محکومیت ایران به پرداخت غرامت 1/3 میلیارد دلاری

۱۵ فروردین ۱۳۸۹ | ۲۱:۵۴ کد : ۷۲۸۸ سرخط اخبار
محکومیت ایران به پرداخت غرامت 1/3 میلیارد دلاری

قاضی یک دادگاه آمریکا که ایران را محکوم به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار غرامت کرده بود گفت: پرداخت این غرامت سراب بی معنی است.

به گزارش عصر ایران به نقل از سی ان ان ، یک دادگاه فدرال آمریکا با صدور حکمی ضمن مسئول دانستن تهران در ماجرای حمله به سفارت آمریکا در بیروت در سال 1983 میلادی ، ایران را به پرداخت غرامت به مبلغ یک میلیارد و 300 میلیون دلار به خانواده های تعدادی از قربانیان و نجات یافته گان از این حمله محکوم کرد.

در این حمله 241 نظامی آمریکایی کشته شده بودند.

قاضی "رویس لامبرس" صادر کننده این حکم که پیش از این درباره حضور ایران در این دادگاه ابراز تردید کرده بود، گفت: دریافات غرامت از ایران همچنان "سراب بی معنی" خواهد ماند.

لامبرس اضافه کرد که حکم قضایی وی برای این صادر می شود که پیامی به ایران باشد که فعالیت های تروریستی این کشور علیه شهروندان آمریکایی در دادگاه های آمریکا با تساهل روبه رو نخواهد شد.

در متن این حکم دادگاه آمریکایی بخش هایی از اشعار سیمین بهبهانی با مضمون "جيغ و خون ریزی را متوقف کنيد ، رفتارهایی را که باعث می شوند مخلوقات خدا اشک بریزند را متوقف کنید" نیز منتشر شده است.

لامبروس ادامه داد: دادگاه امیدوار است غرامت هایی را که به آنها حکم داده بتواند شکایت کنندگان را در جبران آسیب های انسانی، روحی و مالی کمک کند همچنین ایران را به سمت شنیدن فراخوان های" بهبهانی" متمایل کند.

براساس قوانین آمریکا اصلاح شده در کنگره در سال 1996  می توان در دادگاه های این کشور علیه کشورهای" حامی تروریسم" شکایت کرد و مبالغی را به عنوان غرامت از این کشورها دریافت کرد.

پیش از این احکام قضایی این چنینی علیه کشور لیبی نیز صادر شده بود.

از سوی دیگر هیئت دادستانی به عنوان حامی شکات اعلام کرد پرداخت غرامت به آسیب دیدگان و بازماندگان قربانیان حمله به سفارت آمریکا در بیروت ، آن گونه که دادگاه ها فکر می کنند، توهم نیست به ویژه که ایران مالک بسیاری از اموال در سراسر جهان است که می توان آنها را توقیف کرد.

 

رسالت: موسوی روز اول عید به دیدار هاشمی رفت


روزنامه رسالت تاکید کرد موسوی در تعطیلات نوروز قطعا با هاشمی دیدارکرده و تکذیب صورت گرفته در این مورد دروغ است!

این روزنامه نوشت: در حالی که انتشار خبر دیدار موسوی با هاشمی رفسنجانی هفته گذشته از سوی برخی سایت های حامی موسوی با اما و اگرهای خاصی تکذیب شد اما اخبار موثق حاکی است که موسوی روز اول فروردین در جماران به منزل هاشمی رفسنجانی رفته و عید نوروز را تبریک گفته است.

در این دیدار که برخی چهره های سیاسی هم حضور داشتند موسوی در حالی که از علت بازداشت مرعشی ابراز بی اطلاعی کرده اما به آقای هاشمی گفته این بازداشت به خاطر تحت فشار قراردادن شما بوده است. موسوی همچنین ضمن پیگیری وضعیت مهدی هاشمی از بازداشت پسر فائزه هاشمی انتقاد کرد.

رسالت افزود: موسوی علی رغم دیدار نوروزی با هاشمی رفسنجانی در برخی جلسات خصوصی از نطق وی در مجلس خبرگان و حضور در مراسم میلاد پیامبر و قرار گرفتن کنار احمدی نژاد ابراز نارضایتی کرده است.

 

رحیمی هفته آینده به چین می رود

محمدرضا رحيمى معاون اول رييس جمهور اوايل هفته آينده به چين سفر مى‌کند.

به گزارش ايسنا، معاون اول رييس‌جمهور براى شرکت در اجلاس ساليانه مجمع آسيايى بوآئو که از نهم تا يازدهم آوريل در شهرک بوآئو که در شهر چين‌هاى و در استان هاى‌نن کشور چين برگزار مى‌شود به اين کشور سفر مى‌کند.

مجمع بوآئو که ايران نيز در آن حضور دارد در سال 2001 ميلادى در اين شهرک پايه‌گذارى شد و هدف آن توسعه مبادلات اقتصادى و همکارى ميان کشورهاى منطقه آسيا و اقيانوسيه و تنظيم مناسبات عادلانه اين منطقه با ساير نقاط چين است.

اين اجلاس با حضور مقامات و کارشناسان عالى رتبه سياسى و اقتصادى کشورهاى مختلف برگزار مى‌شود و سال گذشته نيز پرويز داوودى معاون اول سابق رييس جمهور در اين اجلاس شرکت کرده بود. مجمع آسيايى بوآئو مهمترين مجمع اقتصادى در آسيا است.

