چه کسانی مهمان خاتمی بودند؟

۱۴ فروردین ۱۳۸۹ | ۲۳:۰۸ کد : ۷۲۷۴ سرخط اخبار
 چه کسانی مهمان خاتمی بودند؟

صبح امروز سید محمد خاتمی در دفتر کارش میزبان مهمانان نوروزی خود بود.

به گزارش خبرآنلاین، اگر چه میرحسین موسوی و مهدی کروبی در میان مهمانان امروزی خاتمی نبودند اما گویا این دو نفر در نظر دارند که طی روزهای آینده در دیداری خصوصی با خاتمی گفت‎وگو کنند.

خاتمی که همه ساله در روز 14فروردین چنین دیدار نوروزی‎ای را ترتیب می‎دهد از ساعت 10 صبح امروز پذیرای چهره‌های مختلفی از اصلاح‌طلبان، اعضای احزاب اصلاح‌طلب، روحانیون، روزنامه‌نگاران، دانشجویان، هنرمندان، اساتید دانشگاه و ....در این دید و بازدید نوروزی حضور یافته‌اند.

جمعی از وزرا و اعضای هیات دولت خاتمی همچون شریعتمداری، موسوی لاری، یونسی، رمضان زاده، شریف زادگان، عبدالعلی زاده، خالقی، صفدر حسینی، خرم، مبلغ، ابطحی، به همراه چهره‏های دیگری همچون خانیکی، شکوری راد و ... امروز به دیدار خاتمی آمده بودند.

برخی زندانیان آزاد شده حوادث بعد از انتخابات علاوه بر ابطحی و رمضان زاده نیز در این دیدار حضور داشتند. از جمله سعید شریعتی، امین زاده، حاجی و ... محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز به همراه جمعی از همکارانش در روزنامه اطلاعات نیز در این دیدار نوروزی با خاتمی حضور داشتند.

به گزارش خبرآنلاین در مقابل دفتر خاتمی و در میان اتومبیل های میهمانان رئیس بنیاد باران خودروهایی با پلاک دولتی نیز پارک شده بود.

گفتنی است یکی از سایتهای خبری مدعی شده بود که اکنون سیدمحمد خاتمی در خارج از کشور به سر می‎برد اما دیدار نوروزی امروز وی نشان داد که این خبر کذب بوده است. همانطور که پیش از این نیز خبر دیگری مبنی بر ممنوع الخروج بودن خاتمی توسط دفترش تکذیب شد.


کوشنر: ایران فرصت را از دست می دهد

وزير خارجه فرانسه در اظهاراتى از تمايل کشورش براى گفت‌وگو با ايران درباره برنامه هسته‌اى اين کشور خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه فرانسوى "فيگارو "، "برنار کوشنر " هفته گذشته در اظهاراتى اعلام کرد: «اميدوارم ايران بپذيرد که درباره برنامه هسته‌اى خود گفت‌وگو کند.»
وى افزود: «همانطور که "باراک اوباما " رئيس‌جمهور آمريکا نيز گفته، ما خواهان گفت‌وگو با مقامات ايرانى هستيم و شايد آنها فردا بگويند که مذاکره خواهند کرد.»
وزير خارجه فرانسه در ادامه تصريح کرد: «مقامات ايرانى با رويه فعلى خود فرصت به دست نمى‌آوردند بلکه فرصت را از دست مى‌دهند.»
آمريکا و برخى کشورهاى غربى مدعى هستند که ايران در پوشش برنامه صلح‌آميز هسته‌اى به دنبال دستيابى به تسليحات اتمى است، البته اين کشورها تاکنون مدرکى در اين باره ارائه نکرده‌اند و آژانس بين‌المللى انرژى اتمى نيز در بازرسى‌ها خود از تاسيسات هسته‌اى ايران هيچ‌گونه انحرافى را گزارش نداده است.
اين در حالى است که ايالات متحده آمريکا به تنهايى بيش از 9 هزار سلاح‌ اتمى در اختيار دارد و تنها کشورى است که از اين سلاح عليه بشريت استفاده کرده است.

نرخ بیکاری ایران به 13.2درصد می‌رسد

ایسنا- واحد اطلاعات اکونومیست اعلام کرد که نرخ بیکاری ایران در سال جاری به 13.2 درصد افزایش خواهد یافت.

واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در گزارش ماه فوریه 2010 خود نیروی کار ایران در سال گذشته را 25 میلیون نفر و نرخ بیکاری را 12.9 درصد اعلام و پیش‌بینی کرد که این شاخص‌ها در سال جاری به ترتیب 25 میلیون و 700 هزار نفر و 13.2 درصد خواهد بود.

انتظار می‌رود طی دو سال آینده نیروی کار ایران به ترتیب معادل 26 میلیون و 400 هزار نفر و 27 میلیون نفر باشد که این شاخص برای نرخ بیکاری معادل 14.1 و 15 درصد خواهد بود.

در سال 1392 شمار افراد دارای شغل ایران به 27 میلیون و 700 هزار نفر خواهد رسید که این میزان برای سال 1393 معادل 28 میلیون و 400 هزار نفر پیش‌بینی شده است.

در همین حال عنوان شده است که نرخ بیکاری در سال 1392 برابر با 15 درصد خواهد بود که با اندکی افزایش در سال پس از آن به 15.5 درصد می‌رسد.


ساخت تاسيسات هسته‌اى جديد در نيمه نخست امسال

رييس سازمان انرژى اتمى گفت:طرح راه اندازى تاسيسات جديد هسته‌اى را به رئيس جمهور ارائه کرديم و در صورت موافقت رييس جمهور کار ساخت آنها را در نيمه نخست سال آغاز خواهيم کرد.
على اکبر صالحى در گفت‌و‌گو با ايلنا،در رابطه با زمان راه‌اندازى تاسيسات جديد هسته‌اى که بنا بر برنامه‌ريزى‌هاى صورت گرفته قرار است در سال جديد افتتاح شود گفت: براساس برنامه‌ريزى‌هاى سازمان انرژى اتمى طرح راه اندازى يک و يا 2 تاسيسات هسته‌اى را نهايى خواهيم کرد.
وى افزود:اين تاسيسات در مناطق مختلف کشور پراکنده هستند و براساس صلاحديد احمدى‌نژاد در نقاط موردنظر ساخته مى‌شوند.
رييس سازمان انرژى اتمى تصريح کرد:مکان‌هاى بالقوه‌اى که براى ساخت تاسيسات جديد هسته‌اى در نظر گرفته شده اند پس از ارزيابى شاخصه‌هاى مورد نظراعلام مى‌شوند.
وى تصريح کرد: برنامه‌ريزى براى ساخت تاسيسات جديد هسته‌اى براساس سياست‌هاى دولت براى بومى‌سازى دانش هسته‌اى صورت گرفته است و رييس جمهور نيز در سال گذشته آن را اعلام کرده بود.
صالحى متذکر شد:کار ساخت تاسيسات هسته‌اى ديگر نيز در آينده اعلام خواهد شد.


تحریم ایران نادرست است

وزیر خارجه ترکیه بار دیگر بر مخالفت کشورش با تحریم ایران تاکید کرد و تحریم را روندی نادرست خواند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری ترند، "احمد داود اوغلو" همچنین گفت: سلاح های هسته ای نباید در خاورمیانه موجود باشد.
 
وزیر خارجه ترکیه که با روزنامه L’Espresso ایتالیا گفتگو می کرد، افزود: "نه ایران، نه اسرائیل و نه هیچ طرف دیگر نباید سلاح های هسته ای داشته باشد. سلاح های هسته ای نباید در خاورمیانه موجود باشد".
این مقام ترک اعمال تحریم ها از سوی کشورهای غربی علیه ایران به دلیل برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را گامی نادرست دانست و گفت: "در منطقه هیچ نیازی به تحریم های جدید نیست. تحریم اعمال شده پیش از این هیج نتیجه ای نداشته است. ما نیاز به ثبات سیاسی و بهبود اقتصادی داریم. امیدوارم که جهان این را درک کند".
 
داود اوغلو به روابط کشورش با رژیم اسرائیل نیز اشاره کرد و گفت: "تا سال 2008 روابط با اسرائیل در سطح خوبی بود اما این روابط پس از حمله های نظامی اسرائیل به نوار غزه وخیم شد. این یک اشتباه از سوی آنها بود. ما همچنین از تصمیم بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل جهت ادامه شهرک سازی در کرانه باختری حمایت نمی کنیم. پس از حل این اختلافات می توان رابطه را به سطح قبلی باز گرداند. اما برای این همه باید تلاش کنند".



بریتانیایی ها بیشتر چه دروغ هایی می گویند

خبر آنلاین-  نتایج یک نظرسنجی در بریتانیا رایج ترین دروغ ها را مشخص کرد.

