مسکو، ميزبانى براى نشست صلح خاورميانه

۲۹ اسفند ۱۳۸۸ | ۰۲:۲۲ کد : ۷۲۳۸ اخبار اصلی
محور اصلى اين نشست تلاش براى احياى فرايند صلح خاورميانه در بحبوحه تنش‌ها به علت تداوم طرح شهرک‌سازى رژيم اسرائيل در سرزمين‌هاى اشغالى اعلام شده است.
مسکو، ميزبانى براى نشست صلح خاورميانه

 

ديپلماسى ايرانى: همه در مسکو گرد هم آمده‌اند. از نمايندگان سازمان ملل تا هياتى از اتحاديه اروپا. از هيلارى کلينتون وزير امور خارجه ايالات متحده تا سرگئى لاوروف همتاى روسى‌اش. تونى بلر نخست وزيرى سابق بريتانيا هم در جامه رئيس گروه چهار جانبه صلح آمده است تا حرف حساب اسرائيلى‌ها و فلسطينى‌ها را در شرايطى بشنود که گوش رهبران اسرائيل به هيچ حرفى بدهکار نيست. مسکو ميزبان نشستى‌ است که بسيارى پيش‌بينى‌ مى‌کنند در آن از موفقيت خبرى نباشد.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، محور اصلى اين نشست تلاش براى احياى فرايند صلح خاورميانه در بحبوحه تنش ها به علت تداوم طرح شهرک سازى رژيم اسرائيل در سرزمين هاى اشغالى اعلام شده است.پيش‌بينى مى‌شود که بحث اعلام ساخت و ساز 1600 واحد شهرک جديد در بيت‌المقدس شرقى اصلى‌ترين محور گفتگو باشد و البته در بيانيه نهايى هم اسرائيل به واسطه اين موضع‌گيرى به شدت نقد شود.

بان کى مون دبير کل سازمان ملل، هيلارى کلينتون، سرگئى لاوروف وزير خارجه روسيه، و کاترين اشتون مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا حضور دارند و البته مقر ان هم دفتر وزارت امور خارجه روسيه است.

بان کى مون دبير کل سازمان ملل در نخستين روز از اين نشست خطاب به خبرنگاران گفت: صلح میان اسرائيل و فلسطینیان باید به حل اختلافات ظرف بیست و چهار ماه منجر شود. بان کی مون با اعلام این مطلب افزود کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه بر این باور است این گفتگوها باید به دستیابی به راه حلی میان طرف های مربوطه ظرف بیست و چهار ماه اینده منجر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، دبیر کل سازمان ملل خاطر نشان کرد چنین راه حلی به اشغالگری که 1967 اغاز شد پایان خواهد داد و تشکیل کشور مستقل، دموکراتیک و پایدار فلسطینیان را به دنبال خواهد داشت که بتواند در کنار اسرائیل و دیگر همسایگان خود در صلح و امنیت زندگی کند.

همزمان با آغاز اين نشست در روسيه، رسانه‌هاى بين‌المللى هر کدام تحليل خود را از موضع دارند. بى‌بى‌سى که زمانى با عدم موافقت با پخش آگهى کمک به جنگ‌زده‌گان غزه خشم نهادهاى بين‌المللى را برانگيخته بود در تازه‌ترين گزارش خود مى‌نويسد: گروه چهارجانبه در اوضاع فعلى مى خواهد فشار بيشترى بر اسرائيل وارد کند. ديدار امروز در مسکو بين گروه چهارگانه صلح خاورميانه و اسرائيلى ها ديدارى بسيار دشوار خواهد بود. روس ها پيشتر اعلام کرده بودند  که خواستار ارسال پيامى قوى از اين ديدار هستند.

بى‌بى‌سى در ادامه مى‌نويسد : اسرائيلى ها هفته گذشته بخت شروع گفتگوها با طرف فلسطينى را با اعلام ساخت خانه هاى بيشتر در بخش شرقى اشغالى قدس شرقى از بين بردند. فشار بيشتر روى اسرائيلى هاست و انتظار مى‌رود با پايان گفتگوها، بيانيه اى محکم نيز صادر شود. پيش از اغاز اين نشست بود که هيلارى کلينتون و بنيامين نتانياهو تلفنى با يکدگير صحبت کردند و در اين گفتگو هم خانم وزير تاکيد کرد که اسرائيل بايد اقداماتى براى جلب اعتماد فلسطينى‌ها انجام دهد . گفته مى‌شود که واشنگتن از تل‌آويو خواسته است براى گرفتن زهر اعلام خبر افزايش شهرک‌سازى‌ها در کرانه باخترى بخشى از اسيران فلسطينى را آزاد کند.


نظر شما :