به گزارش ايسنا، در ساحل شرقى درياى جنوبى چين شهرکى به نام بوآئو به مساحت تنها دو کيلومتر و جمعيت بيش از 10 هزار نفر قرار دارد که اين شهرک متعلق به شهر چينهاى و استان هاى‌نن چين است و سالانه دو تا سه ميليون گردشگر دارد و اجلاس بوآئو در اين منطقه برگزار مى‌شود.

 

لغو تشديد بازرسى بدنى ایرانیان در فرودگاه‌های آمریکا

طرح اعمال فشار آمریکا، بر ایران و 13 کشور دیگر در خصوص تدابير امنيتى خطوط هوايى پس از تنها سه ماه، روز گذشته ملغی اعلام شد.

به گزارش فردا، پس از بمب گذارى نافرجام در خطوط هوايى آمريکا در تاريخ 25 دسامبر 2009، آمريکا اعلام کرد: اتباع 14 کشور جهان مورد بازرسى کامل بدنى توسط اسکنرهاى جديد قرار خواهند گرفت. اين 14 کشور شامل پاکستان، عربستان، نيجريه، کوبا، سودان، سوريه، ايران، لبنان، افغانستان، الجزاير، ليبى، عراق، سومالى و يمن می شدند.

اما با گذشت تنها سه ماه از اعلام محدودیت ها و فشار های بر این 14 کشور، که با مخالفت های بسیاری حتی از سوی مقامات رسمی ایالات متحده آمریکا نیز مواجه شده بود، روز گذشته بنا بر خبری که رویترز منتشر ساخت، يک مقام ارشد دولت آمريکا اظهار داشت: تحقيقات جديد امنيتى که قرار است امروز (جمعه) اعلام شود از شمار مسافرانى که بايد تحت بازرسى‌هاى بيشتر قرار گيرند، مى‌کاهد.

اين مقام افزود: مسافران خطوط هوايى آمريکا ديگر بر اساس مليت و گذرنامه خود مورد بازرسى قرار نمى گيرند بلکه براساس مشخصاتى که توسط آژانس‌هاى اطلاعاتى جمع آورى شده، مورد بازرسى قرار خواهد گرفت.

وی که خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: تمهيدات جديد بسيار سنجيده و حساب شده هستند. وى افزود: براساس تمهيدات جديد امنيتى در صورتى که مشخصات مسافران با مشخصات مظنونين تروريست که توسط آژانس‌هاى اطلاعاتى جمع آورى شده است همخوانى داشته باشد، اين مسافران مورد بازرسى‌هاى بيشتر قرار مى‌گيرند.

با اين وجود اسامى مظنونين تروريست که توسط دولت آمريکا شناسايى شده‌اند در ليست مسافران ممنوع الپرواز باقى مى‌مانند. سياست جديد بر تمامى مسافران از همه کشورها تاثير مى‌گذارد و محدود به 14 کشورى که پيشتر نامشان ذکر شده بود، نمى‌شود.

پیش از این کارشناس امنيتى شوراى روابط خارجى آمريکا ضمن انتقاد از قوانين جديد آمريکا در تشديد بازرسى‌ بدنى مسافران پروازها از 14 کشور خاص به آمريکا، اين اقدامات امنيتى را نسنجيده خوانده بود.

ادوارد الدن اعلام کرده بود: قوانين جديد آمريکا در تشديد بازرسى‌هاى امنيتى مسافران پرواز‌هاى بين‌المللى از 14 کشور خاص، اقدامى "نسنجيده " بوده و به نظر نمى‌رسد در قبال تهديدهاى آينده کارآمد باشد. 

طرح اقدامات امنيتى شديدتر در فرودگا‌ههاى آمريکا به دنبال حادثه نافرجام تلاش عمر فاروق عبدالمطلب 23 ساله نيجريه‌اى براى منفجر کردن يک فروند هواپيماى خطوط هوايى "نورث‌وست " آمريکا که از آمستردام (هلند) عازم ديترويت (آمريکا) بود، اجرایی شده بود.

 

30 کشته و 168زخمى، تلفات انفجارهاى بغداد

يک منبع پليس عراق اعلام کرد که شمار تلفات انفجارهاى امروز بغداد به دست کم30 کشته و 168 زخمى افزايش يافت.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزارى رويترز، به گفته اين منبع پليس عراق در ميان قربانيان امروز انفجارهاى بغداد اتباع خارجى نيز ديده مى‌شود.
منابع امنيتى عراق پيش از ظهر امروز از انفجار 3خودروى بمبگذارى‌شده در شهر بغداد خبر دادند.
اين منابع اعلام کردند که يکى از اين خودروهاى بمبگذارى‌شده در مقابل سفارت ايران واقع در مرکز بغداد و دو خودروى ديگر در خيابان "الاميرات " در "حى المنصور " واقع در بخش غربى بغداد منفجر شده‌اند.
بر اساس اين گزارش، پس از انفجار نخست در مقابل سفارت ايران نيروهاى امنيتى عراق در محل حادثه مستقر شدند و آمبولانس‌ها نيز براى انتقال زخمى‌هاى احتمالى در محل انفجار حضور يافتند.
بنابر اين گزارش اين انفجارها در مقابل سفارتخانه‌هاى ايران،آلمان و مصر روى داده است.

پاداش 18 میلیون دلاری مدیرعامل فورد

مديرعامل شرکت خودروسازى فورد در سال گذشته ميلادى 18 ميليون دلار پاداش دريافت کرد.

به گزارش ايسنا، پاداشى که آلن مولالى در سال 2009 ميلادى دريافت کرد شامل گزينه‌هاى سهام و امتيازات ديگر بود.