محققان با انجام این نظرسنجی متوجه شدند بریتانیایی ها هر روز به طور متوسط 4 بار دروغ می گویند که به این ترتیب تعداد دروغ های آن ها در یک سال تقریبا به عدد 1500 می رسد.
یک ششم مردان اقرار کردند که بیش ترین دروغ ها را به همسر خود می گویند.در این تحقیق مشخص شد مردان به طور متوسط هر روز دو بار به همسر خود دروغ می گویند.

رایج ترین دروغی که بریتانیایی ها میگویند جمله " ببخشید ، موبایل من آنتن نداد " است که معمولا در توجیه علت قطع کردن تلفن توسط آن ها بیان می شود.

هم چنین یک سوم بریتانیایی ها در مورد وزن خود  ، یک چهارم در مورد بدهی های خود و 30 درصد در مورد میزان ورزش کردن خود دروغ می گویند.

در این نظر سنجی مشخص شد یک چهارم مردان به همسر خود می گویند که لباس و ظاهر خوبی دارد اما در ذهن خود نظری کاملا متفاوت در این باره دارند.بیش از 40 درصد زنان نیز در مورد قیمت لباس های جدید خود دروغ می گویند.

سه چهارم افرادی که در این نظرسنجی شرکت داشته اند معتقدند زنان دروغ گوهای بهتری نسبت به مردان هستند.تقریبا 46 درصد از زنان اعلام کردند که دروغ های آن ها لو رفته است ، در حالی که این رقم در مورد مردان به 58 درصد می رسد.

دومین دروغ پرکاربرد در بریتانیا جمله " من هیچ پولی به همراه ندارم " است که در پاسخ به درخواست گداها و افراد ولگرد گفته می شود.

جملات " هیچ مشکلی نیست ، من خوبم " ، " تو دوست داشتنی و زیبا به نظر می رسی " و " از دیدن شما خوشحالم " به ترتیب رده های بعدی را در دروغ های پرکاربرد بریتانیایی ها به خود اختصاص داده اند.

در این بررسی ها مشخص شد تکنولوژی های جدید بسیاری از انسان ها را به سمت دروغ گفتن متمایل کرده است و جملاتی مانند " من پیام کوتاه شما را دریافت نکردم " و "باتری موبایلم تمام شده بود " نشان دهنده این موضوع است.

مردانی که بیش ترین تعداد دروغ را می گوند معمولا به طور متوسط 5 بار در روز این کار را انجام می دهند ، اما این رقم در مورد زنان به سه دروغ می رسد.

این تحقیقات توسط OnePoll و با نظر سنجی از 4 هزار و 300 نفر انجام شده است.

تعدادی از دروغ های پر کاربرد در بریتانیا عبارتند از :

موبایلم آنتن نداد
من هیچ پولی همراهم نیست.
هیچی نیست ، من خوبم
تو دوست داشتنی به نظر می رسی
از دیدار شما خوشحالم
بعدا با شما تماس می گیرم
ما باید به زودی همدیگر را ملاقات کنیم.
ببخشید من تماس شما را دریافت نکردم
از فردا این عادت را ترک می کنم.
من از دستت عصبانی نیستم
ترافیک خیلی سنگین بود
من پیام کوتاه شما را دریافت نکردم
البته که من دوستت دارم
خوش حال می شم دوباره ببینمت
باتری موبایلم تمام شده بود
ساعتم خواب رفته بود
من پشت خطی دارم
من به سختی سرما خوردم

نجات  خدمه کشتی ربوده شده ایرانی

21 خدمه کشتی ماهیگیری ایران که توسط دزدان دریایی ربوده شدن بودند نجات یافتند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، اصغر ابراهیمی اصل سفیر ایران در پرتوریا در تشریح جزییات ماجرای ربوده شدن و نجات کشتی ماهیگیری ایران، گفت: کشتی ماهیگیری احمدی از بندر کنارک عازم آب‌های شرق آفریقا و در حال ماهیگیری بود که روز جمعه هفته گذشته توسط 9 دزد دریایی سومالی ربوده شد.

کشتی احمدی با هدایت دزدان دریایی وارد آب‌های سرزمینی کشور سیشل شد و دراین منطقه نیز دزدان دریایی یک کشتی دیگر ماهیگیری البته از کشور سیشل را ربودند.

