اختلاف نظر آلمان و برزيل بر سر برنامه هسته اى ايران

۲۶ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۰:۵۳ کد : ۷۲۱۹ اروپا
وستروله و سلسو آموریم، همای برزیلی‌اش در این مورد هم‌رای بودند که جمهوری اسلامی نباید به قدرتی اتمی بدل شود، آنان اما در مورد تشدید تحریم‌ها علیه ایران موضع و نظرات متفاوتی ابراز داشتند.
اختلاف نظر آلمان و برزيل بر سر برنامه هسته اى ايران

دیپلماسی ایرانی: آلمان و برزیل همچنان دیدگاه‌های متفاوتی در قبال برنامه‌ی اتمی ایران دارند. گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، که در حال حاضر مشغول انجام سفرهای رسمی خود در آمریکایی جنوبی است، در دیدار و گفت‌وگو با مقامات برزیلی در تلاش بود که پشتیبانی آنان را برای تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی جلب کند.

وستروله و سلسو آموریم، همای برزیلی‌اش در این مورد هم‌رای بودند که جمهوری اسلامی نباید به قدرتی اتمی بدل شود، آنان اما در مورد تشدید تحریم‌ها علیه ایران موضع و نظرات متفاوتی ابراز داشتند.

آموریم تصریح کرد که باید به جمهوری اسلامی فرصت‌های تازه‌ای داده شود تا آمادگی خود را برای همکاری با جامعه ‌بین‌الملل نشان دهد. در مقابل، وزیر امور خارجه آلمان از لزوم تحریم‌های جدید در صورت عدم همکاری تهران سخن گفت.

وزیر امور خارجه برزیل در دیدار خود با وستروله گفت: «ما خواستار آن هستیم که برنامه اتمی ایران برای جامعه‌ی بین‌الملل از روشنی و شفافیت برخوردار باشد. برزیل خواهان حل مسالمت‌آمیز مناقشه است، بدون آن که لطمه‌ای به ملت ایران وارد آید.»

به عقیده وزیر امور خارجه آلمان، اختلاف نظر میان دو کشور در مورد برنامه اتمی ایران از فاصله جغرافیایی متفاوت آلمان و برزیل از ایران سرچشمه می‌گیرد.

وستروله در این باره گفت: «ما در دو قاره مختلف زندگی می‌کنیم و طبیعتا، مسئله فاصله‌ جغرافیایی با ایران را به گونه‌ای دیگر ارزیابی می‌کنیم. به گفته‌ وی، این امر روشن می‌کند که چرا اروپا با نگرانی تحولات در برنامه‌ اتمی ایران را دنبال می‌کند.»

وستروله در عین حال تاکید کرد، ما آمادگی خود را برای انجام گفت‌وگو حفظ می‌کنیم، اما در طی دو سال گذشته این حس تقویت شده است که دستی که ما به سوی ایران دراز کرده‌ایم، بی‌پاسخ مانده است. اگر جمهوری اسلامی تغییری در این روند ندهد، باید به انجام اقدام‌های تازه‌ای اندیشید.

موضوع اصلی دیدار و گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه آلمان در برزیل گسترش مناسبات میان دو کشور بود. وستروله در جریان سفر خود به برزیل به طور غیر منتظره با لولا دا سیلوا رئیس جمهوری برزیل نیز ملاقات کرد.

وزیر امور خارجه آلمان تصریح کرد که برزیل علاوه بر ظرفیت‌های درخورتوجه‌اش در زمینه اقتصادی، توانسته است بر نفوذ خود در عرصه‌ سیاست بین‌الملل بیافزاید. وی گفت: «برزیل در این میان به وجه و اعتبار بالایی در سطح جهان دست یافته است.»

رئیس ‌جمهوری برزیل در این دیدار به مسئله کم و کیف اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز اشاره کرد و گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که کشورهای آلمان، ژاپن، هند و برزیل به عضویت دائمی شورای امنیت در نیایند. نظام شورای امنیت سازمان ملل در پی جنگ جهانی دوم شکل گرفته، در این بین اما جغرافیای سیاسی جهان دگرگون شده است.»


( ۱ )

نظر شما :