چين در محاصره عربستان سعودى و آمريکا

۲۵ اسفند ۱۳۸۸ | ۱۵:۳۴ کد : ۷۲۰۴ آسیا و آفریقا
چين دست از تلاش‌هاى ديپلماتيک براى حل پرونده هسته‌اى ايران برنخواهد داشت. اين جمله‌اى‌ست که وزير امور خارجه چين درست در روزهايى بر زبان مى‌اورد که همتاى انگليسى‌اش اين‌همه راه را رفته تا شايد بتواند حمايت پکن در پرونده هسته‌اى ايران را جلب کند
چين در محاصره عربستان سعودى و آمريکا

دیپلماسی ایرانی: چين دست از تلاش‌هاى ديپلماتيک براى حل پرونده هسته‌اى ايران برنخواهد داشت. اين جمله‌اى‌ست که وزير امور خارجه چين درست در روزهايى بر زبان مى‌اورد که همتاى انگليسى‌اش اين‌همه راه را رفته تا شايد بتواند حمايت پکن در پرونده هسته‌اى ايران را جلب کند. چين آز آغاز سال نو ميلادى موضع ديپلماسى به جاى تحريم عليه ايران را همچنان حفظ کرده اما همزمان هر از چندگاهى قدمى براى دلجوئى از غرب هم برداشته است.
 
وزير امور خارجه اين کشور در تازه‌ترين اظهار نظر خود تصريح کرد که دولتش نسبت به شرايطى که پرونده هسته‌اى ايران در آن قرار دارد، بسيار نگران است. يانگ جى‌اچى در اين خصوص مى‌گويد: بايد همين‌جا متذکر شوم که بحث پرونده هسته‌اى ايران در حال حاضر توجه بين‌المللى را به خود جلب کرده‌است. چين بسيار نگران اوضاع بوجود آمده است. البته بايد تاکيد کنم که دولتم هنوز به دنبال راهکارى ديپلماتيک براى پايان دادن به بحران است.

تلاش غرب براى تشديد تحريم‌هاى به قول امريکايى‌ها هدفمند عليه ايران شدت گرفته و غربى‌ها در اين ميان به همراهى چين به عنوان يک ابر قدرت دل بسته‌اند. قريب به سه ماه است که غرب و ايالات متحده به دنبال توافق بر سر پيش‌نويسى براى تحريم ايران هستند. آنگلا مرکل صدراعظم آلمان همزمان با سفر ديويد ميليبند به چين اعلام کرد که زمان براى اعمال تحريم‌هاى جديد از راه رسيده است.

وزير امور خارجه عربستان سعودى که در يک ماه گذشته کشورش چندين بار ميزبان مقام‌هاى آمريکايى براى همراهى بر سر پرونده هسته‌اى ايران بوده است نيز در اين خصوص مى‌گويد: چين به خوبى مى‌داند که در قبال پرونده هسته‌اى ايران به عنوان ابرقدرتى اقتصادى و سياسى چه بايد بکند؟

سعود الفيصل در گفتگو با روزنامه رياض در اين خصوص مى‌گويد: چين بر مسئوليت‌ها و تعهدهاى خود در جامعه جهانى آگاهى دارد. دولت اين کشور مى‌داند که به عنوان عضوى اصلى از شوراى امنيت با چه بايدها و نبايدهايى روبه رو است.

سعود الفيصل که کشورش تا‌کنون بارها از ايالات متحده خواسته است براى حل بحران پرونده هسته‌اى ايران دست به راهکارى سريع‌السير بزند و نه تحريم‌هاى طولانى مدت و بى‌فايده در گفتگو با اين روزنامه داخلى ابراز اميدوارى کرد که ايران بتواند بر ميزان همکارى‌هاى خود با جامعه جهانى بيفزايد: اميدورام ايران در مسيرى گام بردارد که منطقه خاورميانه هر چه سريع‌تر روزهاى عارى از تسليحات هسته‌اى را تجربه کند.

پس از ديدار هفته گذشته وزير دفاع ايالات متحده از عربستان سعودى، رابرت گيتس در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که در ديدار با مقام‌هاى عربستان سعودى در خصوص چگونگى همراه کردن چين با جامعه جهانى در مسير تحريم‌هاى ايران گفتگو کرده است. سعود الفيصل اما در تازه‌ترين گفتگوى مطبوعاتى خود اين ادعا را تکذيب کرد. چين براى تامين سوخت مورد نياز خود به ايران و عربستان سعودى وابسته است. امريکايى‌ها اعتقاد دارند که افزايش صادرات سوخت عربستان سعودى به چين مى‌تواند جايگزينى براى همکارى ايران با اين کشور باشد. واشنگتن به کمک‌هاى عربستان سعودى به غرب براى اقناع چين بسيار اميدوار است. منابع نزديک به کاخ سفيد ادعا مى‌کنند که سعود الفيصل در اوايل ماه مارس در سفرى کوتاه و بى‌سرو و صدا به چين، در خصوص پرونده هسته‌اى ايران با مقام‌هاى کشور ميزبان گفتگو کرده است.


نظر شما :