پس از این اقدام روز یکشنبه با دستور مستقیم رئیس جمهوری سیشل نیروی دریایی این کشور به دزدان دریایی در دو کشتی ربوده شده حمله کرد.

درجریان این درگیری دو کشتی ربوده شده بر اثر اصابت گلوله توپ غرق شدند.

اما با تلاش نیروهای امدادی سیشل روز چهارشنبه بیست و یک خدمه کشتی ایرانی شش نفر از خدمه کشتی سیشلی و 9 دزددریایی از آبهای دریا نجات یافتند و وارد ساحل سیشل شدند.

از میان خدمه کشتی ایران تنها یک نفر زخمی شد که پس از درمان سرپایی از بیمارستان مرخص شد.

هم اکنون سفارت ایران در پرتوریا مشغول رایزنی برای بازگرداندن اتباع ایران به کشورمان است.

سفیر ایران در پرتوریا در پایان افزود: در روزهای آینده یک هواپیمای چارتر برای انتقال ملوانان ایرانی به سیشل اعزام خواهد شد تا خدمه کشتی ایرانی را به کشورمان بازگرداند.



روسیه زمان افتتاح نیروگاه بوشهر را اعلام کرد

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى «نووستى»، "سرگئى کرينکو " رئيس شرکت دولتى «راس اتم» روسيه به خبرنگاران اعلام کرد که نخستين نيروگاه اتمى ايران که توسط متخصصان روسى در بوشهر ساخته شده است، تا پايان تابستان سال 2010 راه اندازى خواهد شد.

رئيس شرکت دولتى «راس اتم» روسيه اعلام کرد نخستين نيروگاه اتمى ايران که در بوشهر ساخته شده، تا پايان تابستان سال 2010 راه اندازى خواهد شد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى «نووستى»، "سرگئى کرينکو " رئيس شرکت دولتى «راس اتم» روسيه به خبرنگاران اعلام کرد که نخستين نيروگاه اتمى ايران که توسط متخصصان روسى در بوشهر ساخته شده است، تا پايان تابستان سال 2010 راه اندازى خواهد شد.

رئيس شرکت دولتى «راس اتم» روسيه يادآور شد که هيچ وقفه اى در ساخت نيروگاه اتمى بوشهر وجود ندارد و تمامى برنامه ريزيهاى انجام شده، طبق جدول زمانى مشخصى که در خصوص آنها يک سال و نيم قبل با طرف ايرانى توافق حاصل شده، در حال اجراست و بر اساس برنامه پيش مى رود.

احمدی نژاد، مشایی را برای عرض تسلیت به امارات فرستاد

"

اسفنديار رحيم مشايى" فرستاده ويژه رييس جمهورى اسلامى ايران عصر جمعه با "شيخ محمد بن راشد آل مکتوم" نخست وزير امارات و حاکم امارت دبى ديدار و گفت و گو کرد.
 
به گزارش ايرنا فرستاده ويژه رييس جمهورى اسلامى ايران به منظور ارايه تسليت دکتر "محمود احمدى نژاد" براى درگذشت برادر کوچک "شيخ خليفه بن زايد آل نهيان" رييس حکومت امارات، امروز به اين کشور سفر کرده است.

"
شيخ احمد بن زايد آل نهيان " برادر کوچک شيخ خليفه رييس حکومت امارات جمعه گذشته در پى سقوط هواپيماى حامل وى در مراکش جان سپرد.

در ديدار رحيم مشايى با شيخ محمد درباره توسعه روابط دو کشور و سرمايه گذارى مشترک در بخش هاى اقتصادى مذاکراتى انجام شد.

نخست وزير امارات نيز در ديدار با فرستاده ويژه رييس جمهورى اسلامى ايران خواهان گسترش روابط بين دو کشور و همکارى در زمينه هاى اقتصادى ، سياسى و فرهنگى گرديد.

شيخ محمد تاکيد کرد: ايران و امارات دو شريک تجارى مهم هستند که هم امارت دبى به واردات ايران نياز دارد و صادرات خود را از طريق خاک ايران به افغانستان و کشورهاى ميانه ارسال مى کند و هم ايران به تجارت با اين امارت مى تواند حساب کند.

دو طرف در اين ديدار بر ارتباط بيشتر مقامات دو کشور تاکيد کردند و افزودند که نبايد تنها به تشکيل کميسيون مشترک که سالى يکبار برگزار مى شود اکتفا کرد، بلکه در صورت امکان اين ديدارها هر ماهه انجام شود.