اين ميزان پاداش همچنين يک ميليون دلار بيشتر نرخ سال 2008 بود.

فورد در سال گذشته ميلادى به سودآورى 2.7 ميليارد دلارى دست يافت.

به گزارش ديترويت فرى پرس، دومين خودروساز بزرگ آمريکا تنها شرکتى است که محتاج کمک دولتى آمريکا در جريان بحران مالى جهانى نشد.

 

دستیابی به فناوری نامرئی‌کردن انسان در آلمان

دانشمندان آلمانی خبر از تولید پارچه دادند که با پوشیدن لباس بافته شده از آن انسان می توان پشت آن پنهان شده و دیده نشود.

به گزارش فردا و به نقل از الشرق الاوسط، بعد از آن که دانشمندان ایتالیایی توانستند پارچه ای شبیه لباس مرد عنکبوتی تولید کنند که انسان آن را بر تن کند و از دیوار ها بخاطر قابلیت چسبندگی آن بالا رود، به تازگی دانشمندان آلمانی نیز خبر از تولید پارچه دادند که با پوشیدن لباس بافته شده از آن انسان می توان پشت آن پنهان شده و دیده نشود.

مرکز تحقیقاتی تکنولوژی کارلسروهه در آلمان اعلام کرده است، آنچه تا پیش از این تنها در تصورات و خیال انسان بود امروز به واقعیت رسیده است که لباسی با پارچه ای آماده شود که نور را منعکس نکند. محققان می گویند این پارچه بر روی هر فردی قرار گیرد و یا اکر فردی لباس بافته شده از این پارچه را به تن کند دیده نمشود و کاملا مخفی خواهد شد. 

همچنین یکی از مسئولین شرکت تولید کننده این پارچه می گوید: چشم انسان هنگامی توانایی دیدن دارد که نور با برخورد با اشیاء منعکس شود اما این پارچه مانع از انعکاس نور می شود. 

گفتی است بنا بر اعلام این شرکت محصول تولید شده فعلا در حد 9میکرومتر مربع مساحت دارد، پس نباید فعلا تا چند سال دیگر توقع داشت تا با پوشیدن آن بتوان از بانک ها به طور مخفیانه سرقت نمود !

 

وقوع دو انفجار در راه‌آهن داغستان

وقوع دو انفجار پياپى در راه‌آهن مسکو- باکو در داغستان موجب سرنگونى حدود 300 متر از اين قطار شد.

به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبرى "صداى روسيه "، امروز دو انفجار در راه‌آهن منطقه "کاياکنسکى " داغستان روسيه به وقوع پيوست. اين انفجار که در 2353 کيلومترى راه آهن مسکو- باکو در داغستان رخ داد، موجب سرنگونى حدود 300 متر از قطار شد.
اين انفجار در ساعت 03:40 رخ داد.
در پى وقوع نخستين انفجار در لوکوموتيو قسمت بارى، 8 واگن از ريل خارج شد که موجب سرنگونى 5 واگن شد. در نتيجه اين انفجارها هيچ کس کشته نشد.
پس از سرنگونى نخستين واگن انفجار ديگرى در فاصله 25 مترى از محل انفجار اوليه رخ داد. احتمال مى‌رود، انفجار دوم براى زمان حضور گروه امدادى در محل انفجار نخست برنامه‌ريزى شده باشد.
گروه‌هاى امدادى در حال حاضر در محل حادثه حضور دارند.

الهام یا کدخدایی جانشینان احتمالی فرهاد رهبر


آخرین تصمیم‌گیری‌ها در نهادهای مرتبط با مدیریت دانشگاه تهران حاکی از آن است که رئیس این دانشگاه بزودی تغییر خواهد کرد.

به گزارش «فردا»، بر اساس مذاکرات و تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران بزودی تغییر خواهد کرد.

در همین رابطه، یک منبع آگاه جانشینان احتمالی فرهاد رهبر را معرفی کرد.

این منبع نزدیک به دولت به «فردا» گفت که غلام‌‌حسین الهام، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان و وزیر سابق دادگستری از جمله گزینه‌هایی است که شانس بالایی برای ریاست دانشگاه تهران دارد.

غلام‌حسین الهام پیش از حضور در دولت نیز حضور فعالی در دانشگاه تهران داشت که کماکان نیز ادامه دارد.

الهام دارای مدرک کارشناسی حقوق قضایی از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس و دکترای حقوق جزا و جرم‎شناسی از دانشگاه تربیت مدرس است. او، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است و پیش از آن سخنگوی شورای نگهبان و مدتی نیز سخنگوی قوه قضائیه بوده‌است.

هم‌چنین این منبع آگاه می‌افزاید که عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز دیگر گزینه‌ی جانشینی رئیس فعلی دانشگاه تهران است.

وی نیز از جمله اساتید دانشگاه تهران است که پیش از این، قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان بود.

فرهاد رهبر در سال 1338 در سمنان متولد شد و پیش از ریاست دانشگاه تهران، ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاونت احمدی‌نژاد در دولت نهم را بر عهده داشت. وی پیش از انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از سوی محمود احمدی‌نژاد، استعفا داد.

از جمله اقدامات خبرساز رهبر می‌توان به تغییر گیت‌های ورودی دانشگاه تهران و طرح یونیفرم برای دانشجویان اشاره کرد.

