/ويژه‌نامه نوروزى ديپلماسى ايرانى/

اگر سیاسیون عجله ندارند، مردم عجله دارند

۰۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۴:۵۸ کد : ۷۲۴۴ گفتگو
نویسنده خبر: سید صدرالدین قبانچى
يادداشت سيدصدرالدين قبانچى، امام‌جمعه نجف اشرف
اگر سیاسیون عجله ندارند، مردم عجله دارند

دولت عراق باید به سرعت تشکیل شود. مردم وظیفه خود را انجام دادند. رفتن پای صندوق رای آن هم زیر سایه ماشین‌های بمب‌گذاری شده، خمپاره‌ها و ناامنی‌های اجتماعی و سیاسی حرکتی است که هر ملتی حاضر به انجام آن نیست. مردم عراق واقعا وظیفه خود را ادا کرده‌اند. اکنون وقت انجام وظیفه سیاسیون است. سیاستمدارانی که با انتخاب مردم وارد مجس شده‌اند، باید فورا دست به کار شده و پاسخ اعتماد مردم را بدهند. کمیسیون مستقل انتخابات باید فورا جواب نهایی انتخابات را بدهد تا جلوی هر گونه سوء استفاده سیاسی از سوی گروه‌های سیاسی مغرض گرفته شود.

این روزها حرف از تقلب و کوتاهی در شمارش آرا بسیار شنیده می‌شود. کمیسیون عالی مستقل انتخابات باید فورا پاسخ این شهبات را بدهد. در غیر این صورت اگر بنا باشد اوضاع به همین حال ادامه یابد گره تازه‌ای در حرکت سیاسی کشور به وجود خواهد آمد که اوضاع سیاسی آشفته کنونی را آشفته تر خواهد کرد.

نمایندگان مجلس باید به سرعت اولین جلسه پارلمانی خود را برگزار کنند. مردم منتظرند و از سوء مدیریت‌های گذشته بسیار خسته‌اند. آنها باید اصلاحات را سر لوحه کار خود قرار دهند چرا که کشور در عین این که بسیار ثروتمند است هم بسیار فقیر است و هم بسیار مستضعف. آنها باید بسیار به هوش باشند. باید مشکلات بی ربط و ناپسندی که در انتخابات گذشته به وجود آمد را کنار یگذارند و برای خدمت به مردم بسیار اهتمام بورزند. مردم از این که روند بازسازی بسیار کند است و خدمات نیست بسیار ناخرسندند، باید از خشم مردم ترسید. آنگاه اگر اتفاقی بیفتد که قابل پیش‌بینی نباشد نباید مردم را ملامت کرد؛ چرا که به خواسته‌های به حق آنها توجه نکردیم و به نارضایتی‌شان اعتنایی نکردیم. ائتلاف‌های بزرگ سیاسی که به مجلس وارد شده‌اند، مسئولیت بزرگ و تاریخی‌ای بر دوش دارند. آنها باید به 30 میلیون عراقی خدمت کنند. در این میان سه مسئله بزرگ وجود دارد که باید فورا حل و فصل شود؛

نخست، تشکیل دولتی که نماینده اکثریت یا بازگوکننده مشارکت ملی باشد. از این رو تمام گروه‌های سیاسی وظیفه دارند به صورت جمعی و نه فردی در تشکیل حکومت و دولت و اداره آن در آینده عمل کنند. دولت آینده باید متشکل از تمام طوایف عراقی باشد و به معنای واقعی کلمه جمعی اداره شود و نه فردی.

دوم، انتخاب رئیس جمهوری که عرب یا کرد باشد. نباید اجازه داد این موضوع به یک چالش سیاسی جدید در کشور تبدیل شود.

سوم، مسئله کرکوک را فورا حل و فصل کرد قبل از آن که این مسئله بیش از پیش بغرنج شود و برای کشور مشکلی ایجاد کند که عواقب آن وخیم باشد و نتوان به راحتی آن را حل و فصل کرد. کرکوک روی خط آتش است. نباید گذاشت که این موضوع ناگهان شعله بکشد و آتشی فراگیر شود. کرکوک مسئله‌ای بسیار مهم است که متاسفانه برای حل آن تا کنون کوتاهی شده و چندان توجهی به حل آن نشده است.

عراق موقیعت حساسی را سپری می‌کند. اگر به این حساسیت توجه نشود و اجازه داد، مسائل پیچیده تازه‌ای به وجود آید آن گاه وارد فاز خطرناکی می‌شویم که نمی‌توانیم عواقب آن را بسنجیم. باید حساسیت کشور را درک کرد و به فکر حل بحران‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن بود. شاید سیاسیون عجله نداشته باشند ولی مردم برای رسیدن به اهداف به حقشان بسیار عجله دارند.

سید صدرالدین قبانچى

نویسنده خبر


نظر شما :