آغاز تور آسيايى بان کى مون

۱۷ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۱ کد : ۷۳۰۵ آسیا و آفریقا
دبیر کل سازمان ملل در سفر خود به آسیای میانه از پنج کشور ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان دیدار می‌کند. حقوق بشر، تنش‌های منطقه‌ای و توجه به محیط زیست از موضوعات مورد بحث این سفر هستند.
آغاز تور آسيايى بان کى مون

دیپلماسی ایرانی: دبیر کل سازمان ملل در سفر خود به آسیای میانه از پنج کشور ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان دیدار می‌کند. حقوق بشر، تنش‌های منطقه‌ای و توجه به محیط زیست از موضوعات مورد بحث این سفر هستند. 

سفر دبیر کل سازمان ملل از روز پنج‌شنبه اول آوریل آغاز شد. وی نخست قبل از سفر به آسیای میانه به باکو رفت و با المار ممدیاروف، وزیر امور خارجه آذربایجان دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار، روابط آذربایجان و ارمنستان و همچنین مسئله قره‌باغ مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

ممدیاروف بار دیگر بر موضع آذربایجان تاکید کرد و گفت: «مسئله قره‌باغ، تنها در چارچوب معیارهای حقوق بین‌المللی و تمامیت ارضی آذربایجان قابل حل خواهد بود.»

دبیر کل سازمان ملل نیز ابراز امیداواری کرد که مناقشه آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ، سریعا حل و فصل شود.

دبیر کل سازمان ملل متحد در نخستین سفر خود به کشورهای آسیای میانه، نخست روز جمعه دوم آوریل برای دیداری دو روزه وارد عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان شد.

بان کی‌مون در دیدار با قربان‌قلی بردی محمداف، رئيس جمهوری ترکمنستان پيرامون ترانزيت مطمئن و ثابت مواد سوختی، ايجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای در آسيای مرکزی و همچنین کنفرانس بين‌المللی آتی کاهش سلاح در آسيای مرکزی و حوزه دريای خزر که قرار است در عشق آباد برگزار شود، به گفت‌وگو پرداخت.

دبيرکل سازمان ملل همچنين از دولت ترکمنستان اجرای تعهدات خود را خواستار شد که در چارچوب حقوق بين‌المللی در زمينه حقوق بشر، سيستم زندان‌ها و قراردادهای بين‌المللی به آنها پيوسته است.

وی گفت:«من از دولت می‌خواهم که قوانین بین‌المللی حقوق بشر را رعایت کند که خود نیز آنها را به امضا رسانده است.»

بان کی مون، دبير کل سازمان ملل در حالی روز دوشنبه ۵ آوریل به تاجيکستان می‌رود که تنش‌های منطقه‌ای از جمله اختلاف بین دوشنبه و تاشکند بر سر استفاده از منابع آب رو به فزونی گذارده است.

پيش از این عاقل عاقل‌اف، نخست وزير تاجيکستان در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد مسائل بین دو کشور گفته بود: «ازبکستان برای ترانزيت کالاهای تاجيکستان از قلمرو خود توسط راه آهن، مانع ايجاد می‌کند و اجازه ورود بيش از يک‌هزار واگن قطار حامل کالا به مقصد تاجيکستان را به خاک اين کشور نمی‌دهد.»

قرار است بان کی مون در سفر خود به تاجيکستان با امامعلی رحمان رئيس جمهوری و شمار ديگری از مقامات رسمی اين کشور ديدار و گفت‌وگو کند.

به گفته منابع سازمان ملل متحد يکی از مسائل مهمی که دبير کل سازمان ملل با مقامات کشورهای آسيای مرکزی مطرح خواهد کرد، در مورد محيط زيست و تغييرات اقليمی خواهد بود. وی با مقامات ازبکستان مسائل مربوط به درياچه آرال را بررسی خواهد کرد. دریاچه آرال دومین دریاچه بزرگ دنیا بود که به دلیل بی‌توجهی کشورهای پیرامون آن به خصوص پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی به شدت آسیب دید و تقریبا خشک شده است. خشک شدن این دریاچه آسیب‌های جدی به محیط زیست منطقه آسیای میانه وارد کرده است.

بان کی مون همچنین در جمهوری قرقيزستان در پارلمان آن کشور سخنرانی خواهد داشت. وی قرار است در قزاقستان از پايگاه نظامی سميپالاتينسک، محل نخستين آزمايش اتمی اتحاد جماهير شوروی سابق بازديد کرده و با تاثيرات مهم آن بر محيط زيست منطقه آشنا شود.


نظر شما :