سی‌ و یکمین رئیس دانشگاه تهران در طول ریاست خود، با حمله به کوی دانشگاه پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم نیز مواجه بود که گزارش مجلس شورای اسلامی در این رابطه تنظیم شده است.

محسن کوهکن، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته بود که نیروهای انتظامی با درخواست فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران وارد کوی دانشگاه شده بودند؛ سخنانی که فرهاد رهبر آن را تکذیب کرد و اعلام داشت در آن شب هیچ کدام از مسئولان کوی دانشگاه حضور نداشتند.



ميچل فردا مجددا به خاورميانه سفر مى‌کند

فرستاده ويژه آمريکا در خاورميانه فردا بار ديگر براى اعمال فشار بر فلسطينى‌ها جهت آغاز مذاکرات غيرمستقيم به منطقه سفر خواهد کرد.
به گزارش فارس به نقل از راديو و تلويزيون رژيم صهيونيستى، "جورج ميچل " فرستاده ويژه آمريکا در منطقه خاورميانه قرار است فردا بار ديگر در سفرى به منطقه فشارها بر تشکيلات خودگردان براى آغاز مذاکرات غيرمستقيم با رژيم صهيونيستى را افزايش دهد.
وى در اين ديدارها تلاش خواهد کرد تا دو طرف را به آغاز مذاکرات غيرمستقيم تشويق نمايد.
هنوز از جزئيات برنامه کارى ميچل در اين دور از سفرها خبرى منتشر نشده است.
تشکيلات خودگردان فلسطين پيش از اين و با تصويب سران عرب ضمن عقب‌نشينى آشکار از خواسته‌هاى خود در توقف شهرک‌سازى صهيونيستى موضوع از سرگيرى مذاکرات غيرمستقيم را پذيرفت، رژيم صهيونيستى نيز در واکنش به اين اقدام بلافاصله شهرک‌سازى صهيونيستى در قدس و کرانه باخترى را شدت بخشيد و همين موضوع به آغاز درگيرى‌هايى در قدس اشغالى و الخليل منجر شد.
ميچل 10روز پيش نيز به سرزمين‌هاى اشغالى و اردن سفر کرده و با مقامات دو طرف در زمينه مذاکرات غيرمستقيم اسرائيل با تشکيلات خودگردان بحث و تبادل نظر کرده بود.



سفر قریب الوقوع امیر امارات به تهران

امیر امارات به زودی به جمهوری اسلامی ایران سفر می کند.

به گزارش مهر، شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان در آینده نزدیک به منظور دیدار رسمی از جمهوری اسلامی ایران عازم تهران خواهد شد.

وی در سفر اخیر اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور اسلامی ایران که به منظور اعلام همدردی با وی به خاطر درگذشت برادرش صورت گرفت اعلام کرده است به زودی به تهران سفر می کند.

برخی منابع اعلام کرده اند سفر امیر امارات به تهران قرار بود هفته گذشته انجام شود که به دلیل فوت برادر وی به تعویق افتاده است.

سفر امیر امارات به تهران در پاسخ به سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور به ابوظبی در سال 86صورت خواهد گرفت.

امیر امارات در دیدار با مشایی ضمن ابراز خوشنودی از توسعه روابط برادرانه بین ایران و امارات اعلام کرده است تماس تلفنی رئیس جمهور ایران در پی مرگ برادرش مایه التیام آلام وی و نیز سفر هیئت ایرانی موجب زدوده شدن اندوه از خاندان حکومتی امارات شده است.

آغاز بازپرداخت بدهی جنرال موتورز به دولت

پيش‌بينى مى‌شود که جنرال‌موتورز ظرف هفته آينده بخشى از وام ميلياردى خود را به دولت آمريکا بازپرداخت کند.
به گزارش ايسنا، پيش‌تر بزرگترين خودروساز آمريکا قول داده بود تا در سال جارى ميلادى هر سه ماه يکبار يک ميليارد دلار به دولت اين کشور بازپرداخت کند.
در صورت تحقق اين وعده بدهى جنرال‌موتورز به دولت آمريکا تا پايان ماه ژوئن سال جارى به صفر خواهد رسيد.
به گزارش ديترويت فرى پرس، جنرال‌موتورز تاکنون حدود 50 ميليارد دلار وام از دولت آمريکا دريافت کرده که قرار است که 6.7 ميليارد آن‌را به صورت مستقيم و بقيه اين وام را نيز از طريق فروش و اعطاى سهام بازپرداخت کند.


شرط علاوی برای اعزام هیات به ایران

طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق به خبرنگاران گفت : هیات هایی از سوی " ایاد علاوی " تشکیل شده تا با سفر به کشورهای همسایه مواضع دولت جدید عراق را اعلام کنند.

به گزارش "تابناک" روزنامه "الزمان" با اعلام این خبر نوشت که، الهاشمی تاکید کرده است : در خصوص سفر به تهران، به طور استثنا اگر از سوی ایران دعوت رسمی دریافت شود هیات به تهران اعزام خواهد شد.

او از ایران به دلیل دعوت از برخی از گروه های سیاسی انتقاد کرده و گفت : اگر ایرانی ها خواهان نقش آفرینی سازنده در تحولات منطقه و عراق هستند باید همه گروه های عراق را با یک چشم بنگرند و به طور گزینشی اقدام نکنند.

"الزمان " در پایان گزارش خود تاکید کرد که، عراق در آستانه تحول عظیم سیاسی است و نمی توان دورنمای روابط سیاسی بغداد با سایر کشورها بویژه همسایگان را پیش بینی کرد و باید در انتظار تعیین نخست وزیر جدید بود تا بتوان درباره آینده دیپلماسی عراق اظهار نظر کرد.



