديده را براى تقويت کنترل ورود افراد به ساختمان مجلس به کار گرفتند. اما حادثه اتفاق افتاد. شبکه هاى تلويزيونى عراق گزارش هاى ويژه از اين انفجار غيرمترقبه پخش کردند. ارتش امريکا نيز اعلام کرد که 14 مظنون را در نخستين ساعات روز جمعه دستگير کرده است. تحقيقات درباره اين حادثه ادامه دارد و در اين حال ژنرال ويليام کالدول گفت؛ اين حادثه نام و نشان القاعده را بر خود داشت.


نظر شما :