دیکتاتور زنده است، این هم تصویرش!

۰۸ فروردین ۱۳۸۹ | ۲۰:۵۲ کد : ۷۲۵۷ سرخط اخبار
دیکتاتور زنده است، این هم تصویرش!
خبرآنلاین: رسانه‌های فرانسوی تصویری از مبارک را نشان دادن با لبخندی تصنعی بر لب .
 

دیکتاتور زنده است، این هم تصویرش! حسنی مبارک رئیس‌جمهوری مصر هم به سرنوشت کیم جونگ ایل از کره شمالی و فیدل کاسترو از کوبا دچار شده است . سالهاست که در عرصه بین‌المللی زمانی که رهبری در قد و قامت فیدل کاسترو بیمار می‌شود و شایعه مرگ او صبحانه تمام رسانه‌های بین‌المللی است ، نزدیکان یا مرگ او را پنهان می‌کنند و یا به انتظار چندین عکس برای به تصویر کشیدن زنده بودنش اکتفا می‌کنند. آریل شارون رهبر سابق رژیم اسرائیل نیز سالهاست در اغما به سر می‌برد و هیچ‌کس نمی‌داند که در نهایت او زنده است یا مرده. اکنون همین سرنوشت به سراغ حسنی مبارک مصری آمده‌است .

رئیبس‌جمهوری که در داخل بسیاری او را دیکتاتوری تمام عیار می‌دانند اما در خارج از مرزهای کشورش دستان روسای جمهوری ایالات متحده را چندین‌بار در دست گرفته و البته وعده دموکراسی داده است. حسنی مبارک از یک ماه پیش به بهانه بیماری درست همان کاری را کرد که فیدل انجام داد: واگذاری قدرت به نخست وزیری. از همان روزها حسنی مبارک رفته است و درست در روزهایی که رقبای او در حد و اندازه محمد البرادعی رئیس سابق آژانس انرژی اتمی به مصر بازگشته‌اند، او غایب بزرگ است . بسیاری از هم‌حزبی‌هایش برای به ثمر نشستن جانشینی فرزند حسنی مبارک تقلا می‌کنند و در این میان کم نیستند کارشناسانی که اعتقاد دارند اعلام خبر مرگ مبارک می‌تواند مصر را از این رو به آن رو کند . شاید برای همین بازار داغ شایعه بود که در نهایت به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخستین تصویرحسنی مبارک رییس جمهوری بیمار مصر پس از عمل جراحی در آلمان منتشر شد تا شاید این تصویر به شایعه مرگ او پایان داده باشد .
 
حسنی مبارک رییس جمهوری مصر از سال 2003 میلادی تاکنون همواره از بیماری رنج می برد که این مساله همواره بر رویکردهای وی در عرصه داخلی و بین المللی تاثیر داشته است.

شبکه‌های فرانسوی که گفته می‌شود مبارک برای معالجه به این کشور اعزم شده است تصویری از او را نشان می‌دهند در حالی که لبخندی تصنعی بر لب دارد . حسنی مبارک که درپی اعدام انقلابی انور سادات رییس جمهوری سابق مصر در 6 اکتبر 1981 توسط خالد اسلامبولی، به قدرت رسید بلافاصله به افسران ارتش دستور داد 650 تن از مسلمانان مبارز مصری را بازداشت کرده و تحت شکنجه قرار دهند. مبارک همواره تلاش می کند برای ششمین بار در انتخابات آتی ریاست جمهوری مصر که قرار است در سال 2011 میلادی برگزار شود مشارکت کند ولی بیماری های مختلف وی و بستری شدن و تحت عمل جراحی قرار گرفتنش، این امکان را به او نمی دهد و به همین دلیل عزم خود را بکار گرفته تا پسر دوم خود جمال مبارک و یا عمر سلیمان رییس سرویس اطلاعاتی مصر را جانشین خود کند.

محمد البرادعی که ماه گذشته پس از 12 سال به کشورش بازگشت به طرز باشکوهی مورد استقبال مردم قرار گرفت. وی در مصاحبه ها و دیدار با مردم مصر آمادگی مشروط خود را برای هدایت کشور و حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری مطرح کرد و سیاست های چند سال اخیر مبارک را به شدت مورد انتقاد قرار داد و خواستار اصلاح و تغییر در مدیریت کلان کشورش شد.
شماری از رسانه‌های مصر روی ژنرال عمر سلیمان در مقابل جمال مبارک نامزد اصلی ریاست جمهوری تاکید دارند و حال آنکه با استقبال کم‌نظیر مردم مصر از البرادعی، او از شانس بیشتری نسبت به سایر رقبا برخوردار است .