انفجار باعث آسیب به ساختمان سفارت ایران شد

یکی از کارکنان سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد از سلامت کامل دیپلمات های ایرانی در نتیجه انفجار مقابل سفارت خبر داد.

به گزارش مهر، یک منبع آگاه سفارت ایران در بغداد اعلام کرد که پیش از ظهر امروز انفجاری در مقابل سفارت کشورمان در بغداد رخ داد که در نتیجه آن به سفارت آسیب وارد شد.

به گفته وی، دیپلمات ها و کارکنان سفارت ایران در بغداد آسیبی ندیده اند و در سلامت کامل بسر می برند.

حماس خواستار محاکمه سلام فیاض شد

حماس با اشاره به شرکت نخست‌وزير انتصابى تشکيلات خودگردان در کنفرانس صهيونيستى هرتصليا و توطئه وى براى از بين بردن آرمان فلسطين خواستار محاکمه رسمى و مردمى سلام فياض شد.

به گزارش فارس، جنبش مقاومت اسلامى فلسطين در بيانيه‌اى تصريح کرد که "سلام فياض " نخست‌وزير دولت انتصابى رام الله در هيچ زمينه‌اى نماينده ملت فلسطين به شمار نمى‌رود و نشانه‌هاى توطئه طراحى شده توسط اين گروه براى حذف مساله فلسطين روز به روز آشکارتر مى‌شود.

حماس در اين بيانيه تاکيد کرد: فياض پس از مشارکت در کنفرانس صهيونيستى هرتصليا بر تلاش براى نابودى مساله فلسطين و مشخصا مساله مرزها و قدس و آوارگان اصرار دارد و در اين راستا طى اظهاراتى در گفت‌وگو با روزنامه عبرى زبان هاآرتص ضمن تبريک عيد موسوم به عيد فصح(پاک)، هويت يهودى دولت عبرى را نيز به رسميت شناخته و با طرح راهکار بازگشت آوارگان فلسطينى به کشور کوچک پيشنهادى خود در مکانى غير از شهر و ديار آنها سعى در از بين بردن مساله آوارگان و چشم‌پوشى از درد و رنج ملت فلسطين در مقابل مذاکره با دشمن صهيونيستى دارد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانى فلسطين در ادامه اين بيانيه آمده است که به اعتقاد جنبش حماس فياض شخصيتى نامشروع است که به ناحق زمام امور را در کرانه باخترى به دست گرفته است؛ چرا که وى راى اعتماد لازم را از پارلمان دريافت نکرده است و دست وى به خون هزاران تن از بازداشت شدگان و شهداى کرانه باخترى آغشته شده و از همين رو بايد در دادگاه‌هاى رسمى و مردمى مورد بازجويى قرار گيرد.

حماس در ادامه اين بيانيه تاکيد کرده است که اظهارات خطرناک فياض وى را هم رديف تاجران زمين و آرمان فلسطين که هرگز موفق به منحرف کردن ملت فلسطين از راه جهاد تا آزادسازى سرزمين فلسطين و بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه و شهر و ديار آبا و اجدادى خود نشده‌اند، قرار مى‌دهد.

اين جنبش در پايان با تاکيد مجدد بر حق خود در آزاد سازى کامل سرزمين و مقدسات و بازگشت آوارگان فلسطينى به شهر و ديار خود و پرداخت غرامت ناشى از درد و رنج دهها ساله آوارگى اعلام کرد که تمامى تلاش‌هاى مذبوحانه براى به بازى گرفتن حقوق ملت فلسطين در سرزمين و مقدسات خود به شکست خواهد انجاميد و ما هر کسى را که سوداى غصب حق نمايندگى ملت را داشته باشد به محاکمه خواهيم کشاند و ملت فلسطين آنها را قبول ندارد.

حماس همچنين از تمامى گروه هاى فلسطينى خواست که به صورت يکپارچه در مقابل تمامى اين توطئه‌ها ايستادگى کنند.