همچنين فرستاده ويژه رييس جمهورى ايران و نخست وزير امارات و حاکم دبى خواهان برطرف شدن موانع توسعه روابط دو جانبه شدند و عنوان کردند که ايران و امارات دو کشور همسايه هستند که بايد در دوران سختى به يکديگر کمک کنند و از اظهار نظر ديگران دورى نمايند.

فرستاده ويژه رييس جمهورى اسلامى ايران پيش از ديدار با شيخ محمد با "شيخ خيلفه بن زايد آل نهيان " رييس حکومت امارات و "عبيد حميد الطائرى" وزير مشاور در امور اقتصادى و معاون نخست وزير اين کشور ديدار و گفت و گو کرده بود.

چرا زمان خاتمی کفن می پوشیدیم اما حالا نه؟!


خبرآنلاین- دبیر سیاسی نشریه پرتو سخن درباره حمایت خود و روحانیون هم فکرش از دولت گفت: وقتی می گویم احمدی نژاد را اصلح می دانیم معنای آن این نیست که همه کارها وی از گزینش مدیران و معاونان گرفته تا برخی تصمیمات و دیدگاه های وی کاملا مورد تایید است.

روانبخش افزود: آقای احمدی نژاد درست عمل می کند اما در فروع که یک مصداق آن، گزینش مدیران و برخی مواضع است ممکن است اشتباه کند. من گزینش مشایی را یک اشتباه بزرگ می دانم.

حجه الاسلام قاسم روانبخش، نگاه دو گانه بخش هایی از روحانیت به دولت ها را به دلیل گرایش سیاسی رد کرده و یادآور شد: در دولت آقای خاتمی زمان هایی  بود که همان طور که گفتید درس حوزه را به حالت اعتراض تعطیل شد اما دقت کنید وقتی جهت گیری دولت ، اصولی و اسلامی است برای یک خطای در آزمون یک وزارتخانه یا یک حرکت نادرست از معاون رییس جمهور یا وزیر یا حتی خود وی، کسی نمی آید کفن بپوشد.

وی در پاسخ به این سوال که اثر گذاری مشایی به عنوان نفر دوم دولت در تصمیمات آن چگونه قابل توجیه است افزود : اولا که نفر دوم دولت نیست .ثانیا  کسی بگوید اشتباه ندارد خطا کرده است . گاهی چیزهایی درباره مشایی مطرح می شود که دیگر کسی اشکالات اصلی ما نسبت به او را باور نمی کند . من در مقاله ای که شما هم به آن اشاره داشتید خطاب به احمدی نژاد ریز این اشکالات را به شکل مبنایی مطرح کرده ام .

روانبخش تاکید کرد: در این تردیدی نیست که مشایی پرکار است و تا 2 نیمه شب کار می کند. هر کاری به او محول شود خوب انجام می دهد اما مسائل فکری و عقیدتی وی که من همه را آدرس داده ام کاملا غلط است. این مسائل چه از سوی سروش مطرح شود چه مشایی تفاوتی ندارد.

این روحانی حامی دولت در خصوص اینکه در دولت های گذشته از حضور زنان در عرصه های مختلف دفاع می شود اما همان هایی که در آن مقطع از این مساله انتقاد می کردند پس از حضور در دولت نهم ، موضع متناقض گرفتند وبه دغدغه مراجع بی اعتنایی کردند اظهار داشت : آقای احمدی نژاد اعتقاد دارد اشکالی ندارد زنان هم در برخی مدیریت ها حضور داشته باشند . تا نهی شرعی از سوی ولی فقیه زمان وارد نشود او وظیفه خود را انجام می دهد . اما اینکه مراجع مخالفت کردند بله ، ولی بعد از اینکه برخی مراجع عظام مانند آقایان صافی و مکارم شیرازی وقتی موضع گرفتند و نظر آنها علنی شد گفته شد که مقام معظم رهبری به آقای رییس جمهورفرموده اند که شما به حرف مراجع توجه کنید آنها خیر خواه شما هستند . بعد از این نظر رهبری ، آقای احمدی ن‍ژاد ، گزینه های زن بعدی برای وزارت را پس گرفتند. در عین حال، معاون زن در دولت های گذشته هم بود . در آنجا هم کسی متاسفانه حساسیت نشان نمی داد . 

 

کاهش واردات ايران از ترکيه

واردات ايران از ترکيه در ماه مارس سال جارى ميلادى کاهش يافت.