گرچه البرادعی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر به طور مشخص و رسمی خود را نامزد نکرده است ولی برخی از شخصیت‌ها و جریانات سیاسی و جامعه مدنی مصر خواهان مشارکت وی در این انتخابات هستند.

همزمان در میان حمایت های بسیاری از احزاب و جریان‌های اصلاح‌طلب از البرادعی ، در طیف مقابل کسانی هم هستند که اعتقاد دارند حتی اگر البرادعی به طور جدی وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری شده و پیروزمندانه از آن خارج شود و روند موروثی شدن ریاست جمهوری مصر را بر هم زند، نمی‌تواند مشکلات و بحران‌های مزمن این کشور را حل کند.

تردید شخصیت‌های مصری و عربی به این دلیل است که نخست البرادعی دارای دو تابعیت است و به عنوان دیپلمات 27 سال از صحنه داخلی مصر دور بوده و با مشکلات و روند تحولات پیچیده جامعه مصر ناآگاه است و دیگر اینکه در مدت 12 سال خدمت به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نه تنها به جهان عرب خدمت نکرده بلکه خود به عنوان ابزاری در جهت سیاست آمریکا در اشغال عراق به بهانه داشتن سلاح‌ کشتار جمعی عمل کرده است.
 

توافقنامه هسته‌اى جديد آمريکا و روسيه
براساس اعلام مقامات آمريکا و روسيه، رييسان جمهور اين کشور توافقنامه جديد ميان واشنگتن – مسکو با هدف کاهش تسليحات و کلاهک‌هاى هسته‌اى دو کشور را نهايى کردند. به گزارش ايسنا،‌ پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده ميان نمايندگان آمريکا و روسيه بر سر توافق بر روى معاهده‌اى جديد به جاى معاهده‌ى استارت، باراک اوباما و ديميترى مدودف، رييسان جمهور آمريکا و روسيه بر سر اين معاهده جديد توافق کردند. پيشتر باراک اوباما از اين معاهده جديد به عنوان اقدامى براى کاهش چشمگير زرادخانه‌هاى هسته‌اى و کاهش آزمايش‌هاى هسته‌اى در جهان ياد کرده بود. اوباما همچنين به دنبال نهايى شدن اين معاهده جديد با روسيه تأکيد کرد که معاهده‌ى جديد بخشى از اقدامات براى ايجاد دنيايى عارى از تسليحات هسته‌اى است. وى تصريح کرد که اصول اين توافق نشان‌دهنده اين است که ازسرگيرى روابط گرم با روسيه از اولويت‌هاى کارى وى است. همچنين کرملين نيز اعلام کرد که اوباما و مدودف بر معاهده هسته‌اى جديد ميان آمريکا و روسيه توافق کردند. اوباما همچنين خاطرنشان کرد که اصول اين توافق نشان‌دهنده اين است که آمريکا و روسيه در کاهش چشمگير تسليحات هسته‌اى خود جدى هستند. هيلارى کلينتون وزير امور خارجه آمريکا نيز ضمن ابراز رضايت از اصول اين توافق خاطرنشان کرد که وى مطمئن است دولت اوباما توانايى متقاعد کردن سناى اين کشور براى تأييد اين توافقنامه ميان آمريکا و روسيه را دارد.

صدیقی: شعار تغییر اوباما ظاهرسازی بود
حجت الاسلام صدیقی با اشاره به نامگذاری سال 89 به سال "همت مضاعف، کار مضاعف" گفت: همت بلند بدون کار متناسب محقق نمی‌شود. کار مضاعف یعنی ساختن فرهنگی که تمام اقشار در هر مسئولیتی اگر کم کاری کردند از گردونه خارج شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام کاظم صدیقی در نخستین نماز جمعه تهران در خطبه دوم بااشاره به نامگذاری سال 89 به نام "سال همت مضاعف، کار مضاعف" از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: پیشرفت و توسعه عدالت بدون اصلاح الگوی مصرف عملی نیست و ایشان هر نکته‌ای که در آغاز سال مطرح می‌کنند چیزهایی است که خداوند به ایشان القا می‌کند.
 