شیخ الاسلام جانشین محتشمی پور شد

حسين شيخ الاسلام مدير کل بين الملل مجلس شوراى اسلامى از سوى على لاريجانى جانشين على اکبر محتشمى پوردبير کل دبير خانه حمايت از انتفاضه فلسطين در مجلس شوراى اسلامى شد.
به گزارش ایسناحسن زمانى در گفت‌وگوى اختصاصى با خبرنگار خانه ملت با بيان خبر فوق اظهار داشت: حکم حسين شيخ الاسلام در 7 فروردين ماه امسال از سوى رئيس مجلس صادر شده است.
در جلسه روز يک شنبه مجلس شوراى اسلامى، محمدرضا باهنر در پاسخ به تذکر حميد رسايى نماينده‌ى مردم تهران در خصوص علت برکنار نشدن محتشمى‌پور از دبير کلى کنفرانس بين‌المللى حمايت از انتفاضه‌ى فلسطين، خاطر نشان کرد: حکم جايگزينى ايشان صادر شده است.
رسايى در تذکر خود خاطر نشان کرد: على‌اکبر محتشمى‌پور در انتخابات رياست جمهورى اخير کميته‌ى صيانت از آراء را تشکيل داد و زمينه‌ى کودتاى چند حزب و برخى خواص را آماده کرد.
نماينده‌ى مردم تهران در خانه‌ى ملت، اظهار داشت: در پى اين کودتا نيز عده‌اى در روز جهانى قدس شعار نه غزه، نه لبنان سر دادند و برخى از اين آقايان حاضر نشدند نسبت به اين شعار موضع‌گيرى کنند.
رسايى با بيان اين‌که بر اساس اين عملکرد ناصواب برخى از نمايندگان مجلس به لاريجانى تذکر دادند که محتشمى‌پور بايد از دبير کلى کنفرانس بين‌المللى حمايت از انتفاضه‌ى فلسطين مجلس هشتم برکنار شود، ادامه داد: آقاى لاريجانى در پشت تريبون مجلس در توجيه کوتاهى عملکرد خود گفت محتشمى‌پور با مشورت مقام معظم رهبرى در مجلس هفتم يعنى شش سال قبل در اين جايگاه ابقاء شد.
رسايى خاطر نشان کرد: رييس مجلس تاکيد کرد که مجددا مشورت کرده و تصميم‌گيرى مى‌کنيم، اما ظاهرا آقاى لاريجانى حدود دو ماه قبل مشورت کرده، اما با گذشت اين مدت هنوز هيچ عملى در اين زمينه انجام نداده است.
اين عضو فراکسيون انقلاب اسلامى مجلس، به نامه‌ى 140 تن از نمايندگان به رييس مجلس اشاره کرد و گفت: اين نمايندگان در اين نامه از آقاى لاريجانى خواستند تا از فتنه‌گران حمايت نکند و محتشمى‌پور را نيز از اين جايگاه که منصوب به مجلس هشتم است برکنار کند.
رسايى در ادامه‌ى تذکر خود اضافه کرد: بنده به نمايندگى از نمايندگان مجلس هشتم سه بار از آقاى لاريجانى سوال کردم و وى هر سه بار اظهار داشت که محتشمى‌پور در اين تاريخ تغيير مى‌کند، اما هر بار با يک دليلى اين کار را نکرد. ما نمى‌دانيم علت حمايت رييس مجلس از اين جريان چيست؟ علت بى‌اهميتى آقاى لاريجانى به امضاى 140 نماينده‌ى مجلس چيست؟ و اين در حالى است که همواره وى به مسوولان تذکر مى‌دهد که بايد به نظرات مجلس اهميت داد.
نماينده‌ى مردم تهران در خانه‌ى ملت، ادامه داد: حال چگونه است که 140 نماينده هيچ پنداشته مى‌شود و در مقابل آن مقاومت مى‌کنيم.
رسايى به مصاحبه‌ى روز گذشته‌ى محتشمى‌پور اشاره کرد و اظهار داشت: وى در اين مصاحبه اعلام کرده شعار نه غزه، نه لبنان شعار بدى است. البته ما بايد طراحان و شعاردهندگان را هم از هم جدا کنيم.
وى در ادامه‌ى تذکر خود، ادامه داد: به گفته‌ى محتشمى‌پور کسانى که اين شعار را مى‌دادند خيل عظيمى از مردم بودند. آيا واقعا کسانى که اين شعار را مى‌دادند خيل عظيم مردم بودند؟
محتشمى‌پور در اين مصاحبه بيان کرده کسانى که اين شعار را مى‌دادند در اعتراض به عملکرد برخى از مسوولان و جريان‌هاى کشور يعنى جريان اصولگرايى حرکت کرده‌اند. حال اين سوال مطرح است که آيا واقعا اينگونه بوده است؟
اين عضو فراکسيون انقلاب اسلامى مجلس، با اظهار اين مطلب که محتشمى‌پور رسانه‌ى ملى را متهم کرده که نتوانسته سوال‌هاى مردم را در خصوص حمايت ايران از فلسطين و لبنان برطرف کند و به همين دليل خيل عظيم مردم اين شعار را سر مى‌دهند، افزود: کسانى که اين شعارها را مى‌دادند پاى سخنرانى امثال آقايان محتشمى‌پور و دوستان وى مى‌نشستند و گرنه کسانى که پاى صدا و سيما نشستند روز جهانى قدس را در کشور آفريدند.
رسايى ادامه داد: مواضع روز گذشته‌ى محتشمى‌پور به نام آقاى لاريجانى نوشته مى‌شود چرا که رييس مجلس تاکنون مقاومت کرده و محتشمى‌پور را که يکى از عوامل اصلى کودتاى حزبى بوده برکنار نکرده است و اين جايگاه مجلس هشتم را که مجلس به اصطلاح اصولگرا است، تضعيف مى‌کند.
وى خاطر نشان کرد: رييس مجلس بايد جواب دهد که چرا تاکنون محتشمى‌پور را برکنار نکرده است؟ چرا اجازه مى‌دهد وى به اسم مجلس هشتم مصاحبه کند و اين مواضع را بگيرد؟ اين مواضع محتشمى‌پور به نام على لاريجانى در تاريخ ايران نوشته شد.
به گزارش ايسنا، باهنر نايب رييس مجلس که در غياب لاريجانى رياست جلسه‌ى علنى امروز مجلس را برعهده داشت در پاسخ به اين تذکر، گفت: البته آقاى لاريجانى خودشان در اين زمينه پاسخ مى‌دهند، اما بنده تا آنجا که اطلاع دارم، حکم جايگزين محتشمى‌پور دبير کل کنفرانس بين‌المللى حمايت از انتفاضه‌ى فلسطين صادر شده و در رسانه‌ها اعلام مى‌شود. آقاى محتشمى‌پور و هر کس ديگرى در هر مسووليتى بايد پاسخگوى صحبت‌ها و حرف‌هاى خود باشد.
باهنر تصريح کرد: هيچ حکمى نمى‌تواند حاشيه‌ى امنى براى کسى ايجاد کند.
وى در عين حال به رسايى گفت که مجلس هشتم به اصطلاح اصولگرا نيست، بلکه اين مجلس حقيقتا اصولگراست.
نايب رييس مجلس، خاطر نشان کرد: حتى دوستان اقليت نيز در بعضى موارد با اصولگرايان همراه هستند که ما از تعامل خوب فراکسيون‌هاى مختلف مجلس هشتم با يکديگر تشکر مى‌کنيم.