به گزارش ايسنا، شبکه ‌خبرى ‌تى‌آر‌تى ترکيه در گزارشى بدون اشاره به حجم واردات ايران از ترکيه اعلام کرد ايران که در ماه مارس سال گذشته در رده دهم کشورهاى واردکننده کالا از ترکيه قرار داشت در ماه مارس جارى به رده شانزدهم تنزل کرد.

بر اساس اين گزارش، صادرات ترکيه در ماه مارس سال جارى نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 34.34 درصد افزايش به 9 ميليارد و 596 ميليون و 397 هزار دلار رسيد. صادرات 12 ماهه اخير ترکيه نيز نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن 13.21 درصد کاهش نشان مى‌دهد و به رقم 101 ميليارد و 777 ميليون و 88 هزار دلار مى‌رسد.

در همين حال عنوان شده است که 84.6 درصد صادرات ترکيه در ماه مارس را محصولات صنعتى تشکيل داده است. صادرات محصولات صنعتى در ماه مارس با 34.81 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به هشت ميليارد و 95 ميليون و 412 هزار دلار رسيد.

صادرات محصولات کشاورزى نيز که 12.88 درصد کل حجم صادرات در ماه مارس را تشکيل مى‌دهد با 26.57 درصد افزايش به يک ميليارد و 232 ميليون و 112 هزار دلار رسيد.

کشورهاى آلمان، فرانسه، ايتاليا، انگلستان، عراق، فدراسيون روسيه، اسپانيا، آمريکا، مصر و امارات متحده عربى به ترتيب ده کشور نخست وارد کننده کالا از ترکيه بوده‌اند.

 

بانک ملی در کردستان عراق شعبه باز می کند

فارس- معاون برنامه‌ريزى استاندار کردستان از راه‌اندازى شعبه بانک ملى در اقليم کردستان عراق خبر داد.

به گزارش روابط عمومى استاندارى کردستان، ارسلان ازهارى اظهار داشت: اين شعبه در راستاى مذاکرات مقامات اجرايى استان کردستان و اقليم کردستان عراق و به منظور رفاه بازرگان و تسهيل در مبادلات ارزى تاسيس مى‌شود.

وى به نتايج ديدار و ارتباط مقامات دو طرف اشاره کرد و گفت: ديدار مسئولان کردستان عراق و کردستان ايران به منظور ارتقاى هر چه بيشتر مناسبات و افزايش ميزان تبادلات کالا و مسافر انجام شد و با توجه به نتايج مثبت اين نشست، آينده روشنى براى مناسبات فى‌مابين تصور مى‌شود.

معاون برنامه‌ريزى استاندار کردستان خاطرنشان کرد: رسمى شدن مرز باشماق فرصت مناسبى را براى سرمايه‌گذاران استان مهيا کرده است تا با استفاده از ظرفيت‌هاى فراوان بازار مصرفى شمال عراق و ديگر نقاط اين کشور سهم بيشترى از بازار اين کشور را تصاحب کنند.

وى اذعان کرد: در سال گذشته بيش از 3 ميليارد دلار مبادلات از طريق مرزهاى رسمى استان به ثبت رسيد که اين نشان‌دهنده وجود ظرفيت‌هاى فراوان صادرات از طريق مرزهاى استان است.

ازهارى اظهار داشت: در اين خصوص در سال 88 از نظر ارزش مبادلات از طريق مرزهاى استان بيش از 130 درصد و نيز حجم مبادلات نيز بيش از 230 درصد رشد داشت که با برنامه‌ريزى‌هاى انجام شده پيش‌بينى مى‌شود اين ميزان در سال جارى نيز افزايش قابل ملاحظه‌اى يابد.

حکیم و مالکی با هم دیدار کردند

مهر- عمار حکیم رهبر ائتلاف ملی عراق و نوری المالکی رهبر ائتلاف دولت قانون در راستای تشکیل دولت آتی شب گذشته با هم دیدار کردند.

نوری المالکی نخست وزیر و رهبر ائتلاف دولت قانون شب گذشته با عمار الحکیم دیدار کرد. حکیم در این دیدار اظهار داشت که مشارکت ملی کلید بازسازی عراق است و این مشارکت به معنی حضور نمایندگان تمامی احزاب و فراکسیون های پارلمانی پیروز در انتخابات است.

