کنفرانس تهران؛ نمایشی از ابعاد صلح آمیز هسته‌ای ایران

۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۶ کد : ۷۳۲۱ گفتگو
نویسنده خبر: اسماعیل بشری
گفتاری از اسماعیل بشری، متخصص مباحث خلع سلاح در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.
کنفرانس تهران؛ نمایشی از ابعاد صلح آمیز هسته‌ای ایران

رئیس جمهور ایالات متحده در دیدار با همتای روسی‌اش برای جلب حمایت روسیه از تحریم‌های سنگین‌تر علیه تهران تلاش خواهد کرد در همین حال ایرن نیز اواخر فروردین میزبان کنفرانس خلع سلاح است.

گفتاری از اسماعیل بشری، متخصص مباحث خلع سلاح در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام:

کنفرانس خلع سلاحی که قرار است اواخر فرودین ماه در تهران برگزار شود، متعاقب کنفرانسی است که قرار است سران کشورهای اروپایی و امریکا و روسیه در پراگ برگزار کنند. در کنفرانس پراگ قرار است قرارداد استارت جدید میان روسیه و امریکا به عنوان گامی در جهت کاهش سلاح‌های هسته‌ای به امضای دو طرف برسد.

به دنبال این کنفرانس در تهران کنفرانس خلع سلاح را شاهد خواهیم بود که از بسیاری جهات در تبیین اهداف و مواضع هسته‌ای ایران مفید فایده خواهد بود؛ این کنفرانس به روشنی نشان خواهد داد که ایران بدنبال تسلحاتی کردن برنامه هسته‌ای خود نیست.

در عین حال ما در منطقه‌ای قرار داریم که کشوری مانند اسرائیل از سلاح‌های هسته‌ای برخوردار است و این برخورداری را تایید و تکذیب نمی‌کند؛ برگزاری کنفرانس تهران می‌تواند ضمن نشان دادن حسن نیت ایران در مسیر هسته‌ای و ابعاد صلح آمیز این برنامه، عزم راسخ ایران برای خاورمیانه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای را مورد تاکید قرار دهد. به این ترتیب نوک پیکان حمله کشورهای حمایت کننده از خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای اسرائیل به عنوان دارنده این نوع سلاح‌ها در منطقه است.

برنامه هسته‌ای ایران و کنفرانس خلع سلاح

کشورهایی که مخالف فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند مدعی می‌شوند که برنامه هسته‌ای ایران به سوی تسلیحاتی شدن انحراف دارد در حالی که ایران بر روی انرژی صلح آمیز هسته‌ای بحث دارد؛ به دلیل وجود این اختلاف دیدگاه و مواضع به احتمال زیاد در کنفرانس خلع سلاح تهران تلاش خواهد شد ابعاد مختلف فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران به شرکت کنندگان نشان داده شود و در مقابل نمونه‌های برخورد دوگانه با اسرائیل و دیگر کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای و ایران را در محافل بین المللی مطرح سازد.

اسماعیل  بشری

نویسنده خبر


نظر شما :