رضایت جلیلی از نتایج سفر به چین

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پس از سه روز گفتگو با مقامات چینی صبح امروز یکشنبه پکن را به مقصد تهران ترک کرد .
 
به گزارش واحد مرکزی خبر ، سعید جلیلی از نتایج گفتگو هایش در پکن ابراز رضایت کرد وافزود: نگاه مشترک ایران و چین در بسیاری از مسایل از جمله سیاست های غلط برخی قدرت ها در عرصه بین الملل ، زمینه های همکاری بسیار خوبی را بین دو کشور فراهم کرده است .

دبیر شورای عالی امنیت ملی از روز پنجشنبه دیدارهای خود را با مقامات چین آغاز کرده بود .

سعید جلیلی به دعوت رسمی مقامات چین از پکن دیدار کرد .

انفجار بمب مقابل سفارت ايران در بغداد

خبرگزارى فرانسه در خبرى فورى از وقوع يک انفجار مهيب در مقابل سفارت ايران در بغداد خبر داد.

به گزارش فارس، خبرگزارى فرانسه لحظاتى پيش در خبرى فورى گزارش داد که بمبى در مقابل سفارت ايران در بغداد منفجر شده است.
اين خبرگزارى به جزئيات بيشتر اين خبر و تلفات احتمالى آن اشاره‌اى نکرد.

قرمز‌پوش‌هاى تايلند مرکز بانکوک را اشغال کردند


دهها هزار تن از معترضين قرمز‌پوش تايلند در جديدترين تلاش خود براى سرنگونى دولت کنونى اين کشور، مرکز بانکوک را اشغال کردند.

به گزارش فارس به نقل از شبکه خبرى "بى‌بى‌سى "، دهها تن از معترضين تايلندى که خواستار کناره‌گيرى دولت کنونى اين کشور شده‌اند در جديدترين تلاش خود براى سرنگونى دولت، روز گذشته مرکز بانکوک را به اشغال خود درآوردند.
با وجود آنکه دولت تايلند هشدار داده بود در صورتى‌که معترضين به اعتراضات خود پايان ندهند، دستگير خواهند شد، اما معترضين قرمزپوش در مقابل اين هشدارها مقاومت کردند و به اعتراضات خود ادامه دادند.
دولت تايلند اعلام کرده است که تظاهرات معترضين غيرقانونى است و در حال مذاکره با آنها است.
بنا بر اين گزارش، معترضين مخالف دولت تايلند که معروف به قرمز‌پوش‌ها هستند از "ابهيست وجاجيوا " نخست‌وزير کنونى تايلند درخواست کردند که پارلمان را منحل و انتخابات زودهنگام برگزار کند.
جمعيت معترض در تايلند روز گذشته جاده‌هاى پايتخت را مسدود کردند و دو فروشگاه بزرگ تايلند را به تعطيلى کشاندند.
وجاجيوا اعلام کرده است که تا پايان سال جارى ميلادى انتخابات برگزار مى‌کند اما معترضين پيشنهاد وى را رد کردند.
بنا بر اين گزارش، تاکنون دو دوره گفت‌وگوهاى ناکامى ميان معترضين و دولت تايلند به منظور رفع بحران به وجود آمده در اين کشور صورت گرفته است.
روز جمعه، رهبران تجارى، دانشگاهيان و صنعتگران با پوشيدن لباس‌هايى صورتى رنگ خواستار پايان بحران تايلند شدند و تداوم حمايت خود از دولت تايلند را نشان دادند.
معترضين قرمزپوش تايلند که حاميان "تاکسين شيناواترا " نخست‌وزير سابق اين کشور که در کودتاى سال 2006 از قدرت خلع شد، هستند، اغلب از مناطق روستايى هستند و خود را بعنوان مبارزان براى دموکراسى به تصوير کشيده‌اند.
قرمز‌پوش‌ها بر اين باور هستند که پيشنهاد نخست‌وزير کنونى تايلند مبنى بر برگزارى انتخابات در يکسال قبل از موعد، کافى نيست و اينکه آنها تمايل دارند اگر وجاجيوا جدول زمانى‌ خود را پيشنهاد دهند، وارد مذاکرات بيشتر شوند.

لباس های "رای من کو؟" در بازار

از اول سال نو برخی از واحدهای صنفی عرضه پوشاک در تهران لباس‌های سبز رنگی که منقوش به جمله گرین ایدیا (عیدسبز) است را به مشتریان عرضه می‌کنند.

سایت پرچم به نقل از روزنامه سیاست روز که این خبر را درج کرده، نوشته است:

بر اساس گزارش‌های رسیده، در برخی از واحدهای تولید پوشاک نیز لباس‌‌های سبزی در حال تولید است که بر روی آن شعار رأی من کجاست به زبان لاتین نوشته شده است. این پیراهن‌ها قرار است به زودی روانه بازار شود.