وی در ادامه گفت که تلاش ها برای اتحاد ائتلاف های دولت قانون و ملی عراق دو ائتلاف بزرگ شیعه عراق تاکنون نتیجه بخش نبوده است و فرصت های بزرگی برای ایجاد ائتلاف ها و تفاهمات با احزاب مختلف وجود دارد.

در این دیدار درباره نامزدهای تصدی پست های عالی و خطوط قرمز در این زمینه بحث و بررسی نشد.

توافق درباره نخست وزیر آتی عراق مهمترین مسئله در مذاکرات احزاب عراقی به شمار می رود.

در انتخابات پارلمانی عراق که روز جمعه گذشته نتایج نهایی آن اعلام شد، ایاد علاوی در یک پیروزی شکننده 91 کرسی از 325 کرسی پارلمان را بدست آورد. این در حالی است که ائتلاف نوری المالکی تنها دو کرسی کمتر از علاوی بدست آورده و ائتلاف ملی عراق نیز 70 کرسی را بدست آورد.

فرمانده ایرانی پلیس لندن اخراج شد

مقامات نیروی پلیس متروپلیتن لندن روز چهارشنبه فرمانده علی دیزایی از افسران ارشد و ایرانی الاصل این نیرو را پس از 25 سال خدمت در این نیرو اخراج کردند. علی دیزایی تا حدود یک سال و نیم پیش فرمانده کل پلیس غرب لندن بود.

به گزارش ایرنا پلیس متروپلیتن لندن عصر چهارشنبه اعلام کرد: دادگاه به پلیس توصیه کرده بود که بهترین مجازات برای دیزایی انفصال از خدمت است و ما نیز این توصیه را قبول کردیم و او را فورا اخراج می کنیم.

علی دیزایی که از افسران سرشناس مخالف نژادپرستی در پلیس لندن بود با شکایت یک فرد عراقی در ماه فوریه گذشته در دادگاهی در شهر لندن به بدرفتاری و سوء استفاده از قدرت و نیز جلوگیری از اجرای عدالت متهم و به چهار سال زندان محکوم شد.

روزنامه گاردین روز چهارشنبه در نسخه آن لاین خود نوشت: وکلای دیزایی اعلام کرده اند که به حکم دادگاه و مجازات توصیه شده توسط آن علیه دیزایی اعتراض خواهند کرد و درخواست تجدیدنظر خواهند داد.
این روزنامه افزود: دیزایی با 25 سال سابقه خدمت در پلیس انگلیس یکی از منتقدان سرسخت پلیس به دلیل مسایل نژادپرستانه بود و برای از بین بردن تبعیضات نژادی در پلیس اقدامات فراوانی انجام داد.

بر اساس این گزارش، هنوز معلوم نیست که آیا پلیس متروپلیتن، حقوق بازنشستگی دیزایی را نیز قطع خواهد کرد یا نه؟
دیزایی که خود را بی گناه می داند ماه گذشته و پس از دریافت حکم محکومیت خود به خبرنگار ایرنا گفت: تا پای جان در برابر نژادپرستی در پلیس انگلیس مبارزه خواهم کرد.
وی افزود: این حکمی سیاسی بود که بدون مدرک و سند معتبر و با انگیزه‌های خاص علیه من صادر شد تا بتوانند به هر طریق ممکن مرا محکوم کنند. اینها 10سال بود که به دنبال من بودند و به هر بهانه‌ای تلاش می کردند مرا دادگاهی و محکوم کنند.

دیزایی، مبارزه طولانی و آشکار خود با نژادپرستی نهادینه در نظام پلیس انگلیس را از جمله دلایل واقعی و پشت پرده محکومیت خود می داند.

در بخشی از محتویات پرونده تشکیل شده علیه دیزایی، ادعا شده است که وی 600پوند به یک تبعه عراقی به نام وائد البغدادی بدهکار بوده و به همین دلیل در سال 2008 در مقابل یک رستوران لندن با وی درگیر شده و با سوء‌استفاده از موقعیت خود این تبعه عراقی را بازداشت کرده بود. البغدادی بعدا اقدام به شکایت و تشکیل پرونده علیه دیزایی کرد و مقامات پلیس نیز از وی قدردانی نمودند.

دادستان کل پاکستان استعفا داد

در پی افزايش اختلاف‌ها بر سر رسیدگی به پرونده‌های فساد مالی «آصف علی زرداری»، رئیس‌جمهورى پاکستان و دیگر مقام‌هاى و سیاستمداران پاکستانی در دادگاه‌های این کشور، «انور منصورخان»، دادستان کل پاکستان از سمت خود استعفا کرد.