وی گفت: این کلیدها همیشگی است و برای یک سال نیست مسئولان باید این موارد را جدی بگیرند و همه امکانات بسیج شود تا در مسیر درست استفاده شود. وقتی ما  این جوشش را از رهبری داریم و در این 30 سال حرکت به سوی ترقی را رقم زده ایم باید بازنگری کنیم این پیشرفتها زمینه ساز چه چیزی بوده و چطور باید از این پیشرفتها استفاده کنیم. صدیقی یادآور شد:‌اگر کسی می‌خواهد میان امتها برجسته شود باید نردبان همت را طی کند. علو همت به قدری مهم است که عزم انبیا نجات همه بشریت بوده است که همت ما باید نه تنها برای کشور خود بلکه نجات آمریکایی‌ها از ظلمت باشد.

ما باید چنان همتی داشته باشیم که وجود مبارک امام زمان(عج) ببینند ما کارآیی داریم و می‌توانند با ما دنیا را متحول کنند. وی افزود: کار مضاعف یعنی بذل وسع در رسیدن به هدف. همت بلند بدون  کار متناسب با آن محقق نمی‌شود. کار مضاعف یعنی ساختن یک فرهنگ که در آن فرهنگ افراد نتواند کم کاری کند و تمام اقشار در مسئولیتی که هستند اگر کم گذاشتند از گردونه خارج شوند. صدیقی در خصوص بیانات مقام معظم رهبری و ارزیابی ایشان از استراتژی دولت آمریکا و اظهارات اوباما مبنی بر پیشی گرفتن رویکرد تغییر گفت: همان طور که مقام معظم رهبری در خصوص شعار تغییر اوباما مطالبی فرمودند پیش‌بینی مدبرانه الهی حضرت آقا محقق شد و ملاحظه کردید که این شعارها باطنی نداشت و ظاهرسازی بود.
 
وی گفت: مسئله اشغال عراق هشتمین سال خود را طی می‌کند و بیشتر از دوران صدام ناامنی بیداد می‌کند. از نظر پیشرفت نیز هیچ کاری پیش نبردند و در امور مردم عراق دخالت همه جانبه دارند. امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: اوباما از اغتشاشگران در حوادث اخیر ایران به عنوان طرفداران جامعه مدنی یاد کرد اما از حضور مردمی در 22 بهمن و 9 دی ماه حمایت نکرد بلکه با اقلیت‌های مخالف همدم شدند و به آنها خط دادند و هر نوع دشمنی که از دستشان ساخته بود برای بر هم زدن یک نظام که متکی بر آرمانهای دینی است طراحی کردند. صدیقی به روز 12 فروردین ماه روز عیدی اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی یک ترکیب نیست یک نظام و حقیقت است که هم اسلامیت و هم جمهوریت را در بر دارد. مردم حکومت و فرهنگ و اخلاقشان را با این تطبیق دادند. دینی می‌خواهند که تامین کننده عدالت، زمینه‌ساز توسعه و عزت ساز در آخرت است.

وی در خطبه اول نماز جمعه امروز تهران در خصوص عبات خداوند اظهار داشت: نماز راس اسلام است نماز استوانه و ستون است. نماز مانند همه اموری که از جانب خداوند نازل شده است ریشه‌دار و باطن‌دار است. وی گفت: خداوند بنده را که به حضور خود فراخوانده و بنده را به دوستی با خود دعوت نموده، شرط ورود به این جلسه را طهارت قرار داده است. طاهر بودن شرط ملاقات پروردگار متعال و اعلان حضور در پیشگاه حق تعالی است. صدیقی گفت: مومنان بدانند خداوند نظافت را دوست دارد. تجلی ایمان در نظافت است. بیایید اسلام را با جاذبه‌هایش در عمل معرفی کنیم. نظافت ظاهری با وضو تامین می‌شود اما این پوسته ظاهری این عمل نورانی است این مقدمه طهارت برتر است. وی افزود: آزادی لجام گسیخته انسان را از همه آزادی‌ها دور می کند. انسان را در باتلاقی گرفتار می‌کند که هرچیز را از دست می‌دهد.

اگر حضرت آدم از آزادی  خود را دور نمی‌کرد بهشت از او گرفته نمی‌شد. استفاده نادرست از آزادی باعث شد انسان بهشت را از دست بدهد. انسانی که از قانون عبور می‌کند خیلی از بهشت ها را از جمله بهشت اخلاق و امینت و تکامل را از دست می‌دهد. انسان اندیشمند کسی است که در چارچوب قانون عمل می‌کند. صدیقی ادامه داد: کسی که وضو می‌گیرد می خواهد نظر لطف خدا را به خود جلب کند بنابراین مسئله وضو به گونه‌ای است که با وضو زنجیرهای اسارت را از خود دور می‌کنیم.

نظر شما :