همچنین نوعی لباس دیگر که بر روی آن عدد 33 درج شده در حال تولید و توزیع است. عدد 33 در نزد طرفداران جنبش سبز به معنای آغاز انقلابی دیگر در کشور تعبیر می‌شود.



دعوت VOA از احمدی نژاد برای گفت و گو

صدای آمریکا در اقدامی تعجب برانگیز از احمدی نژاد خواست تا در گفت و گوی این شبکه شرکت کند.

به گزارش خبرآنلاین مجری شبکه تلویزیونی صدای آمریکا در اقدامی تعجب برانگیز در یک برنامه زنده از محمود احمدی نژاد رییس جمهور کشورمان خواست تا در میزگرد شان شرکت داشته باشد.

این مجری خطاب به احمدی نژاد گفت: از شما خواهشمندیم که با این گفت و گو موافقت کنید. حتی هزینه ارتباط ماهواره ای از تهران را می پردازیم.

وی با انتقاد از پارزیت های ایران علیه شبکه های ماهواره ای گفت: خواهشمندیم برای مدتی برای اینکه مردم صدای دکتر احمدی نژاد را بشنوند این پارازیت ها متوقف شوند.

صدای آمریکا با حضور مجتبی واحدی سردبیر سابق روزنامه آفتاب یزد و روزنامه نگاری به نام قاسمی نژاد اظهارات اخیر رییس جمهور کشورمان در مورد رشد اقتصادی ایران را مورد بررسی قرار دادند.

اولین اظهارات دیپلمات ایرانی ربوده شده

حشمت الله عطار زاده دیپلمات ایرانی در پاکستان که در 13 نوامبر 2008 ( 23 آبان 1387) در پیشاور ربوده شده بود ، آمریکا و اسراییل را متهم به دست داشتن در توطئه ربودن خود کرد .

به گزارش عصر ایران این دیپلمات ایرانی در گفتگو با شبکه برون مرزی انگلیسی  سیمای جمهوری اسلامی " پرس تی وی " با اشاره به این موضوع  ، سازمان های جاسوسی آمریکا و اسراییل را متهم کرد که در ربودن او دست داشته اند .

وی با متهم کردن دولت آمریکا به ربودن خود ، به پرس تی وی گفت : " آمریکا پشت این قضیه بود ".

عطار زاده افزود که سازمان سیا و موساد با دستور دولت آمریکا در عملیات ربودن او در پاکستان نقش داشته اند .

هنوز انگیزه های اصلی ربودن این دیپلمات کشورمان و نیز جزییات آزادی او از چنگال ربایندگان فاش نشده است ، اما حیدر مصلحی وزیر اطلاعات کشورمان هفته گذشته با اعلام خبر آزادی عطار زاده ، آزادی این دیپلمات کشورمان را در اثر یک کار پیچیده و موفق اطلاعاتی از سوی نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشورمان دانست .

هفته گذشته عطار زاده پس از بیش از 16 ماه از دست ربایندگان آزاد شد ، اما هنوز جزییاتی از ماهیت ربایندگان او آشکار نشده است .عطار زاده کنسول سوم سرکنسولگری کشورمان در پیشاور پاکستان بود .

وی  در 23 آبان ماه 1387 و در اثر حمله گروهی مسلح به خودروی حامل او و در حالی که در اثر این حمله محافظ او کشته شد ، دستگیر و به منطقه نامعلومی منتقل شد .

پیش از این وزیر اطلاعات نیز طی اظهاراتی که درباره جزییات آزاد سازی عطار زاده داشت ، سازمان های اطلاعاتی کشورهای غربی را متهم به دست داشتن در این گونه عملیات ها و نیز ایجاد نا امنی در منطقه کرده بود .

حیدر مصلحی در این باره گفته بود :  " آمریکا، موساد و سیستم‌های اطلاعاتی کشورهای اروپایی به بهانه‌های واهی با حضور در منطقه جز با ایجاد ناامنی، چیز دیگری به همراه نداشته‌اند... در همین راستا در آبان سال ۸۷ در کشور پاکستان اتفاق دردناکی افتاد و حشمت الله عطارزاده دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در پیشاور پاکستان توسط یک گروه مسلح که از طریق موساد و آمریکا حمایت می‌شد، ربوده شد."

مصلحی تصریح کرده بود : وزارت اطلاعات در راستای انجام ماموریت‌های خود اقداماتی برای آزاد سازی این فرد آغاز کرد که در یک اقدام پیچیده اطلاعاتی توسط برادران وزارت اطلاعات عطارزاده به میهن اسلامی بازگردانده شد.

وزیر اطلاعات در ادامه با اشاره به نحوه ربوده شدن دیپلمات ایرانی در پاکستان، افزود : گروهی که حشمت الله عطارزاده را در پیشاور ربودند یک گروه مسلح و مرتبط با سیستم آمریکایی‌ها و موساد بودند که خواسته‌های مختلف نیز داشتند اما جمهوری اسلامی ایران با قدرت و بدون کوچک‌ترین پاسخ به خواسته‌های آنها توانست با اقتدار و در یک اقدام پیچیده اطلاعاتی عطارزاده را آزاد و به میهن اسلامی بازگرداند.

وی با بیان اینکه در زمان مناسب توضیحاتی لازم در خصوص این عملیات پیچیده اطلاع رسانی خواهد، شد، اظهار داشت : سیستم‌های اطلاعاتی موساد و آمریکا از آزادی این دیپلمات دچار سردرگمی شده‌اند.

 

اخبار قبلی

چه کسانی مهمان خاتمی بودند؟


نظر شما :