به گزارش ايلنا به نقل از آسوشيتدپرس، «انور منصورخان» گفت: «از سمت خود استعفا کردم زیرا وزارت دادگستری در اجرای حکم دیوان عالی برای رسیدگی به پرونده‌های فساد مالی مقام‌هاى پاکستانی با من همکاری نمى‌کرد.»

وی افزود: «نامه درخواست استعفای خود را تقديم «یوسف رضا گیلانی»، نخست‌وزیر پاکستان کردم و چه این تقاضا پذیرفته شود و چه نشود، به پست خود باز نمی‌گردم.»

هفته گذشته ديوانعالى پاکستان در ادامه رسيدگى به پرونده‌هاى فساد، «نويد احسن»، رئيس سازمان ملى رسيدگى به امور ادارى را به خاطر اقدام نکردن براى گشايش اين پرونده‌ها در دادگاههاى سوئيس مورد سرزنش قرار داد و دستور بازداشت وى را صادر کرد.

همچنين ديوان عالى براى «احمد رياض شيخ قايم»، مقام مدير کل سازمان تحقيقات فدرال دولت پاکستان حکم زندان صادر کرد.

در سال ‪ ۲۰۰۷‬ميلادى، «پرويز مشرف»، رئيس‌جمهورى سابق پاکستان با استفاده از اختيارات خود در فرمانى با عنوان آشتى ملى براى آن دسته از سياستمداران و مقام‌هاى بلندپايه پاکستان که در دادگاه‌هاى اين کشور پرونده‌هاى فساد مالى و جنايى داشتند عفو عمومى اعلام کرد و بدين ترتيب پرونده فساد شمارى زيادى از سياستمداران پاکستانى بسته شد.

ديوان عالى پاکستان در دسامبر ‪ ۲۰۰۹‬ اين حکم را لغو و دستور پيگيرى اين پرونده‌ها را در دادگاه‌هاى اين کشور اعلام کرد.

با اين حال بسيارى از سياستمداران پاکستان اين اتهامات را رد مى‌کنند و آن را سياسى مى‌دانند.

آصف على زردارى که در چندين مورد به فساد متهم شده، اتهام‌ها را رد مى‌کند و آنها را سياسى مى‌داند.

شناسایی عوامل بمب گذاری در روسیه

تابناک- عوامل بمب گذاری در متروی مسکو و جمهوری داغستان در روسیه شناسایی شدند.

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، ولادیمیر مارکین، سخنگوی کمیته تحقیق این حوادث با اعلام این خبر افزود: نتایج بررسی های پزشکی قانونی و شواهد ظاهری نشان می دهد، یکی از دو عامل این بمب گذاری دختری 17 ساله به نام جنت عبدالرحمانف بود.

مارکین گفت: وی که همسر یکی از سران مخالفان در جمهوری داغستان بود، با بستن کمربند انفجاری، خود را در ایستگاه متروی مسکو منفجر کرد که منجر به کشته شدن 12تن و زخمی شدن ده ها نفر دیگر شد.

راشاتودی افزود: گزارش ها حاکیست، عبدالرحمانف سه ماه بعد از کشته شدن شوهرش، به عضویت گروه وهابیون درآمده و آموزش دیده بود.

هویت دومین عامل زن انتحاری هنوز اعلام نشده، اما گفته می شود، وی حدود 22 سال سن داشته و اهل داغستان است.

این در حالیست که پلیس مسکو مخفیگاه همدستان این تروریست ها را شناسایی کرده است.

مخفیگاه آنها آپارتمانی در مرکز مسکو بوده و پلیس اکنون مشغول جمع آوری اطلاعات از این محل است.

به گفته پلیس، در این آپارتمان مواد منفجره جمع آوری و سپس از آنها کمربندهای انفجاری تهیه می شده است.

خبر شناسایی این تروریست ها که برنامه ریزی و انجام بمب گذاری ها را به عهده داشتند، در حالی اعلام شد که دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه در دیدار رؤسای احزاب اصلی این کشور درباره راهکار جلوگیری از حملات تروریستی و مجازات عوامل این حملات با آنها گفتگو کرد.

مدودف خواستار تصویب قانونی قاطع برای مبارزه با تروریسم و تغییرات در نظام مبارزه با تروریسم تا سال 2011  در روسیه  شده است.


نظر شما :